Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

banden en velg

Bericht door roanta »

ik heb HANKOOK erop liggen , en er al een klein 16.000 km mee gebold .
Ik kan enkel maar positief terug blikken .
Ik heb een lange bus , een aardig gewicht leeg een slordigge 2064 KG met lege tank en onbeladen .
Er zitten binnenbanden in en staan vooraan op 3,1 KG achteraan op 3 KG.
Noodstop gedaan al verschillende keren als test ook een paar keer , en ik heb nog geen enkele slippende band op de velg gehad wat de verhalen ook maar mogen wezen .
Opgelet !! Deze banden hebben ook door de keuring geweest !
De gegevens van de banden zijn volgende ;

HANKOOK RA08

185 / 75 R 16 C

104 / 102 R

LT RADIAL TUBELESS

dit badje ( verdikke een stevig laadvermogen band(je) kost niet meer en minder dan een 112 euro toen ( 2 jaar geleden ) .

Groet Jeroen :) :)
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

Einde

Bericht door henkhy »

Volgens mij hebben we hele verhaal over de 16" banden op 400 (MM) velgen al gehad hier. Een ieder moet zelf weten welke band hij om de velgen van een HY laat monteren. Dat ze erbij de apk niks van zeggen zegt nog niks over de veiligheid. Maar ja als jij voor een paar honderd euro de gok neemt................het gaat goed zolang het goed gaat.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

banden Velg

Bericht door roanta »

Het gaat op zijn minst gezegt zeer goed :D

En ik ben zeker niet snel tevreden voor ik daar uitgebreid testen mee gedaan heb !! :shock:

En eer ik zeker ben van iets dan heeft dit een enorme voor controle gehad .

Wat betrefd veiligheid ben ik een zeer moeilijk persoon !

En ik luister NOOIT naar 1 enkel persoon , meestal minstens heb ik dan daar vele dagen voor uit getrokken en tijd en veel professionele personen geraadpleegd.

Wat betrefd de APK ?? oeps hier in belgie leg je zomaar niet meer een band en vleg op je wagen ookal is het een oldtimer , deze band heeft een vooronderzoek gehad bij de inspectie , en die zijn niet dom daar .

:shock: :D
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

Hankook band

Bericht door roanta »

Ter info over de Hankook RA08

The Hankook RA08 185R14 All Season Radial handles well and has excellent wear characteristics for 4x4 and bus carmobils.
This tire has a ten year track record, and is the only all-season tire in its price range to be made by an O.E.M. supplier.
Although the RA08 is about 40% cheaper than the Michelin , in a recent track test comparison in the German magazine ProMobil-Extra it outperformed the Michelin in every single handling test they performed (wet and dry handling, wet and dry braking, and aquaplaning).
It is an excellent value and we recommend it highly for 4x4 and bus carmobils.
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

banden

Bericht door henkhy »

Die hankook band zal wel een prima band zijn, daar twijfel ik ook niet. Het blijft gewoon een feit dat de band NIET past om de HY velg. Het kan jaren goed gaan, maar als het fout gaat......dan heb je ook echt een probleem. Natuurlijk ken ik ook de verhalen dat het jaren goed gaat. Een ieder moet zelf maar beslissen hoeveel riscio en voor wel bedrag men wil nemen.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr aug 27, 2004 10:37 am
Locatie: Belgie

banden velg

Bericht door roanta »

:D
Er is ook een groot verschil van montage op een vuile binnenkant en met montage vet en zonder montagevet :D .
Een veel te lage druk op de band is van crusiaal belang in dit geval !
Druk onder de 2.2KG is ten stelligste af te raden , dit zijn voornamelijk heel belangrijke dingen die men nogal eens in de achterkamer gooit en van geen belang blijkt te zijn voor de meesten .

Geef je hier niet de nodigge aandacht aan dan zal de band zeer snel slippen en geen grip bevinden .

En uiteraard nooit plaatsen zonder een binnenband .
Deze alleen al zorgt zo wie zo al voor groot deel voor de goede hechting en plaatsing op de velg.
Het scheeld uiteindelijk 3,4 mm in totaal op heel de diameter, dan we met bandenspecialisten hebben gemeten .

Tussenhaakjes :shock: ben ik toevallig banden monteur geweest een 3 tal jaar, dus ik spreek totaal niet van onervaren background :)

Maar ik kan de ongerustheid en de bezorgtheid uiteraard begrijpen :D

Groet Jeroen
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

nieuwe velgen

Bericht door henkhy »

Ewald
Denk je dat een vlakke plaat binnen in de velg sterk genoeg is? Komen er opening in de plaat voor de nodige koeling van de trommel? Het oude hart heeft een "kromming" of "bult" in het hart. Dit is gedaan om het hart sterker te maken.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: nieuwe velgen

Bericht door LEiPiE »

henkhy schreef:Denk je dat een vlakke plaat binnen in de velg sterk genoeg is? Komen er opening in de plaat voor de nodige koeling van de trommel? Het oude hart heeft een "kromming" of "bult" in het hart. Dit is gedaan om het hart sterker te maken.
Niet alleen om sterker te maken, maar vooral omdat je dan makkelijker kan klinknagelen, als het niet direct in een 90 graden hoek zit.
Bij GABO heb ik opgegeven dat de velgen minimaal een ton gewicht moeten kunnen dragen (de banden die ik op het oog heb zijn bedoeld tot 900kg), zie onder voor het resultaat.

Gaten voor koeling heb ik over gedacht, maar de oorspronkelijke velg heeft ook erg weinig koelgaten. Ik kan me niet voorstellen dat door die vier openingen (die ook voor sterkte/klinknagelgemak zijn denk ik) erg veel lucht naar binnenkomt.
Daarnaast heb ik nu een flinke koelrib er bij ;) (maar dat schijnt niet direct zo simpel te werken volgens de residente natuurkundige)

Enfin, bij deze presenteer ik u de MurpHY-velg Afbeelding
Afbeelding
(klik voor album)
"Geen gel*l, gewoon velg" is de beste omschrijving. De mensen van GABO hebben er een plaat in gezet van bijna een centimeter (!!) dik en die volledig rondom gelast (ipv enkele rupsjes zoals bij moderne fabrieksvelgen). De boutgaten zijn voorzien van conische randen zodat de moeren er goed in vast komen te zitten.
Velg is wat zwaarder dan voorheen, maar nog steeds goed te tillen.

Nu dus alleen nog afwerken, ik denk dat ik toch maar voor spuiten ga, moet alleen nog kijken of ik het dan zelf doe of laat doen. Eigenlijk ben ik wel een beetje klaar met geld er in stoppen. Dat poedercoaten heb ik nog niet goedkoper gezien dan 45 ex BTW per velg en dat is mij te duur.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

Gefeliciteerd!!

Bericht door henkhy »

Hi Ewald

Gefeliciteerd met je "nieuwe" velgen. Zien er goed uit moet ik zeggen. Ik hoop dat "onze" velgen binnen kort ook klaar zijn om aan het grote publiek te tonen. Het gaat bij ons allemaal niet zo snel :-). Wil je hier tubeless banden omzetten of gewoon met binnenband?
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Lekker tubeless, daar zijn ze voor bedoeld :D
Zeer waarschijnlijk komen de Michelin Agilis 81 185/75R16 banden er omheen. Maar eerst dus even een anti-roest-laag aanbrengen :D
(al gok ik dat MurpHY zelf eerder wegroest dan deze dikke platen staal... factor 16 verschil in dikte tussen de velgen en de golfplaten ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

banden

Bericht door henkhy »

Hi Ewald

De 185/75R16 banden hebben een diameter van ruim 68 cm. De standaard HY banden zijn tussen de 70 en 72 cm in diameter, hangt er van af dus of je een 17-400 of 19-400 band gebruikt. Ik zou daarom als ik jou was een iets grotere band nemen. Anders gaat je topsnelheid naar beneden. Nu je nog kunt kiezen zou ik een wat grotere band nemen. Betekend natuurlijk ook minder toeren bij een gemiddelde snelheid van 80 a 85 km per uur.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

nog een tip

Bericht door henkhy »

Banden diameters kun je gemakkelijk vergelijken via
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik weet niet hoe je op 70 en 72cm komt, maar dat is met die calculator niet te berekenen in ieder geval :D
Die calculator gebruikt de berekening

Code: Selecteer alles

diameter = velgmaat in mm + 2 * (breedte in mm * ratio/100)
die ik zelf ook in een Excelsheet had gebruikt.
Hierbij ik heb aangenomen dat de 17x400 zich vertaald naar 170/80-15.7, er is mij altijd verteld dat een ongespecificeerde radiaalband een ratio van 80% heeft.

170/80-16 is 678mm
190/80-16 is 710mm
185/75-16 is 684mm

Je hebt als normaal verkrijgbare banden nog de opties:
185/80-16 is 702mm te duur *
195/75-16 is 699mm is nog een goede optie, maar al wel breed
205/75-16 is 714mm wordt te breed
205/80-16 is 734mm is zowel te breed als erg hoog

* zou perfect zijn als hij niet zo reteduur was, daarnaast zeer weinig producenten. Bandengids.nl bijvoorbeeld heeft voor elke band wel minstens 10 merken, maar deze hebben ze er maar 1 van: een Vredestein (da's dan wel weer goed, staat ook in Enschede ;)) adviesprijs 448 euro, bij hun voor 'slechts' 206 per band ex monteren.

Ik wil met de maten zowel wat betreft breedte als hoogte zoveel mogelijk tussen de toegestane banden blijven, dan heb je sowieso geen RDW of verzekeringsproblemen (zolang de band dus op deze velg mag en de spoorbreedte niet meer dan 2% toeneemt (en dat doet hij niet aangezien de ET van de velg hetzelfde is als de oude)).

Daarnaast: een bredere band = hogere belasting van de stuurinrichting!

In ieder geval kwam ik er dus op uit dat deze band juist mooi tussen de 17x400 en 19x400 in zit en diverse bandenbedrijven kwamen ook met deze band aan toen ik ze dat vroeg (en er mensen zijn die zo'n band dus op een HY velg zetten).
Daarnaast heb je daar ook weer de verkrijgbaarheid van andersoortige banden (ratio van 75% is vrij standaard voor dit soort banden)

Welke band gaan jullie gebruiken eigenlijk, want zoveel zijn er niet in die diameter en breedte?
(wacht nog steeds op een berichtje over jullie project, ben nieuwsgierig en lijkt me dat genoeg lezers hier interesse hebben om een makkelijkere weg dan die van mij te bewandelen! :D)

(en nee, ik ben niet goed in korte reacties geven ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik zou voor pedercoaten gaan. In Purmerend zo'n 50 euro incl per velg, maar dan zijn ze wel meteen mooi en goed. Spuiten is, behalve als je zelf gaat knoeien met een spuitbusje, ook best duur als je het goed wilt laten doen. Verder ziet het er prima uit. Ben benieuwd hoe het er met de band eromheen uit komt te zien.

Ik heb er nu nog vrij verse 19-400 banden omheen. Ik vind deze mooier staan bij de Hy. De wielkasten zijn wat meer gevuld. Scheelt ook inderdaad in toeren van je motor. Ik zou dus als ik jou was ook voor de grotere bandensoort gaan.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Bericht door rodeHY »

Zonder de hele discussie over 17x400 of 19x400 te willen herhalen, wil ik hier toch nog even iets over kwijt. Wij rijden al enige jaren op 19x400, maar sinds dat we dit jaar een aanhanger (achterkant van een Acadiane) achter de HY hebben hebben we wel gemerkt dat de trekkracht niet geweldig is. Dit terwijl er genoeg voorbeelden zijn van HY's die amper wat merken van de aangekoppelde aanhanger. Deze zullen wel allemaal op 17x400 rijden (of een 'trage' versnellingsbak hebben natuurlijk...).

Dus: een 16 inch band die qua omtrek overeenkomt met een 19x400 is een prima keuze, maar houd rekening met een tegenvallende trekkracht.

Nog even voor de goede orde: zonder aanhanger rijdt onze HY, op 19x400 banden, 114 echte kilometers per uur (met dank aan Tom tom). Met aanhanger mogen we niet harder dan 80, en dat hebben we dan ook maar niet geprobeerd.

Verder veel succes met de nieuwe velgen, ik heb de vorderingen met veel belangstelling gevolgd.

Frank
Plaats reactie