Ik ben bezig met de opknap van mijn Citroën HY en ik hoop dat iemand hier misschien ervaring of tips heeft.
Ik reis er best veel mee en ben twee weken geleden nog teruggekomen uit Spanje — gelukkig heeft hij me weer trouw thuisgebracht. Maar onderweg merkte ik wel dat sommige dingen aandacht beginnen te vragen. Zo had ik tijdens de reis wat problemen met de radiator, waardoor de motorkap regelmatig open moest.
Tot mijn schrik ontdekte ik op de terugweg dat het scharnier van de motorkap, aan de kant van de voorruit, voor ongeveer 80% is doorgeroest. Het zat eigenlijk nog maar voor zo’n 20% vast. De laatste paar honderd kilometer heb ik daarom met een spanband om de motorkap gereden om hem op zijn plek te houden…
Nu wil ik dit natuurlijk goed repareren, maar eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken, juist omdat het scharnier onderdeel lijkt van de body. Ik heb al tips gekregen om het hele scharnier te vervangen door een niet-origineel Citroën scharnier, maar dat voelt voor mij nog niet helemaal als de juiste route. Ook zit het hele motorgedeelte aan de binnenkant natuurlijk behoorlijk verweven.
Heeft iemand hier ervaring met reparatie van dit type scharnier? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is lokaal herstellen/lassen een optie, of moet ik echt aan vervanging denken? Het gaat om het scharnier dat van de passagierskant richting bestuurderskant loopt en dus vrijwel helemaal open is door roest.
Alle tips of ervaringen zijn heel welkom. Alvast veel dank!
Schanier motorkap voor 80% doorgeroest aan kant voorruit
Schanier motorkap voor 80% doorgeroest aan kant voorruit
--
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
Dominick Verstoep, maker van gave trouwfilms in binnen en buitenland. https://www.dominickverstoep.nl
- Marc
- HY Forum Super Expert

- Kenteken: mb-72-02
Re: Schanier motorkap voor 80% doorgeroest aan kant voorruit
Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad en kon het nog gewoon lassen. Ik denk dat als het erg verrot is, je er een smal plaatje op kan lassen, zoadat het weer aan elkaar zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts