Een helehoop vonkjes in de kopelings ruimten .*.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Cnoucky
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:11 am
Locatie: N,o,p.
Contacteer:

Een helehoop vonkjes in de kopelings ruimten .*.

Bericht door Cnoucky »

Vonken onder het inspektie luikje....
Ja en dan moet de Motor er uit.
voor het Vervangen van drukgroep, kopelings plaat en koollager..
en vervangen van keerringen en evt; lagers..
Maar wat is de goede volgorde ,
En wat hoeft niet los gemaakt teworden. :oops:
en de motorBlok krik steun ,, :shock:
Wie kan mij helpen ,
aan goede tips en truuks..
dat blok weegt wel wat..!!..
IK BEN Benieuwd..
HY moet blijven rijden..
Cnoucky
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:11 am
Locatie: N,o,p.
Contacteer:

Bericht door Cnoucky »

HY moet blijven rijden..
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Als je deze stappen volgt gaat het goed (met dank aan Harry en Tony!!)

Motor uit- en in- bouwen

1 water af tappen (koelvloeistof)
2 de 4 vloerplaten verwijderen in de bus
3 de accu minpool los maken
4 bumper eraf halen ( 4 moeren sleutel 17 )
5 de 2 slangen van de radiateur afhalen
6 de 2 radiateursteunen aan de zijkant losmaken (sleutel 11)
7 de 4 boutjes onder de radiateur eruit (sleutel 11) zodat de radiateur met onderplaat verwijderd kan worden
8 de V-riem verwijderen door de boutjes van de dynamo los te maken ( sleutel 11 en sleutel 17 )
9 de plaat verwijderen die voor de motor is,eerst de 4 boutjes met moer en dan de 4 aan de zijkant (sleutel 11)
10 de plus draad van de dynamo halen (sleutel 10)en de stuurstroom draad eraf (schuifje)
11 de draad van de oliedrukschakelaar eraf (sleutel 7)
12 de startmotor stroomdraad verwijderen (sleutel 13)
13 de boutjes allemaal eruit halen die de motor aan de versnellingsbak vasthoudt dit zijn speciale boutjes en kunnen met een speciale sleutel worden los gemaakt
14 de koppelingsteun waar ook de uitlaat pijp aan vastzit los maken (sleutel 17 en speciale sleutel)
15 verwijder het stofscherm onder de motor dat de koppeling beschermt ( 2 boutjes sleutel 11 en 2 sleutel 17 zie 14 )
16 maak de onderste uitlaatpijp los van de demper
17 het lucht filter verwijderen
18 verwijder de bobine (dikke draad eruit en de min draad losmaken) maak daarna de twee boutjes los (sleutel 11) zodat de bobine eruit kan worden gedraaid
19 verwijder de chookkabel van de carburateur (sleutel 8 en tang)
20 benzineslang losmaken van de carburateur
21 de auto voor om hoog krikken zodat er een wagen met een motor bokje erop,onder de motor kan worden gereden
22 laat de bus voorzichtig zakken totdat de motor op bokje en wagen steunt zodat de motorsteun en links en rechts vrij zijn
23 De steun van het gaspedaal verwijderen , eerst de onderste bout eruit (sleutel 11) dan de twee bovenste bouten (sleutel 11 en steeksleutel 14 )
24 rij de motor er uit

koppelingsplaat vervangen
1 6 boutjes er uit halen sleutel 11
2 drukgroep wegnemen en koppelingsplaat
3 kogellager in de motor vervangen (binnen trekker of stopverf gebruiken)
4 oliekering in de versnellingsbak vervangen
5 gebruik de priesas om de koppelingsplaat te centreren
6 monteer nu de drukgroep met koppelingsplaat

25 doe de priesas in de versnellingsbak
26 monteer 2 paspennen op de motor zodat de motor en de priesas makkelijk in elkaar kunnen schuiven
27 rij de motor er weer in
28 monteer de gaspedaal steun weer
29 en monteer enkele speciale boutjes losjes vast
30 krik de bus op zodat de motor weer hangt in de bus en rij het wagentje eronderuit
31 doe nu alle punten van 1 tot 20 in omgekeerde volgorde

Gegroet,

Stef
HY '76
Cnoucky
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:11 am
Locatie: N,o,p.
Contacteer:

Bericht door Cnoucky »

:arrow: Hoi stef..
:D Nog bedankt voor je Info..
Dat geeft mij vast , Weer wat meer Moet.. :!:
Om er aan te beginnen
:shock:
groetjes ,Ben
tot mails.
:idea:
HY moet blijven rijden..
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

vervanging koppeling

Bericht door roanta »

Vervang ineens ook je Buté ( Drukring ), en als het even financieel kan steek er dan een meedraaiende met rollementen in van Sacks ( ik geloof van een volkswagen T 2 )
Enfi Henny van Le camion heef ze liggen .
Ik heb wel de 2 holle stifthouders even massief gemaakt , door een bout van M8 of M10 ( weet ik niet meer moet je eens meten ) door midden te zagen in de lengte van een +/- 30 mm lang heb je voldoende aan om er 2 uit te halen (+/- 12 mm lang dacht ik ) .
Zo verstevig je de houders en zo kan de drukveer erg nuttig de Buté op zijn plaats houden .
Anders moet je de Buté drukveer verplooien wat niet mijn ding is . :D

Ik heb eral een 7500 km mee gedaan en perfect ;-)
Binnen de Club van Le Camion , zouden er al een +/-10 tal rondrijden met een meedraaiende Buté

Je moet wel een gaaf drukvlak hebben waar de Meedraaiende Buté op drukt !
Even wat glad zetten in de draaibank , maar erook niet meer dan 2 mm afdraaien lijkt me verstandig .
En een zeer dun laagje kopervet ertussen voor de eerste 1000 km en dan terug inspectie luikje open doen en weer een heel klein beetje kopervet ertussen .

Na een +/- 2 a 3 keer heb je een zeer mooie druk aansluiting ( hoefd niet echt maar is minder sleet )

succes Jeroen :)
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

vervanging koppeling

Bericht door roanta »

hier dan even een foto van een meedraaiende Buté ( drukring )

http://www.mijnalbum.nl/Album=JWOIHBJU
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Cnoucky
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:11 am
Locatie: N,o,p.
Contacteer:

Bericht door Cnoucky »

:arrow: :idea:
HOI roanta...!!...
ALLES BETER DAN EEN KOOL LAGER..!..
Buté ( Drukring )
iK ZAL EENS BELLEN NAAR Hennie<<<
En het aanpassen met M boutjes ..
Of,,Anders moet je de Buté drukveer verplooien ...
Lijkt mij ook geen goed iedee.
Maar als het Goedweer is begin ik er aan...
groetjes<<<BEN>>>
HY moet blijven rijden..
Plaats reactie