Ik weet niet hoe je op 70 en 72cm komt, maar dat is met die calculator niet te berekenen in ieder geval

Die calculator gebruikt de berekening
Code: Selecteer alles
diameter = velgmaat in mm + 2 * (breedte in mm * ratio/100)
die ik zelf ook in een Excelsheet had gebruikt.
Hierbij ik heb aangenomen dat de 17x400 zich vertaald naar 170/80-15.7, er is mij altijd verteld dat een ongespecificeerde radiaalband een ratio van 80% heeft.
170/80-16 is 678mm
190/80-16 is 710mm
185/75-16 is 684mm
Je hebt als normaal verkrijgbare banden nog de opties:
185/80-16 is 702mm te duur *
195/75-16 is 699mm is nog een goede optie, maar al wel breed
205/75-16 is 714mm wordt te breed
205/80-16 is 734mm is zowel te breed als erg hoog
* zou perfect zijn als hij niet zo reteduur was, daarnaast zeer weinig producenten. Bandengids.nl bijvoorbeeld heeft voor elke band wel minstens 10 merken, maar deze hebben ze er maar 1 van: een Vredestein (da's dan wel weer goed, staat ook in Enschede

) adviesprijs 448 euro, bij hun voor 'slechts' 206 per band ex monteren.
Ik wil met de maten zowel wat betreft breedte als hoogte zoveel mogelijk tussen de toegestane banden blijven, dan heb je sowieso geen RDW of verzekeringsproblemen (zolang de band dus op deze velg mag en de spoorbreedte niet meer dan 2% toeneemt (en dat doet hij niet aangezien de ET van de velg hetzelfde is als de oude)).
Daarnaast: een bredere band = hogere belasting van de stuurinrichting!
In ieder geval kwam ik er dus op uit dat deze band juist mooi tussen de 17x400 en 19x400 in zit en diverse bandenbedrijven kwamen ook met deze band aan toen ik ze dat vroeg (en er mensen zijn die zo'n band dus op een HY velg zetten).
Daarnaast heb je daar ook weer de verkrijgbaarheid van andersoortige banden (ratio van 75% is vrij standaard voor dit soort banden)
Welke band gaan jullie gebruiken eigenlijk, want zoveel zijn er niet in die diameter en breedte?
(wacht nog steeds op een berichtje over jullie project, ben nieuwsgierig en lijkt me dat genoeg lezers hier interesse hebben om een makkelijkere weg dan die van mij te bewandelen!

)
(en nee, ik ben niet goed in korte reacties geven

)