Blikken rand op de trommel, welk nut heeft die?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Blikken rand op de trommel, welk nut heeft die?

Bericht door LEiPiE »

Afbeelding
(klik voor groot)
De rand die tussen 't vlak van de bouten en de koelribben zit, zit in de weg voor de velgbouwer eigenlijk (al ga ik zeuren of ze niet gewoon een ring tegen de velg kunnen plakken). Ik vroeg me af wat 't nut is van die vage rand. Rechtsvoor is dat stuk blik redelijk beschadigd en zit het deels los en rechtsachter heeft helemaal niet zo'n ding (heb links achter nog niet bekeken, linksvoor is vrij strak).
Als dat ding nou geen nut heeft dan hou ik als optie achter de hand dat ik dat er af slijp :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

ik denk dat het een spleet is/maakt waardoor een onverhoopt in de trommel gekomen vloeistof de trommel weer kan verlaten.

('s wel een theorie hoor, dit.)
Aad
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Het is misschien wel een typisch geniaal Citroen ontwerp!
Iemand heeft mij ooit verteld (of wijs gemaakt!) dat deze plaat bi-metaal is, dat wil zeggen twee lagen met verschhillende uitzettingscoefficienten op elkaar gelijmd. Zodat wanneer de plaat warm wordt, deze open buigt en maakt betere koeling mogelijk.

Ik vond het een mooi verhaal en vertel het geregeld als voorbeeld van superieure techniek.

Misschien kan iemand bevestigen dat het inderdaad zo is.....

Groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Leo gaat denk ik door voor de koelkast :D
Ik vond net een foto van de binnenkant van de trommel en wat zie ik: ronde openingen achter die blikken rand! Dat is dus zeer plausibel dat dat dan dus op die manier zal moeten werken, want waarvoor zitten er anders die gaten... gewichtsbesparing heb ik ze nog niet op kunnen betrappen in dat soort componenten :D

Zie foto:
Afbeelding
Maar alleen voor dan dus, want achter zit bij mij rechtsachter in ieder geval geen blikken rand maar ook geen gaten.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heeft iemand trouwens een idee hoe groot de opening wordt als deze rand open gaat staan?
En in wat voor extreme situaties dit uberhaupt gebeurd?
Het zit namelijk enorm in de weg voor de nieuwe velgen :D
Ik ga er nu even vanuit dat ze een halve centimeter open moeten kunnen, anders moet de velg zo dik worden...
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ik zou zeggen: Stook eens een losse trommel warm....
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Niet iedereen heeft zoveel spare parts (ook een hitte-apparaat als een gasbrander heb ik trouwens niet :D).

Maar ik heb sowieso de gok genomen dat het ding niks anders is dan een afdekplaatje voor de gaten die er achter zitten en laat de velgen dus gewoon maken zoals geplanned en sla 't ribbeltje plat als dat al niet door het aandraaien van de bouten gebeurd.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Leipie,

Het lijkt mij geen probleem om de eventuele beweging van de plaat te beperken om de volgende redenen.

We weten helemaal niet zeker of de plaat uberhaupt wel openbuigt om te koelen!

Het zou best kunnen zijn dat voor deze constructie is gekozen om de trommel makkelijker te kunnen produceren.

De trommel heeft koelribbels.

Andere remtrommels hebben deze plaat constructie niet. Bijvoorbeeld mijn oude Volvo Duet heeft 4 gesloten trommels zonder koelribbels. Deze trommels zijn kleiner. Deze wagen is lichter maar gaat beduidend sneller. De opgenomen energie per trommel zal soortgelijk zijn. Nooit hete remmen gehad.

Wij rijden onze HY's meestal licht beladen, ver onder het maximale gewicht.

Kortom, ik zie geen problemen om je nieuwe velg te monteren.

groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Da's zo ongeveer het gesprek dat ik met Ben heb gehad ja, hij had er nog nooit van gehoord van die koel-optie (hoe gaaf dat ook klinkt, is ook eigenlijk te hightech voor een HY... als ie meer koeling nodig had gehad, dan hadden er grotere koelribben op gezeten was onze conclusie).
Ben had het over dat er gaten in de trommel zitten om 'm makkelijker te kunnen uitslijpen en dat dat klepje dus het stof buiten houdt (en die ribbel is dan waarschijnlijk dat hij van nature wat klemt, soort veer dus).
De grote ruimte door de bobbel in de velg zelf hadden we al redelijk vastgesteld op 1) versteviging en 2) zodat er 90 graden hoek nodig is naar het vlak waar de klinknagels door heen zitten.
Logisch redeneren en even uitgaan van dat vrijwel alles aan de HY uit praktisch oogpunt gebouwd is geeft dus inderdaad de conclusie dat het flappie niets meer is dan een afdekplaatje :D
Plaats reactie