Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Boudewijn schreef:Eh nou ik had begrepen dat leipie hele nieuwe velgen wilde laten maken i.pv. het oude binnenwerk te gebruiken en er een nieuwe rand omheen te lassen, vandaar mijn opmerking. Volgens mij is dat makkleijker te doen.
Even recht zetten: ik laat geen complete velgen bouwen, ik laat bestaande velgen verbouwen zodat ze op de HY passen.

Het eerst plan was het oude hart te gebruiken en die in een velg te zetten die geschikt is voor standaardbanden (als in: xxx/yyRzz waarbij de 185/75R16 het best de 17x400 en 19x400 benaderd en goed verkrijgbaar is).
Het wordt nu zo dat niet het oude hart wordt gebruikt maar een nieuw hart (wat niet meer is dan een plaat staal met gaten hoor :)) op een bestaande donorvelg omdat dat makkelijker is (anders is er een extra ring en extra lassen (lees: potentieel zwakke punten) nodig omdat deze velgen een grotere binnendiameter hebben.

Ergo: de donorvelgen zijn van een Honda F-RV en daarbij gaat het mij puur om het deel waar de band op zit (het 'bed' geloof ik, maar normaal gesproken wordt daar naar verwezen als 'velg', het middenstuk heeft dan als aparte naam 'hart' of 'bolling'). Het hart wordt er uitgeslepen want dat past natuurlijk totaal niet, aangezien wij een vrij vreemde wielboutconfiguratie hebben (straal van zo'n 20cm waar 10cm veel gebruikelijker is).

Het hele doel is inderdaad om een velg op een HY te kunnen monteren zo dat er overal verkrijgbare standaardbanden op passen.

Wat staat er dan in dat artikel in Citroexpert? Ik kreeg het idee dat daar dan een lijstje in zou staan met een overzicht van andere velgen (lichtmetaal? ;)) die op de HY passen. En dan dus geschikt voor andere banden dan de 17x400 en 19x400.
Als dat niet zo is dan is het niet interessant, anders is het sowieso maar een erg klein lijstje want volgens mij zijn er maar twee of drie verschillende HY velgen geweest (ik wel eens gehoord van een aparte velg voor de 19x400, maar in de praktijk zijn 17 en 19 geheel uitwisselbaar). En dan heb je nog de Peugeot J7 velgen, een van de weinige andere voertuigen waarop de 17/19x400 banden gebruikt zijn voor zover bekend.

Mocht dit uiteindelijk allemaal slagen dan komt er wel een samenvatting van hoe en wat om weer overzicht te krijgen, c.q. een shoppinglist voor wie het na wil doen :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Goed, met dank aan dat kleine randje op de voorvelg worden het op maat maken ondertussen 160 euro incl. BTW PER VELG :evil:
Ik ga er op dit moment maar vanuit dat dat stomme randje nooit open zal klappen aangezien bijna niemand er meer over kan vertellen en ik 'm met de hand ook niet kan bewegen...
Ik kies er nu dus voor om dat randje *net* vrij te houden, dat wil zeggen: de nieuwe velg wordt in het midden 5mm verdikt waardoor de rest van de velg dus netjes langs dat randje gaat. Volgens mij moet ie dan zelfs nog wel wat kunnen openklappen als dat echt kan gebeuren.
Als iemand hier hele goede gronden voor heeft om te gillen "nee, niet doen!" zeg dat dan nu nog, want maandag gaan de velgen op transport voor het ombouwen!.

In ieder geval het totale kostenplaatje:
5 2e hands velgen: 75
5 op maat maken: 799
totaal dus zo'n 875 euro voor de 5 velgen, dus 175 euro per velg :oops:

Afhankelijk van de bandenprijzen kan ik de eerste bandenwissel al winst maken, maar waarschijnlijk een euro of 200 meer kwijt zijn (uitgegaan van de duurste opties: 17x400 zo'n 300 all in per wiel en 185/75R16 zo'n 150 all in per wiel - minimum is iets van 17x400 200 per wiel en 185/75R16 zo'n 100 euro per wiel).
Bij alle volgende bandenwissels ben ik goedkoper uit, zo'n 400 tot 650 euro per complete set banden!
Ofwel deze ingreep gaat zich of meteen al terugbetalen of quitte draaien en anders dus pas over een jaar of 5 a 10 ofzo... hopen dat dan de rest nog niet weggeroest is :D
Blijft natuurlijk een boel cijfergegoochel, maar toch :D
Laatst gewijzigd door LEiPiE op vr sep 08, 2006 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als ze eronder zitten. Maar je zal er ongetwijfeld foto's van maken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

hehe, ik ben ook benieuwd, de karakteristieke bobbel en de vier gaten verdwijnen en 't wordt daar dus een vlakke plaat.

Jammer dat niemand echt iets weet over dat randje, want als ik dat nou gewoon met een moker plat zou kunnen slaan dan kost 't me een stuk minder per velg eigenlijk.
Vanavond eens proberen Ben te bellen, misschien dat die 't weet.

Impressie in Photoshop:
Afbeelding
(klik voor groot)
Staat eigenlijk best goed al zo, maar wat je dan met standaard wieldoppen kunt doen:
Afbeelding
;)
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

velgen

Bericht door henkhy »

Ewald
Zoals je misschien weet, of niet natuurlijk, zijn wij ook al geruime tijd met een dergelijk project bezig. Waar je wel om moet denken, dat ook de RDW akkoord moet gaan met een dergelijke "verbouwing" van je bus. Het is net als met de 185 banden die men monteerd, zolang het goed gaat is er niks aan de hand...maar als het fout gaat heb je dikke problemen. Wij willen het probleem van de banden op een iets andere manier aanpakken, hiervoor hebben we reed overleg gehad met de RDW en die zagen ons plan wel zitten. In ieder geval succes met het project.
Ik weet niet wat jou velgen zullen gaan kosten. Wij zitten nu op een prijs van ongeveer 150 euro (verkoop) per velg inclusief een goed passende en goedkoop vervangbare band.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat plan kende ik niet nee :oops:
Hoe steekt het bij jullie in elkaar dan? (misschien even een nieuw topic openen met jullie plannen, lijkt me wel handig, dan weet iedereen dat er meer mensen mee bezig zijn?)

Ik kom nu per wiel op ongeveer 125 euro uit exclusief band, daar had ik wel op kunnen besparen hoor... mijn optie is ook te doen voor ongeveer 100 euro (beter zoeken naar donorvelgen en dichter bij Amsterdam wonen zodat de transportkosten lager zijn - of een auto van de zaak natuurlijk ;)) en als je er dan zo'n goedkope band opgooit dan kom je ook rond de 150 euro uit, maar dat wil ik zelf niet (liever iets als Michelin dan Kumho of Toyo).

Ik neem aan dat jullie het op basis van een 15" velg doen met overzetten van de bolling van de originele velg of iets dergelijks? Anders kom je niet aan de 150 euro, aangezien rubber van dit formaat over het algemeen wel bij 75 euro begint dacht ik (bandengids.nl).
(daar kan ik trouwens nog weer wat op terugverdienen, als is 't niet veel, ik heb straks 5 velgen met banden in nog-net-APK-staat over)

Wat betreft de RDW: als je op je normale moderne auto dikke lichtmetalen velgen met mooie banden laat monteren dan heeft de RDW daar toch ook geen problemen mee?
Wat ik doe is het vervangen van de huidige wielen en banden door een andere set banden en velgen (die uiteraard bij elkaar horen) die zo gemaakt zijn dat ze de belasting ook daadwerkelijk aan kunnen.
Eigenlijk geen enkele keer over nagedacht dat de RDW daar problemen mee zou kunnen hebben, heb ze maar even een mailtje gestuurd.

Update betreffende de extra kosten: die zijn er toch niet:
Werd net door Ben gebeld (had 'm gemaild) en die had nog nooit gehoord van een bimetaal constructie. Na overleg ga ik er nu ook vanuit dat het een afdekplaat is. Ergo: ik neem een hamer en sla 't vlak, met een paar tikken van een hamer dus 240 euro bespaard!
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

In Duitsland zijn zulke dingen erg streng en staat de bandenmaat op je kentekenbewijs. Elk schroefje wat je daaraan veranderd moet verantwoord worden (TUV goedkeuring). In Nederland kun je echter zonder problemen andere velgen en banden monteren hoor. Denk maar eens aan de auto's met lichtmetalen velgen en extreem lage bandjes.

Het spreekt voor zich dat je, je aan de bepalingen moet houden van het Voertuigreglement.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

RDW neemt bij mij ook 5 dagen de tijd om te antwoorden :D

Vandaag zijn de donorvelgen opgehaald om verbouwd te worden, eens kijken wanneer ik ze weer terugkrijg...
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

LEiPiE schreef:RDW neemt bij mij ook 5 dagen de tijd om te antwoorden :D
RDW zegt:
RDW schreef:Er is alleen een keuring bij de RDW nodig bij een voertuigwijziging, welke volgens het voertuigreglement, wordt gezien als een wijziging in de constructie. In uw geval heeft u een wijziging in de constructie toegepast wanneer er een vergroting van de spoorbreedte heeft plaatsgevonden van meer dan 2% t.o.v. van de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister. U moet dus een vergelijking maken met de oorspronkelijke spoorbreedte en de nieuwe spoorbreedte.
LEiPiE schreef:Vandaag zijn de donorvelgen opgehaald om verbouwd te worden, eens kijken wanneer ik ze weer terugkrijg...
Dat wordt halverwege komende week ergens, heb de 604,52 :shock: al betaald.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

al betaald

Bericht door henkhy »

Is die 600 euro alleen voor het omlassen van de velgen? Houdt ook rekening met de et waarde dia mag ook niet te veel veranderen tov de oude velg.
"voormalig eigenaar van"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nee, kosten inclusief transport en btw (transport was goedkoper dan dat ik heen en weer naar Amsterdam moet).
En in dit geval is het niet alleen omlassen, maar nieuw fabriceren van het hart (zoals al uitgelegd).

ET waarde gaat allemaal goedkomen, die gasten weten wat ze doen - ze doen niks anders dan met velgen bezig zijn :D
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Daar hadden we hem op de vorige bladzijde al uitgebreid voor gewarschuwd.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

velgen

Bericht door henkhy »

als alleen het omlassen, hart maken etc etc al 600 euro kost.....dan komt een velg met band wel op ongeveer (minimaal) 200 euro. Ik denk dat wij met ons project aardig goedkoper uitkomen per velg. In ieder geval succes gewenst met je project. Volgens mij hadden we beter met een paar mensen over het zelfde plan kunnen gaan bomen en dan samen tot een goede oplossing komen.
"voormalig eigenaar van"
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Vandaar dat ik ook al had geschreven: misschien even op het forum een posting doen met daarin hoe jullie project werkt?
Ik hoorde er pas van toen je er wat over schreef, terwijl ik al maanden met mijn uitvoering bezig ben en er al allerlei mensen over gesproken heb en niemand opmerkte "ja maar, daar is Henk al mee bezig voor minder geld" ;)
Daarnaast heb ik nu nog steeds geen idee wat en hoe jullie 't aanpakken?

Die 600 is overigens voor 5 velgen en 1 keer extra transport omdat ik de transporteur gemist had met dank aan een huisgenoot :(
Kostenplaatje totaal:
5 velgen totaal 75 euro (4 velgen voor 25 euro, 1 velg voor 50 euro)
5x 80 euro ex btw uitslijpen hart donorvelg, maken nieuw hart, inlassen nieuw hart
2x transport a 36 euro ex btw.
1x transport a 36 euro ex btw wegens missen transport
NB: ik gebruik dus geen originele velgen als hartdonor, die blijven alle 5 gewoon zoals ze zijn. Geen idee wat ik er mee doe trouwens :D

En dan zijn ze uiteraard nog kaal, ben naar poedercoaten aan het kijken, maar nog niet voor een leuk prijsje gevonden.

De eerste keer banden vervangen haal ik het er waarschijnlijk net al uit, afhankelijk van hoe je rekent voor 17x400 banden (die ik bij mij alle 5 sowieso al moet vervangen, dus was een prachtig moment om 't groot te doen).
Elke volgende keer betaal ik de helft minder voor nieuwe banden. Set van 5 banden all-in kost met 17x400 tussen 960 en 1460 euro, met de nieuwe tussen 560 en 810 euro - volgens de prijzen die ik kon vinden dan en uitgaand van nieuwe banden (ik heb het niet zo op 2e hands bandjes :D).
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Velgen

Bericht door henkhy »

Ewald

Wij zijn al meer dan een jaar bezig om velgen te realiseren waar op andere banden op kunnen. We doen het echter op een echte franse methode, kalm aan dus. Waar wij mee bezig zijn is eigenlijk heel simpel, een passen velg om het hart maken. Hart blijft bestaan, velgrand komt en op dezelfde manier omheen, dus geen verschil in ET waarde etc etc. Voordat we zijn begonnen hebben we contact gehad met de RDW, dat alleen duurde een paar maanden. We schatten de prijs van een velg met nieuwe goodkoop te vervangen band op ongeveer 150 euro, da's dan de verkoopprijs waarbij we een "beetje" aan onszelf denken :-). Het hart van de velg, dus de manier waarop deze vast komt aan de trommel etc maakt wel degelijk deel uit van de "constructie" dat moet je niet vergeten. Je kunt ook niet zomaar elk hart op een trommel monteren. Het wiel moet niet alleen aan de draadeinden steun hebben.
"voormalig eigenaar van"
Plaats reactie