Slippende Koppeling
Slippende Koppeling
na een lekkage aan de achterzijde van het carter, begint nu de koppeling te slippen, gaat hy met moeite in zijn 3 en gaat hy stinken. het is na het stellen van de koppelingskabel wel iets minder geworden, maar nu bokt hy als ik achteruit wil rijden. ik denk dat de koppeling enorm vet is, of kan het iets anders zijn? hoe kan ik het beste de koppeling verwijderen of vervangen? in het werkplaatshandboek is hier volgens mij niets over te vinden, alleen afstellingsgegevens.
gelukkig gebeurt het thuis en niet in zuid frankrijk...
Lex
gelukkig gebeurt het thuis en niet in zuid frankrijk...
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Tijdelijke oplossing bij vette koppeling;
Zet hem in zn 3
Handrem erop
flink gas met slippende koppeling, de koppeling wordt heet, olie wordt verbrand (stank + rook!). Meteen gaan rijden voor de afkoeling. Marteling eventueel herhalen. Let op, dit is echt een marteling, en niet goed voor de koppeling, het kan kapot.
Echte oplossing is motor uitbouwen, koppeling kontroleren (plaat, drukgroep, druklager)
Een lekkende motorkeerring kan in princiepe niet voor een natte plaat zorgen want de koppelingsplaat zit achter het vliegwiel, een lekke versnellingsbakkeerring kan dat wel!, de olie loopt via de prise as naar de plaat. dus ook deze meteen maar vervangen.
Succes,
Stef
Zet hem in zn 3
Handrem erop
flink gas met slippende koppeling, de koppeling wordt heet, olie wordt verbrand (stank + rook!). Meteen gaan rijden voor de afkoeling. Marteling eventueel herhalen. Let op, dit is echt een marteling, en niet goed voor de koppeling, het kan kapot.
Echte oplossing is motor uitbouwen, koppeling kontroleren (plaat, drukgroep, druklager)
Een lekkende motorkeerring kan in princiepe niet voor een natte plaat zorgen want de koppelingsplaat zit achter het vliegwiel, een lekke versnellingsbakkeerring kan dat wel!, de olie loopt via de prise as naar de plaat. dus ook deze meteen maar vervangen.
Succes,
Stef
HY '76
bedankt voor de reactie, marteling van de HY doet me te veel pijn.
de pakking lag scheef in de ronding, dus de lekkage was best groot. het vliegwiel nam een hoop motorolie mee naar boven en dat lekte op de koppelingsplaat. we hebben met een slangetje remmenreiniger achter het vliegwiel gespoten, het carter weer geplaatst en de problemen zijn voorbij.
alleen heb ik nu nog een vraag over het potje bovenop de versnellingsbak, met het groene dekseltje en het roostertje onderin. er is mij verteld dat dit dient om de drukgroep te controleren, maar een monteur van citroen denkt dat dit niet kan omdat het te ver van de drukgroep vandaan zit. hij heeft geen idee waar het wel voor is, misschien om bakolie bij te vullen?
de pakking lag scheef in de ronding, dus de lekkage was best groot. het vliegwiel nam een hoop motorolie mee naar boven en dat lekte op de koppelingsplaat. we hebben met een slangetje remmenreiniger achter het vliegwiel gespoten, het carter weer geplaatst en de problemen zijn voorbij.
alleen heb ik nu nog een vraag over het potje bovenop de versnellingsbak, met het groene dekseltje en het roostertje onderin. er is mij verteld dat dit dient om de drukgroep te controleren, maar een monteur van citroen denkt dat dit niet kan omdat het te ver van de drukgroep vandaan zit. hij heeft geen idee waar het wel voor is, misschien om bakolie bij te vullen?
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Heb je geen nieuwe pakkingen hoeven te monteren bij het verwijderen van het carter?
Als je die ronde dop bedoeld, helemaal achter boven op de bak, die is
hopelijk wel voor olie bijvullen.
Want dat heb ik daar namelijk onlangs gedaan
Wel gemerkt dat de lucht er moeilijk uitkan als de nivobout er niet uit is aan de zijkant van de bak.
Aad
Als je die ronde dop bedoeld, helemaal achter boven op de bak, die is
hopelijk wel voor olie bijvullen.
Want dat heb ik daar namelijk onlangs gedaan

Wel gemerkt dat de lucht er moeilijk uitkan als de nivobout er niet uit is aan de zijkant van de bak.
Aad
heb wel de halfronde kurken pakkingen aan de voor en achterkant vervangen, de rest is vloeibare pakking, werkt perfect.
ik zal het ook maar proberen via dat dekseltje dan. de versnellingsbak ging rare geluiden maken doordat ik universele bakolie erin had gedaan. (75W90). ook ging hij moeilijker dan anders in zijn drie. als de motor uitstaat heb ik nergens last van. toch maar even de Total EP 80 bestellen....
ik zal het ook maar proberen via dat dekseltje dan. de versnellingsbak ging rare geluiden maken doordat ik universele bakolie erin had gedaan. (75W90). ook ging hij moeilijker dan anders in zijn drie. als de motor uitstaat heb ik nergens last van. toch maar even de Total EP 80 bestellen....
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:

Maar hoe controleer je dan het olie pijl in de versnellingsbak ? Dop eraf geschroefd, maar daar dat roostertje gezien. Kan verder geen indicatie vinden hoe hoog het peil dan nu staat.
Wat die olie betrof heb ik laatst nog een hoeveelheid gekocht en daar stond iets van 40W.. op of zo ... Dat werd aangeraden.
Mvg, Pim
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
op de linkerzijde van de versnellingsbak (redelijk onderaan) zit niveau bout. Deze bout losdraaien, de bus horizontaal zetten, en oliebijvullen tot het uit dit gat loopt. Er zit dus maar een paar centimeter olie in!
Er hoort hele dikke sae 80 versnellingsbak olie in.
De drukgroep controleer je door het rechthoekige dekseltje dat met 2 bouten vastzit op de bovenkant van het koppelingshuis. Let ook eens op de dikte van je koolring, en controleer door startmotor in te drukken zonder contact aan te zetten of alles nog mooi recht is en niet staat te waggelen.
Het roostertje in het bakje is om te voorkomen dat er per ongeluk wat in de versnellingsbak valt bij het oliebijvullen.
Groet,
Stef
Er hoort hele dikke sae 80 versnellingsbak olie in.
De drukgroep controleer je door het rechthoekige dekseltje dat met 2 bouten vastzit op de bovenkant van het koppelingshuis. Let ook eens op de dikte van je koolring, en controleer door startmotor in te drukken zonder contact aan te zetten of alles nog mooi recht is en niet staat te waggelen.
Het roostertje in het bakje is om te voorkomen dat er per ongeluk wat in de versnellingsbak valt bij het oliebijvullen.
Groet,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Om de koppeling te vernieuwen hoef je de motor niet uit te bouwen,wel
los maken en hem 10cm naarvoren schuiven,zodat je door dat dekseltje
de dukgroep los kan schoeven en demonteren en alles verniewen incl
de achterste keerring,want die olie komt echt wel bij de koppeling
Ook de vliegwielbouten vernieuwen (die zijn voor eenmalig gebuik)Zorg
ervoor dat de koppelingsplaat goed in het midden komt.
los maken en hem 10cm naarvoren schuiven,zodat je door dat dekseltje
de dukgroep los kan schoeven en demonteren en alles verniewen incl
de achterste keerring,want die olie komt echt wel bij de koppeling
Ook de vliegwielbouten vernieuwen (die zijn voor eenmalig gebuik)Zorg
ervoor dat de koppelingsplaat goed in het midden komt.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dat lijkt me stug, want dat moet ook in mijn pontiac met automatische bak en differentieel in de cardan.lex schreef:of ATF olie, dat is volgens de monteur hier hetzelfde...
Je hebt EP olie nodig (extra pressure) wegens dat het differentieel bij de tandwielen in 1 huis zitten en met dezelfde olie gesmeerd worden.
Maar het is nog erger, sinds er geen lood meer aan de olie mag worden toegevoegd voor het EP effect worden er zwavelverbindingen gebruikt die helaas de 'gele metalen' aantasten.
Van de HY bak weet ik het niet, maar bij de eend zijn dat dus de synchromeshen die daar weer extra snel van slijten.
Gelukkig zijn er nog een paar leveranciers die olie maken die nog wel geschikt is voor oudere bakken zonder deze zwavelverbindingen.
1 ervan is Redline MTL (of MTL-90)
Lees oa het stukje onder GEAR AND SYNCHRONIZER WEAR PROTECTION
te alhier: http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
groetjes,
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Jammer genoeg niet,Hij heeft ruimte nodig,als je hem vrij trapt moet hij
vrij tussen het vliegwiel en de drukgroep kunnen draaien,daarom heeft
de plaat rondom wat ruimte,bij de montage moet hij dus met een centreer
pen in het midden gezet worden,zodat de priseas er zo in kan passen.
Tijdens het monteren ook een versnelling inschakelen en aan de motor
iets draaien tot je merkt dat de vertanding in elkaar schuift en dan pas de
motor weer op zijn plaats.
vrij tussen het vliegwiel en de drukgroep kunnen draaien,daarom heeft
de plaat rondom wat ruimte,bij de montage moet hij dus met een centreer
pen in het midden gezet worden,zodat de priseas er zo in kan passen.
Tijdens het monteren ook een versnelling inschakelen en aan de motor
iets draaien tot je merkt dat de vertanding in elkaar schuift en dan pas de
motor weer op zijn plaats.
Om de plaat te centreren heb ik de prise-as gebruikt. Klopt het dat deze gewoon uit de versnellingsbak te trekken is?
En dan gelijk even een vraag over de oliekeering. Daar zit een plaatje of dekseltje met twee boutjes. Moet ik die los halen om deze oliekeerring te centreren? Of is dit niet nodig?
Groet,
Gerben
En dan gelijk even een vraag over de oliekeering. Daar zit een plaatje of dekseltje met twee boutjes. Moet ik die los halen om deze oliekeerring te centreren? Of is dit niet nodig?
Groet,
Gerben
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm