HY bij de Landmacht

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

HY bij de Landmacht

Bericht door Bert Peihak »

Naar aanleiding van de topic over de camper zonder schuifdeur heb ik het legermuseum in Delft gevraagd of dit misschien een ex Landmacht bus is geweest. In dit museum hebben ze een overzicht van alle voertuigen die bij de krijgsmacht zijn geweest. Hun reactie was

(Binnen de Koninklijke Landmacht zijn ze niet gebruikt. Het lijkt me sterk dat ze bij andere krijgsmacht onderdelen in gebruik zijn geweest. We hebben hier geen overzichten over. Als ze ooit bij de Nederlandse Krijgsmacht in zijn geheel in gebruik waren geweest, dan hadden we als Legermuseum een Citroën HY in de collectie moeten hebben en dat is niet zo. Tevens is er ook geen literatuur over bekend.)

Ik meende ooit eens iets gehoord te hebben over HY'en als hospitaalwagen. Zit er een hiaat in hun museumcollectie of....?

Bert
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Er is mij een KP-00-69 bekend (zie m'n Galerhy, stond volgens mij in Le Citroen HY de mon pere).
Maar KP is geen Landmacht: KP: Staf Inspecteur Generaal der Krijgsmacht (volgens Wikipedia)... dan was 't een persoonlijke ambulance tbv Prins Bernhard? (wagen is in '73 geregistreerd, Bernhard was IGK tot '76 blijkbaar).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Ewald,

Volgens mij zijn KP kentekens wel van de landmacht. Bijgaande foto kreeg ik toegestuurd. Deze is gemaakt door Wim den Dunnen op 4 april 1986 op de 573ste verzamelplaats van kamp Soesterberg. Hier een zestal HW ambulances of zijn het nu hospitaalwagens.

Bert

Afbeelding
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Wellicht vielen deze wagens onder de BB (Bescherming Bevolking).
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Oeps... al weer te snel gereageerd. Zojuist het andere topic gelezen over dezelfde kwestie en wat blijkt... de BB was al bij het verhaal betrokken.
De BB dreef grotendeels op vrijwilligers. Het kan natuurlijk best zijn dat de wagens ooit een militair kenteken gehad hebben, zonder dat ze in bezit waren van de landmacht.
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Zoals ik bovenaan al schrijf is dat nu juist het probleem, Landmacht of BB. HY'en of HW'en van de BB hadden toch gewoon een Nederlands kenteken? Dit geeft nu voor mij juist de onduidelijkheid over boven genoemde topic, wat is de TH-36-RZ geweest?

Een artikel in het Nederlands Militair Geneeskundig Tijdschrift. Het stamt uit 1979 (juni). Het artikel heeft de titel 'Trillingsmetingen aan de ambulance Citroen HY' (pg 113-131). Helaas staat in het artikel niet vermeld hoeveel HY's bij de KL hebben gediend en van wanneer tot wanneer.
In het boek 'Le Citroen type H de mon père' van onder anderen Wouter Jansen staat op bladzijde 109 vermeld, dat er in 1974 een vijftigtal aan de KL zijn geleverd. Ze komen oorspronkelijk van de carrosseriebouwer Currus in Frankrijk en zijn verder afgebouwd bij Akkermans in Oud-Gastel.

Bert
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik moet in ieder geval m'n database aanpassen want groen zijn ze niet :D

Herstel, de foto is daar duidelijker in:
Afbeelding
Al zegt de RDW dat ie rood is, maar dat kan natuurlijk overgeschilderd zijn het rood van het rode kruis is toch anders dan de rest van de bus
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Staat een ex luchtmacht HY op Marktplaats, zie hier
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Wat bedoel je met "de RDW zegt dat ie groen is". Dit nummer is bij de RDW toch niet bekend ? KP, KL, KM enz nummers zijn legerregistratienummers en geen kentekens.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Boudewijn schreef:Wat bedoel je met "de RDW zegt dat ie groen is". Dit nummer is bij de RDW toch niet bekend ? KP, KL, KM enz nummers zijn legerregistratienummers en geen kentekens.
Sja, deze staat er gewoon in hoor... RDW zegt overigens dat ie rood is ;)
Hee, ondertussen staat hij er niet meer in.
Erm, wacht ff... is iets misgegaan in m'n database denk ik... de gegevens die ik heb van die wagen zijn wel erg hetzelfde als die van mijn bus :?
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

:lol: :lol: en nog wel van je eigen bus.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

LEiPiE schreef:Staat een ex luchtmacht HY op Marktplaats, zie hier
Ja, een echte landmacht hospitaalwagen. HY ziet er fraai uit voor een bus uit 1975. Deze kreeg in 1983 na de landmacht zijn civielkenteken.

Bert
Plaats reactie