Major update
Het oude blok is er uit, het nieuwe blok is schoongemaakt, nagetrokken en gespoten en staat op dit moment wel achter de motorkap maar nog niet bevestigd.
Het bokje heb ik uiteindelijk dus uit hout gemaakt, 't stalen ding wel gebruikt trouwens. Verder het onderstel van een supermarktrolcontainer gebruikt om 't blok op te kunnen rijden.

Alles loshalen ging redelijk voorspoedig, de bak zat niet met speciale boutjes vast, gewoon maat 11 als ik het goed heb onthouden.
Grote moment: blok laat netjes los en we rollen 'm er zo uit. Vervolgens koppeling en vliegwel verwijderen, wat een ontiegelijk zwaar ding is zo'n vliegwiel. Ook leuk: bouten verwijderen van een krukas die nu eenmaal kan draaien... maar is gelukt.
Koppelingsplaten zien er erg netjes uit, wat samen met de normale boutjes tussen bak en blok en een paar deukjes op de linkermotorsteunhouder doet vermoeden dat de drukgroep al eens vervangen is!

Cilinderkop erop, tuimelaars enzo ook gemonteerd, klepdeksel erop en wegrijden maar - naar een hok een eind verder op de campus.
Vervolgens hebben we maar even een partytent achter de bus opgebouwd vanwege de vlagen regen elke keer en hebben het nieuw blok op zijn beurt op het bokje en op de kar gezet. Toen flink schoonmaken met pannensponzen en Jif (schuurt en los vet op, terwijl het niet te veel weghaalt). Alle losse onderdelen er afhalen, afplakken en spuiten - wederom Volvo Penta groen geworden. Bij loshalen van de onderdelen bleek ook hier de voordempersteun ingescheurd te zijn. Even dicht gelast, afgeslepen en je ziet er vrijwel niks meer van!
Na wat nachtelijk verven (om 01:30 stonden we de handen te schrobben), mocht het blok (en de startmotor, dynamosteun en demperbeugel) een nacht uitharden.
En met gepaste trots presenteren wij (huisgenoot en klushulp Cees en ik) u het verjongde blok:

(Jeroen: herken je 'm nog?

)
(nat van de toch binnenspattende regen, waaide te hard om de zijwanden van de partytent er in te laten zitten)
Verder vandaag nog diverse losse onderdelen lopen schuren, spuiten etc. Waaronder de nieuwe trekhaak! Wederom met dank aan Jeroen. Hoewel een komborstel wel nodig was is de trekhaak in goede staat.

Alle spulletjes hangen te drogen (op dit moment hangen ze lekker binnen, campus is wel veilig, maar toch).
Moest ook de voordemper weer lassen... dit is m'n derde demper al! Dit is zo'n nieuwe dunnere oorspronkelijk in zwart afgeleverde. Maar goed, niets wat niet dicht te lassen is, meteen alle verbindingen flink verzwaard.
Oh ja: zaterdag ook even inkopen gedaan, ik heb nu 2x 100Ah accu's erbij, waren in de aanbieding. Nu nog een laadcircuit op de kop tikken.
Volledige fotoalbums:
Blok verwijderen
Blok verven
Demper lassen