Zo zo , dan heb je aardig doorgewerkt

Nu koortsachtig afwachten naar de eerste puffen dat de motor ronddraait enooooorm spannend
Maar zoals ik al zei , geen probleem ermee ,draait zeer mooi

.
Wat heb je ondertussen aan het blok intern gedaan ?
De carterpan er al af gehad?
De olie die er teveel opzit eraf gedaan zodat je een normaal pijl hebt nu met de oude olie die ernog opzit .
Dus even een +/- 15 minuten laten warmdraaien ( Niet mee rijden met die oude olie ) en dan warm eraf laten de olie

hot .
Dan ga je goedkope olie halen in de Aldi of dergelijke ( Geen synthetische !!! )

.
Met die (Aldi ) olie rij je een +/- 50 km a 100 km en er meteen af dan, ( als ik mocht kiezen na een +/- 10 km )

, het gaat erom dat je de olie als spoelmiddel gebruikt , maar zoals je al hebt kunnen zien zal er niet veel spoelen bij komen kijken , daar het een heel proper blok is bovenaan allensinds .
Dan koop je de Kwarts 15W40 Minerale olie van TOTAL , deze is in losse busjes nogal duur , als je een garage hebt die dat in een TOTAL orange vat heeft staan dan is het een 14 euro per 5 liter , dat betaal ik hier

( idem olie als op een 2 CV ( eend ) .
Een paar drupjes olie aan het waterpomp niet vergeten

en op de as en in het daarvoor voorziene smeernippeltje

.
Water op peil zetten en eens die warm is ,dan even wat gas geven om de grootste luchtbellen eruit te kruigen ( een darm eens flink dichtdrukken kan ook wonderen doen ) .
Ontsteking ontsteking op punt zetten

.
De kleppen van het blok daar zou ik netjes afblijven

, toen die hier draaide , geen enkel getik enz , ook zijn deze kleppen nog NOOIT gesteld geweest zoals je hier samen met mij in Belgie hebt kunnen vaststellen , ook een punt van zeer weinig km gebolt te hebben .
Ik ben benieuwd naar je eerste motor geronk

Uiteraard zal die de eerste minuten wat rook maken , na een paar dagen moet dit minderen, en ja , ook je olie elke dag nakijken bij elke rit , dan weet je wat die verbruikt in het begin en zou dan op termijn wat moeten minderen , ( is typisch voor een motor die een tijdje heeft stilgestaan

.
Even tueel de klepseals kan je ook zo vervangen door een bougie daar de kern eruit te kloppen met een hamer , en er een lang buisje op te lassen en dan zet je druk met een compressor op de cylinder ( met de kleppen in de stand dicht uiteraard

) zo kunnen je kleppen niet naar beneden zakken terwijl je de veren eraf haalt en de klepseals ringetjes .
Enfi dit is misschien niet nodig maar heb de werkwijze er dan maar even bijgeschreven
Groetjes Jeroen
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model