Ratels
Ratels
Sinds een tijdje ratelt en knettert het achter de krukaspoelie van mijn HY uit 1965.
Ik heb de motor al zonder v-snaar laten lopen maar dat maakt geen verschil, (de waterpomp of dynamo zijn het dus niet)
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? het lijkt het geluid van een lager maar volgens mij draait de krukas niet in rollagers maar in glijlagers en die kraken niet als ze versleten zijn.
Misschien de nokkenasketting???
Of moet ik doen alsof er niks aan de hand is omdat het een auto is van 40 jaar oud?
Patrick
Ik heb de motor al zonder v-snaar laten lopen maar dat maakt geen verschil, (de waterpomp of dynamo zijn het dus niet)
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? het lijkt het geluid van een lager maar volgens mij draait de krukas niet in rollagers maar in glijlagers en die kraken niet als ze versleten zijn.
Misschien de nokkenasketting???
Of moet ik doen alsof er niks aan de hand is omdat het een auto is van 40 jaar oud?
Patrick
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo jan 28, 2004 12:02 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
juistem hebben wij ook gehad
(heb het alleen distributieketting genoemd)
bij ons was de ketting zo slap dat er een sleuf van 3 mm in het poeliehuis gesleten was, en ook 2 bouten half doorgeslepen, dus die moesten we ook vervangen.
hier heb je (behalve een nieuwe ketting) dop 55 nodig en dop 38, plus een hoop geduld.
wel goed opletten dat je de tandwielen goed zet bij het terugzetten(de markeringen op de tandwielen moeten recht tegenover elkaar staan, leg er even een lineaal langs ofzo).
en dat ene schakeltje dat los kan moet aan de binnenkant.
wauw, ik begin er gloof ik al iets van te weten dat HY gesleutel....
(heb het alleen distributieketting genoemd)
bij ons was de ketting zo slap dat er een sleuf van 3 mm in het poeliehuis gesleten was, en ook 2 bouten half doorgeslepen, dus die moesten we ook vervangen.
hier heb je (behalve een nieuwe ketting) dop 55 nodig en dop 38, plus een hoop geduld.
wel goed opletten dat je de tandwielen goed zet bij het terugzetten(de markeringen op de tandwielen moeten recht tegenover elkaar staan, leg er even een lineaal langs ofzo).
en dat ene schakeltje dat los kan moet aan de binnenkant.
wauw, ik begin er gloof ik al iets van te weten dat HY gesleutel....
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo jan 28, 2004 12:02 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
ik heb de vraag gekregen om uit te leggen wat wij gedaan hebben om de distributieketting te vervangen, ik hoop dat ik het allemaal goed vertel, maar ik kan best iets vergeten, cq fout gedaan hebben, maar bij ons is het allemaal gelukt dus....:
1. Voor het demonteren van je poeliehuis moet je eerst die 2 delen waar je slinger doorheen gaat eraf halen en de V-snaar verwijderen.
Bij ons was de demper er al af (voor verwijderen van de carterpan), maar volgens mij niet noodzakelijk voor deze klus.
2. Vervolgens moet je dop 46 hebben(en een luchtratel of veel moment in ieder geval) om de poelie eraf te halen, vergeet hierbij niet dat iemand de koppeling ingedrukt moet houden tijdens het losdraaien vaan de moer(waarom weet ik niet precies, maar dat zeiden ze op de camionwerkplaats, had iets met een lager te maken die uit een palletje kon schieten) De poelie zit geborgt met een halfrond "visje" (niet kwijtraken)
3. daarna de bouten rondom het poeliehuis verwijderen, hierbij goed onthouden welke bout waar zit, want het zijn verschillende bouten, en sommige bouten hebben een afsluitring!
4. het poeliehuis kan je nu met voorzichtig tikken met een hamer en een houtblokje eraf krijgen.
5. nu zie je hoe slap de distributieketting hangt. (zie binnenkant poeliehuis slijpsporen, bijons waren 2 bouten bijna weggeslepen door de ketting)
6. voorzichtig de borg van de nokkenas(klein tandwiel) platslaan, vervolgens met dop 38 de moer losdraaien.
7. de ketting kan nu tegelijk met beide tandwielen voorzichtig erafgehaald worden. Let op beide tandwielen zijn weer geborgt met zo'n halfrond "visje" (ook niet kwijtraken, kost veel tijd om trug te vinden in een rommelige schuur).
8. Leg de ketting met tandwielen op een vlakke ondergrond en probeer om op beide tandwielen de markering bij de tanden te vinden (groot tandwiel 2 puntjes; kleintandwiel halfrond "visje"). Leg nu een rechte lat over beide tandwielen heen met de ketting strak, de tand met het visje moet precies tussen de tanden met de 2 puntjes vallen. 1 schakeltje van de ketting heeft een borgje, dit borgje moet aan de achterkant zitten als de ketting weer op de assen gaat, dit zodat als de ketting iets raakt dit borgje er niet afgeslagen kan worden, maar er juist dichtgelsagen wordt!!!
9. Nu de halfronde "visjes" trug in de kruk- en nokkenas pielen en zonder de tandwielen met ketting te verdraaien trug op de assen zetten (dat gedoe met die visjes is een pielkarweitje wat telkens niet lukt, maar dan opeens gaat het heel makkelijk en je weet niet waarom het nu wel lukt)
10. controleer de pakking van het poeliehuis alsmede alle bouten op beschadigingen en schroefschroef der weer op.
11. pielen met visje om de poelie er weer op te krijgen (koppeling indrukken bij vastdraaien??!!!) en de slingerhouderdingesen ook weer monteren alsmede de V-snaar er weer op.
12. grijnzen terwijl de motor nu veel rustiger en zonder tikken draait
13. (eventueel ontsteking opnieuw op tijd stellen)
volgens mij was dit wel het hele verhaal..
greetingz en succes
1. Voor het demonteren van je poeliehuis moet je eerst die 2 delen waar je slinger doorheen gaat eraf halen en de V-snaar verwijderen.
Bij ons was de demper er al af (voor verwijderen van de carterpan), maar volgens mij niet noodzakelijk voor deze klus.
2. Vervolgens moet je dop 46 hebben(en een luchtratel of veel moment in ieder geval) om de poelie eraf te halen, vergeet hierbij niet dat iemand de koppeling ingedrukt moet houden tijdens het losdraaien vaan de moer(waarom weet ik niet precies, maar dat zeiden ze op de camionwerkplaats, had iets met een lager te maken die uit een palletje kon schieten) De poelie zit geborgt met een halfrond "visje" (niet kwijtraken)
3. daarna de bouten rondom het poeliehuis verwijderen, hierbij goed onthouden welke bout waar zit, want het zijn verschillende bouten, en sommige bouten hebben een afsluitring!
4. het poeliehuis kan je nu met voorzichtig tikken met een hamer en een houtblokje eraf krijgen.
5. nu zie je hoe slap de distributieketting hangt. (zie binnenkant poeliehuis slijpsporen, bijons waren 2 bouten bijna weggeslepen door de ketting)
6. voorzichtig de borg van de nokkenas(klein tandwiel) platslaan, vervolgens met dop 38 de moer losdraaien.
7. de ketting kan nu tegelijk met beide tandwielen voorzichtig erafgehaald worden. Let op beide tandwielen zijn weer geborgt met zo'n halfrond "visje" (ook niet kwijtraken, kost veel tijd om trug te vinden in een rommelige schuur).
8. Leg de ketting met tandwielen op een vlakke ondergrond en probeer om op beide tandwielen de markering bij de tanden te vinden (groot tandwiel 2 puntjes; kleintandwiel halfrond "visje"). Leg nu een rechte lat over beide tandwielen heen met de ketting strak, de tand met het visje moet precies tussen de tanden met de 2 puntjes vallen. 1 schakeltje van de ketting heeft een borgje, dit borgje moet aan de achterkant zitten als de ketting weer op de assen gaat, dit zodat als de ketting iets raakt dit borgje er niet afgeslagen kan worden, maar er juist dichtgelsagen wordt!!!
9. Nu de halfronde "visjes" trug in de kruk- en nokkenas pielen en zonder de tandwielen met ketting te verdraaien trug op de assen zetten (dat gedoe met die visjes is een pielkarweitje wat telkens niet lukt, maar dan opeens gaat het heel makkelijk en je weet niet waarom het nu wel lukt)
10. controleer de pakking van het poeliehuis alsmede alle bouten op beschadigingen en schroefschroef der weer op.
11. pielen met visje om de poelie er weer op te krijgen (koppeling indrukken bij vastdraaien??!!!) en de slingerhouderdingesen ook weer monteren alsmede de V-snaar er weer op.
12. grijnzen terwijl de motor nu veel rustiger en zonder tikken draait
13. (eventueel ontsteking opnieuw op tijd stellen)
volgens mij was dit wel het hele verhaal..
greetingz en succes
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hoe schadelijk is het om met een ratelende ketting nog even door te rijden? Ik ga namelijk volgende week voor een maand naar Slovenië en heb daarna genoeg tijd om de ketting te vervangen. Als het bij het inslijten blijft is het geen probleem, maar als de ketting bijvoorbeeld een tand verschuift of zelfs breekt en de motor in elkaar draait ben ik verder van huis, letterlijk en figuurlijk. Hoe groot is die kans?
Lex
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm