Scheur in onderblok
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Scheur in onderblok
Vandaag constateerde ik helaas een scheur in het onderblok van mijn H (08-'52). Mijn H heeft het oerblok - het Traction blok met Perfo kop.
De scheur zit boven het bellhouse en lijkt gemakkelijk te lassen (na verwijderen van de kop uiteraard).
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad? Hoe is dat opgelost? Is lassen een optie of zal ik op zoek moeten naar een nieuw onderblok?
Dank voor jullie tips!
Matthijs
De scheur zit boven het bellhouse en lijkt gemakkelijk te lassen (na verwijderen van de kop uiteraard).
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad? Hoe is dat opgelost? Is lassen een optie of zal ik op zoek moeten naar een nieuw onderblok?
Dank voor jullie tips!
Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Gerard,
Da's een interessante optie. Heb geen idee hoe ik foto's kan plaatsen (iemand suggesties??) maar geef me anders even je mailadres, dan stuur ik je een foto. De scheur zit precies op de hoek links boven het het bellhouse (bij cylinder 4 lijkt me). De scheur is zeker 10cm lang en loopt van het pasvlak tot aan het punt waar het onderblok overgaat in het bellhouse.
In het beste geval betekent dit dus de kop eraf halen en de zaak repareren in de auto. In het slechste geval het blok uitbouwen, nieuw onderblok (of lassen) en dan maar meteen totale revisie.
Heb je ervaring uit het verleden waarbij de zaak gesoldeerd is?
Da's een interessante optie. Heb geen idee hoe ik foto's kan plaatsen (iemand suggesties??) maar geef me anders even je mailadres, dan stuur ik je een foto. De scheur zit precies op de hoek links boven het het bellhouse (bij cylinder 4 lijkt me). De scheur is zeker 10cm lang en loopt van het pasvlak tot aan het punt waar het onderblok overgaat in het bellhouse.
In het beste geval betekent dit dus de kop eraf halen en de zaak repareren in de auto. In het slechste geval het blok uitbouwen, nieuw onderblok (of lassen) en dan maar meteen totale revisie.
Heb je ervaring uit het verleden waarbij de zaak gesoldeerd is?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Ik heb 3 jaar geleden hetzelfde gehad met mijn vorige blok (nieuw type 1911 cc); bij mij had cylinder 3 echter door de scheur zoveel bewegingsruimte gekregen dat hij los kwam en is gaan roteren. De uitlaatklep was ook verbrand, ik weet niet of dit nou oorzaak of gevolg is geweest. Gek genoeg reed het kreng nog gewoon, maar wel met een olieverbruik van 1 op 90. en heeft hij ons keurig thuisgebracht vanuit frankrijk. Ik hoop niet dat dit bij jou ook is gebeurt?
Ik heb er maar gewoon een ander blok in gezet...
Is het gietdeel trouwens niet hetzelfde gebleven?? ik dacht dat alleen de kop , nokkenas en aanverwante dingen anders zijn bij het moderne blok.
Groet,
Stef
Ik heb er maar gewoon een ander blok in gezet...
Is het gietdeel trouwens niet hetzelfde gebleven?? ik dacht dat alleen de kop , nokkenas en aanverwante dingen anders zijn bij het moderne blok.
Groet,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Prima tip, Gerard, ga het zeker proberen.
Heb de H net gekocht en geimporteerd uit Frankrijk. De auto heeft een (klein) probleem met de linker voorrem dus heb een transportbedrijf het vervoer laten doen. Daardoor heb ik dus nog geen meter met mijn Camion gereden!
De auto is uit 1952 en is in 1966 omgebouwd tot camper. Aan de achterzijde heeft men een kofferklep van een latere Traction gemonteerd en dat geeft hem een zeer sympathieke uitstraling. Ik wil de auto weer in orde maken en gebruiken voor korte weekendjes weg in eigen land.
De leeftijd van de auto heeft me al wat hoofdpijn bezorgd. Volgens verschillende bronnen namelijk werd de H aanvankelijk voorzien van de '11CV' motor. In 1953 werd die vervangen door de 'Perfo' om vervolgens in 1955 vervangen te worden door de '11D'. Mijn blok zou dus een 11CV moeten zijn maar dat is een niet bestaand type/ komt niet voor in documentatie. En tevens, de Perfo zit al in de Traction vanaf 1937!. Waarom zou men dus ineens een ander blok in de H hebben gezet? Daarbij komt dat mijn kop onomstotelijk een Perfo-kop is. Conclusie: Mijn '52-er heeft een Perfo blok.
Je begrijpt dat ik na al dit pijnlijk denkwerk niet aan de vraag ben toegekomen welk onderblok de nieuwe motoren hebben maar ik vermoed wel een aantal wijzigingen. Immers; de Traction blokken zijn lange-slag motoren terwijl de 78 blokken (DS afgeleiden) wel korte slag zullen zijn.
Ga er tzt mee aan de slag, heb nog andere projecten die aandacht vragen. Misschien van de winter of anders volgend voorjaar. Hoewel.... Ik houd de goegemeente op de hoogte!
Heb de H net gekocht en geimporteerd uit Frankrijk. De auto heeft een (klein) probleem met de linker voorrem dus heb een transportbedrijf het vervoer laten doen. Daardoor heb ik dus nog geen meter met mijn Camion gereden!
De auto is uit 1952 en is in 1966 omgebouwd tot camper. Aan de achterzijde heeft men een kofferklep van een latere Traction gemonteerd en dat geeft hem een zeer sympathieke uitstraling. Ik wil de auto weer in orde maken en gebruiken voor korte weekendjes weg in eigen land.
De leeftijd van de auto heeft me al wat hoofdpijn bezorgd. Volgens verschillende bronnen namelijk werd de H aanvankelijk voorzien van de '11CV' motor. In 1953 werd die vervangen door de 'Perfo' om vervolgens in 1955 vervangen te worden door de '11D'. Mijn blok zou dus een 11CV moeten zijn maar dat is een niet bestaand type/ komt niet voor in documentatie. En tevens, de Perfo zit al in de Traction vanaf 1937!. Waarom zou men dus ineens een ander blok in de H hebben gezet? Daarbij komt dat mijn kop onomstotelijk een Perfo-kop is. Conclusie: Mijn '52-er heeft een Perfo blok.
Je begrijpt dat ik na al dit pijnlijk denkwerk niet aan de vraag ben toegekomen welk onderblok de nieuwe motoren hebben maar ik vermoed wel een aantal wijzigingen. Immers; de Traction blokken zijn lange-slag motoren terwijl de 78 blokken (DS afgeleiden) wel korte slag zullen zijn.
Ga er tzt mee aan de slag, heb nog andere projecten die aandacht vragen. Misschien van de winter of anders volgend voorjaar. Hoewel.... Ik houd de goegemeente op de hoogte!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Stef,
Net even nagekeken en je hebt helemaal gelijk! Vreemd eigenlijk dat men nooit fundamenteel de zaak heeft gewijzigd/ verbeterd. Maar de kernvraag is of het onderblok hetzelfde is gebleven.
Bij CTA service heeft men een onderblok liggen. Zijn de krukas en het onderblok gematched? Of kan ik het hele zaakje omwisselen?
Voorlopig plan is om eerst maar eens te kijken of solderen de oplossing is!
Net even nagekeken en je hebt helemaal gelijk! Vreemd eigenlijk dat men nooit fundamenteel de zaak heeft gewijzigd/ verbeterd. Maar de kernvraag is of het onderblok hetzelfde is gebleven.
Bij CTA service heeft men een onderblok liggen. Zijn de krukas en het onderblok gematched? Of kan ik het hele zaakje omwisselen?
Voorlopig plan is om eerst maar eens te kijken of solderen de oplossing is!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Even een korte update: heb afgelopen weekend een tweede scheur ontdekt in het onderblok. Ik vrees dat de auto in de vrieskou heeft gestaan zonder bescherming in het koelwater.
Conclusie: ik ga voor een nieuw onderblok. Misschien is de beslissing om de gehele voortrein eronder vandaan te trekken nog de beste. Heb namelijk ook speling op het stuurhuis, vind de hoesloze aandrijfassen met kruiskoppelingen ook niet lekker en een algemene clean-up zou helemaal geen slecht idee zijn!
To be continued..
Conclusie: ik ga voor een nieuw onderblok. Misschien is de beslissing om de gehele voortrein eronder vandaan te trekken nog de beste. Heb namelijk ook speling op het stuurhuis, vind de hoesloze aandrijfassen met kruiskoppelingen ook niet lekker en een algemene clean-up zou helemaal geen slecht idee zijn!
To be continued..
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Na er nog eens goed over nagedacht te hebben, heb ik besloten om inderdaad de voortrein uit te bouwen. Denk dat ik zo rond Februari/ Maart volgend jaar aan die klus begin. Heb net het werkplaatshandboek besteld en ga de komende maanden rustig het werk voorbereiden.
De auto staat 10km over de grens ten zuiden van Tilburg dus in plaats van foto's is het misschien wel leuk om gewoon langs te komen!
De auto staat 10km over de grens ten zuiden van Tilburg dus in plaats van foto's is het misschien wel leuk om gewoon langs te komen!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ik zou hier niet zolang over hoeven na te denken,De voortein er onderuit
halen is heel veel overbodig werk en bouten en moeren die al hun leven
vast zitten.De stuurhoezen kan je als je de spoorstang los maakt zo
vernieuwen en die motor rijdt je er zo uit.Om de voortrein eruit te halen
moet de voorkant wel erg hoog opgekrikt worden om de wielen onder
de treeplanken door te krijgen.
halen is heel veel overbodig werk en bouten en moeren die al hun leven
vast zitten.De stuurhoezen kan je als je de spoorstang los maakt zo
vernieuwen en die motor rijdt je er zo uit.Om de voortrein eruit te halen
moet de voorkant wel erg hoog opgekrikt worden om de wielen onder
de treeplanken door te krijgen.