Petervdl2cv schreef:Hallo,
heb je eigenlijk de tip die Gerard Maas je gaf al gecontroleerd: de acceleratiesproeier? Luchtfilterhuis er afhalen, boven in de carburator kijken, en met stilstaande motor gaspedaal indrukken in 1 vloeiende beweging, als je nu gedurende 1 tot 2 seconden een fijn straaltje benzine ziet inspuiten in de carburator dan is de acceleratiepomp ok, zoniet : demonteren en reinigen of membraam vervangen.
Nee, ik had er nog niet naar gekeken omdat ik 1) niet wist waar ik die moest zoeken en 2) als ik 'm zou vinden wat ik er dan mee moet... Gerard's antwoorden zijn -met alle respect- af en toe net iets te kort

(maar zeker gewaardeerd!!)
Hieronder de plaatjes die ik van Stef heb gehad een tijd geleden, maar de term acceleratiesproeier en acceleratiepomp zie ik er niet op terug komen?
Ik heb het filterhuis er af gehad en er in kunnen kijken, maar geen enkele keer een straaltje benzine gezien.
De stationaire sproeier en hoofdsproeier heb ik er uit gehad en die zijn keurig schoon (ook niet zo gek aangezien ik de hele carb vorige winter uit elkaar heb gehad).
Die van mij is zo goed als die op de foto's (alleen heb ik 'm dacht ik onder de Zenith merknaam, maar da's toch 1 bedrijf geworden en zijn mijn sproeiers wat koperroder van kleur).

(klik voor groot)
De meeste problemen met schokkend optrekken of zelfs afslaan bij plots gasgeven zijn daar aan te wijten, ALS je zeker bent dat je ontsteking op tijd staat zoals je beweert.
Mja, het is een 123, daar kun je niet veel aan fout doen, die doet het of doet het niet dacht ik zo

Enige is dat hij ook afslaat bij langzaam gasgeven, sterker nog: ik kan 'm laten afslaan door -als hij eenmaal zonder choke stationair loopt- het stationair toerental langzaam te verhogen! Al lukt dat geloof ik niet altijd. Wat wel altijd lukt is de mengstelschroef helemaal dicht draaien, maar da's niet zo vreemd geloof ik.