slecht lopen.. wat nu te doen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Daan schreef:is dat slangetje geen carterventilatie? lijkt mij
Kan ook, misschien dat 't ventiel in die slang gestopt is met werken.
Zat ook Stef's stuk na te lezen, misschien dat m'n luchtfilter weer is losgerammeld van de carburateur. Heb daar al eerder speling gehad omdat de klemschroef niet helemaal lekker is. Alleen heb ik 't idee dat ie zonder luchtfilter ook moet werken toch?
Zou ik 't toch weer eerder in de slang-tussen-klepdeksel-en-inlaatspruitstuk-hoek gaan zoeken.
Hij klinkt in ieder geval erg zielig en heeft met warme motor nog moeite om stationair te lopen zonder choke (en vond het dus vreemd dat bij 80km/u rijden met choke vol uitgetrokken hij nog niet vloeiend liep, vooral bij versnellen schokte het, als ik gas gewoon vast hield ging het wel, zolang de choke dus uitstond - vreemd is dus dat er op de heenweg niks mis was, alleen begon het dus minder te worden toen ik m'n bestemming naderde).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Met de choke uitgetrokken sist je carburateur, misschien is dit de sis die jij hoort?

Blijkbaar krijgt je motor een te arm mengsel, Een scheur in je carterventillatieslang zal dit inderdaad veroorzaken, want er komt lucht in je motor die niet door je carburateur is gekomen, en dus geen benzine heeft meegenomen.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik de choke vol open moest houden om te kunnen rijden. Toen lag de oorzaak in een verstopt benzinefilter in de carburateur.

Je klepje van je carterontluchting moet goed werken, als deze niet meer afsluit krijg je hiedoor valse lucht. As je door dit ventiel blaast in de richting van je carb. moet hij pas openklikken als je flink blaast.

Je zou ook de slang los kunnen halen van je inlaatspruitstuk, en het pijpje op je inlaatspruitstuk afplakken met wat tape. Als je bus dan wel goed rijdt weet je dat hier je probleem zi.

Succes,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stef schreef:Met de choke uitgetrokken sist je carburateur, misschien is dit de sis die jij hoort?
Yup, net even zonder luchtfilter gekeken, dat was een stuk duidelijker te plaatsen.
Je zou ook de slang los kunnen halen van je inlaatspruitstuk, en het pijpje op je inlaatspruitstuk afplakken met wat tape. Als je bus dan wel goed rijdt weet je dat hier je probleem zit.
Kijk, da's nou een simpele test waar ik nog niet op was gekomen (wel bijna, had de slang namelijk weer los om te kijken wat er dan gebeurt :D).
Ik ga dat nog even uitproberen (was net naar binnen gegaan).
Update zo wel ff ;)

Nee, helaas, precies 't zelfde probleem. Die slang is het in ieder geval niet.
Volgende wordt dus benzinefilter dan maar eens bekijken.

Hoe zit het eigenlijk precies met die carterventilatie? Want als je 'm kunt testen door 'm af te plakken zal hij dus meer van belang zijn voor het kleppendeksel? Sowieso werkt de motor ook prachtig zonder kleppendeksel maar dat komt dan natuurlijk omdat dan het ventiel er tussen zit. Is dit een HY-versie van een turbo? :twisted:
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Hallo,
heb je eigenlijk de tip die Gerard Maas je gaf al gecontroleerd: de acceleratiesproeier? Luchtfilterhuis er afhalen, boven in de carburator kijken, en met stilstaande motor gaspedaal indrukken in 1 vloeiende beweging, als je nu gedurende 1 tot 2 seconden een fijn straaltje benzine ziet inspuiten in de carburator dan is de acceleratiepomp ok, zoniet : demonteren en reinigen of membraam vervangen. De meeste problemen met schokkend optrekken of zelfs afslaan bij plots gasgeven zijn daar aan te wijten, ALS je zeker bent dat je ontsteking op tijd staat zoals je beweert.
Het ventieltje in de carterventilatieslang heeft hier denkelijk weinig mee te maken, dient enkel om, via onderdruk van de luchtstroom tussen carburator en motor, de carterdampen uit het kleppendeksel af te zuigen. En natuurlijk om te vermijden dat het brandstofmengsel in voorkomend geval onder het kleppendeksel zou terechtkomen, eenrichtingsverkeer dus. Klepje moet al bij een weinig blazen in de richting van de carburator opengaan, zoniet : reinigen in benzine en doorblazen tot het feilloos werkt, gemakkelijk klusje.
Groeten,
Peter
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Petervdl2cv schreef:Hallo,
heb je eigenlijk de tip die Gerard Maas je gaf al gecontroleerd: de acceleratiesproeier? Luchtfilterhuis er afhalen, boven in de carburator kijken, en met stilstaande motor gaspedaal indrukken in 1 vloeiende beweging, als je nu gedurende 1 tot 2 seconden een fijn straaltje benzine ziet inspuiten in de carburator dan is de acceleratiepomp ok, zoniet : demonteren en reinigen of membraam vervangen.
Nee, ik had er nog niet naar gekeken omdat ik 1) niet wist waar ik die moest zoeken en 2) als ik 'm zou vinden wat ik er dan mee moet... Gerard's antwoorden zijn -met alle respect- af en toe net iets te kort :D (maar zeker gewaardeerd!!)
Hieronder de plaatjes die ik van Stef heb gehad een tijd geleden, maar de term acceleratiesproeier en acceleratiepomp zie ik er niet op terug komen?
Ik heb het filterhuis er af gehad en er in kunnen kijken, maar geen enkele keer een straaltje benzine gezien.
De stationaire sproeier en hoofdsproeier heb ik er uit gehad en die zijn keurig schoon (ook niet zo gek aangezien ik de hele carb vorige winter uit elkaar heb gehad).

Die van mij is zo goed als die op de foto's (alleen heb ik 'm dacht ik onder de Zenith merknaam, maar da's toch 1 bedrijf geworden en zijn mijn sproeiers wat koperroder van kleur).
Afbeelding Afbeelding
(klik voor groot)
De meeste problemen met schokkend optrekken of zelfs afslaan bij plots gasgeven zijn daar aan te wijten, ALS je zeker bent dat je ontsteking op tijd staat zoals je beweert.
Mja, het is een 123, daar kun je niet veel aan fout doen, die doet het of doet het niet dacht ik zo :D
Enige is dat hij ook afslaat bij langzaam gasgeven, sterker nog: ik kan 'm laten afslaan door -als hij eenmaal zonder choke stationair loopt- het stationair toerental langzaam te verhogen! Al lukt dat geloof ik niet altijd. Wat wel altijd lukt is de mengstelschroef helemaal dicht draaien, maar da's niet zo vreemd geloof ik.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

De solex carburateur heeft geen acceleratiepomp op de HY (op de 11cv en de ds wel!) Dat straaltje komt er dus niet uit!

Carterventillatie;

Door altijd weglekkende verbrandingsgassen langs de cylinderwand zal normaal gesproken de druk onderin je blok (dus onder de zuigers) langzaam oplopen en zal de olie er langs de assen worden uitgeperst; veel olielekkage.

Door het carter aan te sluiten op je inlaatspruitstuk, waarin altijd onderdruk heerst, worden deze gassen, en gassen die vrijkomen bij warme olie, teruggevoerd naar de verbrandingskamer.

Het klepje in de slang zorgt ervoor dat de motor zeker bij stationair (heel veel onderdruk vanwege bijna gesloten gasklep) niet teveel valse lucht krijgt. Om dit klepje te kunnen openen heb je namelijk een minimale druk nodig.

Maak de benzinefilters maar eens goed schoon, dit kan sowieso geen kwaad. Zit er misschien ook een filter in je benzinepomp?

Succes,

Stef

P.s. als je een poreuze of geknikte benzineslang hebt kan het zo zijn dat je benzinepomp niet genoeg benzine naar je carb. kan pompen.
HY '76
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Wat ook nog kan, als je een carb hebt die lang niet gebruikt is dat er
een gomlaagje in de sproeier zit.
De doorlaat wordt dan kleiner.

Dit kan je eruithalen door een klein stukje heel fijn schuurpapier
strak op te rollen en dit door de sproeier te halen (enkele malen)

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Vandaag nog weer wat rondgetuft over de campus na 'm eerst goed warm te hebben laten lopen. Leek er even op dat het probleem weg was, maar kwam al snel weer geleidelijk terug.
Allerlei dingen geprobeerd, nu alleen nog een conclusie :D
  • bij choke vol uit reageert de motor zoals het hoort
  • bij choke volledig in en warme motor loopt hij netjes stationair
  • benzineslang ziet er over al goed uit
  • benzinepomp is een electrische (Hardi) zonder poespas, ook geen 'user-servicable parts' zeg maar
  • carburateur is vorig jaar uit elkaar geweest, alleen benzinefilter nog niet
  • carb heeft geen acceleratiesproeier
  • choke volledig in, warme motor kan hij perfect van z'n plek komen in z'n een zonder gas geven, daarna door naar twee ook geen probleem (drie gaat ook, maar dat vindt ie uiteraard niet fijn als je zo langzaam rijdt ;))
  • choke volledig in, warme motor, rollend in z'n een en dan gas geven doet eerst even niks (tot motor bijna uit, zelfs de koplampen dimmen iets) en daarna krijgt ie plots de geest en ga je al hortend, stotend en knallend vooruit (denk je een typische kapotte-auto-in-cartoon in... zo dus... heftig op en neer bewegen incluis) *
  • al rijdend met choke uit de choke weer in drukken geeft gestotter en vervolgens gas geven en gas terugnemen gehobbel en wat geknal hier en daar
  • choke half in, warme motor geeft gemengd beeld, af en toe lijkt het gas te hangen ofzo (gas los, toch hoog toerental), dan weer alles vloeiend
  • overgang van choke in naar choke uit resulteert ook in een even inhouden en bijna stikken en vervolgens weer gewoon goed verder lopen
  • voor zover ik weet staat m'n 123 nog gewoon op tijd en dat klopt denk ik ook wel als je kijkt dat met choke er niets aan de hand is
  • ik heb niet het idee dat de mengstelschroef veel uitmaakt, hoor weinig verschil in toerental en bemerk geen verschil in het gedrag met of zonder choke (tenzij je 'm er volledig in of uit draait, wat beide resulteert in een stikken van de motor, duh)
  • verschillend stationair toerental lijkt ook niet echt uit te maken
* ik kan met schaamte concluderen dat hij 'm ook in z'n een zonder gas enigzins in beweging krijgt met de handrem er nog op :oops: De motor is iig top, maar dat kon ook niet anders :D

Stiekem wacht ik op Gerard's verlossende antwoord mbt carburateurs zonder acceleratiesproeier ;)
Hebben carbs met acceleratiesproeier trouwens nog voordelen boven mijn simplistische Zenith?
Of kan ik beter op zoek naar zo'n andere carb (of een injectie :twisted: )?

En anders dus maar eens de gok wagen en op de choke naar CitroTech rijden ofzo.
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Schiet me net nog iets simpel te binnen : alles wijst in de richting van een te arm mengsel, check eens of je carburator deugdelijk op het spruitstuk staat (moeren? pakking?), en of het spruitstuk nog netjes tegen de motor gevezen is (idem : bout/moer, pakkingen?)
Vééééél succes,
de aanhouder enz enz enz :-)
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

LEiPiE schreef:ik heb niet het idee dat de mengstelschroef veel uitmaakt, hoor weinig verschil in toerental en bemerk geen verschil in het gedrag met of zonder choke (tenzij je 'm er volledig in of uit draait, wat beide resulteert in een stikken van de motor,.
Het moet wat uitmaken, dat kan niet anders. Hetgeen jij beschrijft komt mij wel bekend voor. Het hortend en stotend in het vage wel/niet choke-gebied, de bus ondertussen bijna snoekduikend het asfalt over. Echt perfect zal het wellicht nooit worden met een eenvoudige carburateur, we zullen toch nog eventjes geduld moeten hebben en de testfase met de electronisch geregelde inspuiting moeten afwachten.
Toch heb ik de klachten grotendeels kunnen wegnemen door de carburateur goed af te stellen. Op het gehoor: met de stationair toerental schroef de motor redelijk langzaam laten draaien, ca. 700 - 750 tpm. Vervolgens met de mengselschroef net zolang spelen totdat de motor met een zo hoog mogelijk toerental draait. Ondertussen zo nu en dan even met het gas spelen om te zien wat het effect is.

Succes!
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Ewald,

Heb je soms in de afgelopen tijd last gehad van 'backfire'? Ik heb net bij het HY team magazijn een opengezaagde demperpot gezien waarbij het binnenwerk door vervorming na backfire de uitlaatpijp bijna helemaal afsloot. Misschien kan iemand van het HY team een foto van die pot publiceren zodat je kan zien wat ik bedoel.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Leipie.Ik heb je hele verhaal nog eens rustig door zitten lezen en ik denk dat er ergens in het stationaire circuit een verstopping zit,dus de Carburator eraf en de sproeier eruit en met perslucht het hele circuit doorspuiten,zodat je onder de gasklep de lucht er ook voelt uitkomen
Controleer de stelschroef of er geen puntje is afgebroken.Hij hoort echt op
de stelschroef te reageren.Het stationaire gedeelte werkt alsvolgt: Bovenin
de carburator komt lucht door een kanaaltje en bij de sproeier komt daar
benzine bij,dan gaat het via een paralel lopend aan de venturi naar beneden
en komt zowel boven als onder de gasklep uit.Dit mengsel werkt tot ca.half gas mee aan het geheel.Gezien de leeftijd en de stilstand kan er argens gomvorming optreden
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Ewald,

weet je zeker dat je benzinepomp het nog goed doet?

Mijn Hardi pomp deed het ook opeens niet meer goed,
en dat kwam volgens mij omdat ik hem op het blok gemonteerd had (net zoals jij dus).
Het schudden van de motor en de temperatuur zorgen blijkbaar voor een korte levensduur. Ik heb nu een nieuwe op de balk geplaatst naast de motor, en nu gaat het goed.

Doei,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

ed-hz schreef:weet je zeker dat je benzinepomp het nog goed doet?
Mja, hoe controleer je dat?
Als ik 't contact aanzet dan vult ie de slang keurig en snel.
En met choke vol uit is er dus niks aan de hand en kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo'n pomp veel invloed ondervindt van de choke - sterker nog: ik zou me juist kunnen voorstellen dat ie eerder last zou hebben van een choke aangezien hij de leiding naar de carburateur op druk moet houden en de choke die druk verlaagt eigenlijk.
Veel meer standen dan kapot of werkend zijn er niet echt met zo'n ding toch? :D
In ieder geval werd het een lekkere kliederboel toen ik voor de zekerheid even de hoek van de benzineslanguitgang op de pomp wilde bijstellen bij draaiende motor... iets te ver los en de benzine kwam er tussendoor :o

Naja, dan binnenkort maar weer de carburateur er af halen (zit verdorie net alles lekker op z'n plek enzo... grmbl), die onmogelijke bout heeft me al een steeksleutel gekost (bijbuigen van de sleutel om er uberhaupt bij te kunnen werd helaas breken van de sleutel).

Heb 'm alleen mogelijkerwijs vandaag of morgen nodig in rijdende toestand (oud&nieuw inkopen en onze andere auto is niet beschikbaar), dus wordt maar weer vertrouwen op m'n ANWB lidmaatschap - al rijdt MurpHY dus op zich wel redelijk betrouwbaar.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

LEiPiE schreef:[die onmogelijke bout heeft me al een steeksleutel gekost (bijbuigen van de sleutel om er uberhaupt bij te kunnen werd helaas breken van de sleutel).

.
Off-topic, maar toch even een tipje: koop de allergoedkoopste steeksleutel die je kunt vinden in de bouwmarkt en zet die in de bankschroef om hem te verbuigen. Het materiaal is zachter en zal snel verbuigen - maar niet breken! Gebruik deze sleutel daarna alléén voor je carburateur, en bewaar hem in de HY, en niet in je gereedschapskist.

Succes.
Plaats reactie