Remschoenen terugstellen?
Remschoenen terugstellen?
Ook ik heb problemen bij het verwijderen van de remtrommels.
Ergens op dit forum heb ik gelezen dat de remschoenen dienen teruggesteld te worden.
Hoe doe je dit?
Als ik langs achter kijk zie ik twee grote moeren die verzonken liggen in het lagerhuis. ze zijn tevens van een splitpen voorzien. Dien ik dit te lossen?
Als ik aan de trommel rechts draai voel ik constante weerstand.
Links tweemaal per ronde weerstand . precies het gevoel of de remtrommel ovaal is...
Ergens op dit forum heb ik gelezen dat de remschoenen dienen teruggesteld te worden.
Hoe doe je dit?
Als ik langs achter kijk zie ik twee grote moeren die verzonken liggen in het lagerhuis. ze zijn tevens van een splitpen voorzien. Dien ik dit te lossen?
Als ik aan de trommel rechts draai voel ik constante weerstand.
Links tweemaal per ronde weerstand . precies het gevoel of de remtrommel ovaal is...
Re: Remschoenen terugstellen?
Nee, die zijn het niet, dat is de andere kant van je remschoen waar ie om scharniert. De stelnokken hebben deze vorm: (=) maar dan met het ='je verder uit elkaar.hhuyghe schreef:Als ik langs achter kijk zie ik twee grote moeren die verzonken liggen in het lagerhuis. ze zijn tevens van een splitpen voorzien. Dien ik dit te lossen?
Naar beneden is afstellen, naar boven is opstellen.
Naast afstellen moeten 6 moertjes los, dan kan de trommel eraf.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
6 boutjes
die zes boutjes gelden natuurlijk alleen voor de trommels van de voorwwielen
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Ok, bedankt voor jullie antwoord.
Maar wat bedoel je met: Naar beneden is afstellen, naar boven is opstellen
Ik denk hieruit te begrijpen dat je moet draaien tot de afgeronde kant naar beneden wijst....?
Heb dit geprobeerd maar voel niet veel beterschap. Veel meer dan 1 toer linksom kan ik ook niet draaien of is dit de bedoeling?
Alvast bedankt
Maar wat bedoel je met: Naar beneden is afstellen, naar boven is opstellen
Ik denk hieruit te begrijpen dat je moet draaien tot de afgeronde kant naar beneden wijst....?
Heb dit geprobeerd maar voel niet veel beterschap. Veel meer dan 1 toer linksom kan ik ook niet draaien of is dit de bedoeling?
Alvast bedankt
Er zit een nok aan de linker- en rechter achterkant van ieder voorwiel.hhuyghe schreef:Maar wat bedoel je met: Naar beneden is afstellen, naar boven is opstellen
Als je aan een wiel de rechter remschoen wilt afstellen zet je rechtsom achter je wiel een sleutel erop en haal je hem naar beneden.
Als je je linker remschoen van hetzelfde wiel wilt afstellen kom je daar alleen linksom bij. Afstellen is dan weer de sleutel naar beneden halen.
Opstellen gaat dus altijd omhoog.
Groet,
Ree
ps wat bedoel je met "ik voel niet veel beterschap"?
Re: Remschoenen terugstellen?
ooh, nu lees ik dit stukje pas goed... Deze schroef is (zo uit mijn hoofd) ik om de bovenkant van je remschoen te stellen. Zegt niets over de vorm van je trommel ;)hhuyghe schreef:Als ik aan de trommel rechts draai voel ik constante weerstand.
Dat je aan deze moer gedraaid hebt betekent wel dat je je remschoen volledig opnieuw moet stellen. Hier heb je iets van centreergereedschap voor nodig, maar is relatief eenvoudig zelf te maken.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Als je een vastzittende remcilinder heb,kan je terug stellen tot je een ons
weegt,maar de schoen zal blijven staan.Dan moet je de 6 montageboutjes
uit de trommel draaien en aan de zijkanten van de trommel een paar
flinke tikken uitdelen om de schoen terug te krijgen.Vijl al hij eraf is wel
die ingesleten rand uit de trommel.
weegt,maar de schoen zal blijven staan.Dan moet je de 6 montageboutjes
uit de trommel draaien en aan de zijkanten van de trommel een paar
flinke tikken uitdelen om de schoen terug te krijgen.Vijl al hij eraf is wel
die ingesleten rand uit de trommel.
Bij deze gebeurd... maar de binnenkant van de trommel komt nog steeds niet los(het stuk met de wielbouten erin) 
Wat wel gebeurd is dat de wiellager blijkbaar door het kloppen los komt te zitten in het lagerhuis en ik daar speling krijg. Ik kan dus nu de volledige trommel wat gaan verschuiven maar niet het binnenstuk...
Dacht om dan maar eerst naar de handel een goeie slagtrekker te gaan halen. Duur!! 250 Eurokes Viel bijna ter plaatse om
Zal eerst proberen om zelf iets samen te knuttselen.
Wordt vervolgd.

Wat wel gebeurd is dat de wiellager blijkbaar door het kloppen los komt te zitten in het lagerhuis en ik daar speling krijg. Ik kan dus nu de volledige trommel wat gaan verschuiven maar niet het binnenstuk...
Dacht om dan maar eerst naar de handel een goeie slagtrekker te gaan halen. Duur!! 250 Eurokes Viel bijna ter plaatse om

Zal eerst proberen om zelf iets samen te knuttselen.
Wordt vervolgd.
-
- HY Forum Grootmeester