D+ bij de alternator?
D+ bij de alternator?
Ik wil graag een diodebrug aansluiten om tijdens het rijden mijn huishoudaccu op te laden. Hiervoor moet een seintje naar de diodebrug van het contact van de startsleutel, of beter door het d+(W) kontakt van de alternator.
Mijn lijstje vragen:
- Waar zit de alternator?
- Heeft deze op een HY een d+ aansluiting en zo ja, waar?
Bij voorbaat dank,
Raymond
Mijn lijstje vragen:
- Waar zit de alternator?
- Heeft deze op een HY een d+ aansluiting en zo ja, waar?
Bij voorbaat dank,
Raymond
Ik ben gewoon even gaan kijken (altijd makkelijker dan hard nadenken).
Dat lost vraag 1 direct op. Echter kan ik geen aansluiting vinden die "vraagt" om een relatief klein 12v kabeltje om daar te kunnen meten of ie doet wat een d+ hoort te doen...
Aangezien ik van het weekend ga klussen zal het signaal van het contactsleuteltje gehaald gaan worden.
Raymond
Dat lost vraag 1 direct op. Echter kan ik geen aansluiting vinden die "vraagt" om een relatief klein 12v kabeltje om daar te kunnen meten of ie doet wat een d+ hoort te doen...
Aangezien ik van het weekend ga klussen zal het signaal van het contactsleuteltje gehaald gaan worden.
Raymond
Als ik het goed heb, heb je een relais dat automatisch naar je meest lege accu schakelt wanneer je dynamo aangaat.
Is dit relais alleen aangesloten op je dynamo d.m.v. de dikke draad die voor het laden zorgt, of loopt er nog een extra draad om aan te geven dat je dynamo stroom levert (zonder dat er een hoop amperes dooreen gaan)? Volgens mij is dat laatste de functie van de d+, namelijk.
Corrigeer me als ik het fout heb...
Een diodebrug wilt namelijk graag twee draadjes (één dikke, één dunne) van je dynamo hebben.
Maar in je bericht staat niet waar de d+ zich bevindt...
Groet,
Raymond
Is dit relais alleen aangesloten op je dynamo d.m.v. de dikke draad die voor het laden zorgt, of loopt er nog een extra draad om aan te geven dat je dynamo stroom levert (zonder dat er een hoop amperes dooreen gaan)? Volgens mij is dat laatste de functie van de d+, namelijk.
Corrigeer me als ik het fout heb...
Een diodebrug wilt namelijk graag twee draadjes (één dikke, één dunne) van je dynamo hebben.
Maar in je bericht staat niet waar de d+ zich bevindt...
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di aug 12, 2003 9:40 pm
- Locatie: Amstenrade
Hallo Ree,
Ik denk dat je beter een relais kunt plaatsen dan een diodebrug: een diodebrug is veel kwetsbaarder! Elke goede zaak voor kampeeruitrusting (caravan of camper) kan je die leveren.
Kijk eens op de webside 4seven11.tmfweb.nl. Die is van een bouwer/verbouwer van een MB208 met veel tips. Een daarvan heet "auto-accu met woning-accu verbinden door 70 amp. relais". Goed verhaal mèt schema!
Succes,
Peter
Ik denk dat je beter een relais kunt plaatsen dan een diodebrug: een diodebrug is veel kwetsbaarder! Elke goede zaak voor kampeeruitrusting (caravan of camper) kan je die leveren.
Kijk eens op de webside 4seven11.tmfweb.nl. Die is van een bouwer/verbouwer van een MB208 met veel tips. Een daarvan heet "auto-accu met woning-accu verbinden door 70 amp. relais". Goed verhaal mèt schema!
Succes,
Peter
Ik ben na lang overwegen reeds de eigenaar van dit product (de DB180)
http://www.proostenelectronics.nl/websi ... diode.html
Hij is zeker niet kwetsbaar (2 maal 90 amps). Een relais lijkt mee meer kwetsbaar omdat er bewegende onderdelen in zitten.
Groet,
Raymond
p.s. handige link, jammer dat het niet relaxed lezen is...
http://www.proostenelectronics.nl/websi ... diode.html
Hij is zeker niet kwetsbaar (2 maal 90 amps). Een relais lijkt mee meer kwetsbaar omdat er bewegende onderdelen in zitten.
Groet,
Raymond
p.s. handige link, jammer dat het niet relaxed lezen is...