Oude franse lak
-
- HY Forum Liefhebber
Oude franse lak
Hallo beste forum mensen,
Ik heb een HY uit 1957 met zo'n mooie doorleefde franse lak laag. Mooi dof en vol met scheurtjes, een soort 'cracilee' op sommige plaatsen. Nu vind ik dat erg mooi en wil er niet zo heel veel aan doen. Nu hoorde ik laatst dat het een optie is om de bus met een 'oliedoek' te poetsen. Een stoffen doek gedrenkt in motorolie, neem ik aan. Je kunt de lak zo weer een beetje waterafstotend maken. Heeft hier iemand ervaring mee? Zou het graag proberen maar ik weet dat er in olie ook stoffen zitten die kunnen verzuren. En dat lijkt me dan weer niet zo goed voor de lak op de lange termijn! Heeft er iemand een goed idee hoe ik op een voorzichtige manier de lak kan conserveren? Vliegroest vind ik erg mooi, maar ook niet meer dan dat! Ik moet er bij vermelden dat de bus in principe 51 weken van het jaar lekker warm bij de kachel staat en dus zelden nat wordt.
Met vriendelijke groet,
Frank
Ik heb een HY uit 1957 met zo'n mooie doorleefde franse lak laag. Mooi dof en vol met scheurtjes, een soort 'cracilee' op sommige plaatsen. Nu vind ik dat erg mooi en wil er niet zo heel veel aan doen. Nu hoorde ik laatst dat het een optie is om de bus met een 'oliedoek' te poetsen. Een stoffen doek gedrenkt in motorolie, neem ik aan. Je kunt de lak zo weer een beetje waterafstotend maken. Heeft hier iemand ervaring mee? Zou het graag proberen maar ik weet dat er in olie ook stoffen zitten die kunnen verzuren. En dat lijkt me dan weer niet zo goed voor de lak op de lange termijn! Heeft er iemand een goed idee hoe ik op een voorzichtige manier de lak kan conserveren? Vliegroest vind ik erg mooi, maar ook niet meer dan dat! Ik moet er bij vermelden dat de bus in principe 51 weken van het jaar lekker warm bij de kachel staat en dus zelden nat wordt.
Met vriendelijke groet,
Frank
De Zilverlinde hoveniers, Frank van der Linden
-
- HY Forum Liefhebber
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
Motorolie is inderdaad een afrader. Lijnolie gaat wel, let wel: er bestaat gekookte lijnolie en ruwe lijnolie. De één zal uiteindelijk opdrogen, de andere niet. Welke wat doet weet ik niet, info o.a. bij de firma Koopmans (fabrikant). Wapenolie is ook nog een tip. Niet alleen voor de buitenkant, maar ook voor de techniek!
Frank
Frank
-
- HY Forum Liefhebber
He Geert,
Ik wist niet dat je twee Hy's in je bezit hebt. Laatst heb ik er in iedergeval een uitvoerig bekeken. Stond een eind verderop in je straat! Lijkt me een goed plan om gezamelijk wat in te kopen, maar wat is nu het beste? Mijn bus moet natuurlijk wel puur blijven.... Een 'doffig vettig' laagje vind ik mooi, maar hij mag natuurlijk niet kunstmatig glimmen! Wat is wijsheid volgens jou?
De Zilverlinde hoveniers, Frank van der Linden
-
- HY Forum Liefhebber
-
- HY Forum Super Expert
Op de citroenbeurs in Utrecht heb ik een man gesprogen die een schitterende oude eend "dans son jus" bij zich had. Hij haalde een keer per jaar een lap met owatrol over deze eend. Resultaat; een beetje vliegroest (die door owatrol wordt omgetovert tot een harde laag die niet verder roest!), een doffe lak met een beetje bruine waas eroverheen, duidelijk 30 - 40 jaar oud. Werekelijk schitterend!
Ik gebruik het zelf op beginnende roestplekken, om deze dan later weer bij te werken. Het voorkomt in iedergeval doorrotten! Helaas is mijn bus niet meer in de originele lak, althans de bovenste helft. Owatrol op deze lichtcreme bovenkant is niet zo mooi. Ik heb wel de binnenkant van mijn deuren ermee bewerkt, inderdaad het chassis, de radiator en nog een hoop andere dingen.
P.s. wellicht voor een ander topic; ik heb mijn uitlaat ingesmeerd met Kachelpoets, een ouderwets goedje gemaakt van roet en vet, Dit was een tip van mijn vader die dit gebruikte voor de uilaat van zijn H-D Liberator. uitlaat is nu niet meer geroest! ik weet niet hoe lang dit blijft zitten, maar het ziet er nu goed uit!
Groeten,
Stef
Ik gebruik het zelf op beginnende roestplekken, om deze dan later weer bij te werken. Het voorkomt in iedergeval doorrotten! Helaas is mijn bus niet meer in de originele lak, althans de bovenste helft. Owatrol op deze lichtcreme bovenkant is niet zo mooi. Ik heb wel de binnenkant van mijn deuren ermee bewerkt, inderdaad het chassis, de radiator en nog een hoop andere dingen.
P.s. wellicht voor een ander topic; ik heb mijn uitlaat ingesmeerd met Kachelpoets, een ouderwets goedje gemaakt van roet en vet, Dit was een tip van mijn vader die dit gebruikte voor de uilaat van zijn H-D Liberator. uitlaat is nu niet meer geroest! ik weet niet hoe lang dit blijft zitten, maar het ziet er nu goed uit!
Groeten,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Liefhebber
Stef, jij bedoelt denk ik Hans van de citroengarage in Lelystad? Hij heeft een aantal eenden 'in de owatrol', en het ziet er inderdaad geweldig uit! Aangeroest en al, maar geconserveerd, ziet eruit alsof er nooit iets aan gedaan is. Hij vertelde mij ooit dat hij het eerst met de kwast aanbracht, maar dat was niet mooi, dat ging teveel glimmen. Met een doekje doen dus. Ik heb zelf een stukje op mijn Daffodil geprobeerd, werkt uitstekend.
Groeten,
Sander
Groeten,
Sander