Motor vastgeslagen: er ligt iets in stukjes, maar wat?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo interpreteerde ik 't ook niet hoor :D
En ik ben inderdaad erg bang dat er dan binnenkort weer een klep afbreekt ofzo.
Maar meer dat ik het idee heb dat een revisiekop voldoende zou zijn. Maar aan de andere kant: ik heb geen idee wanneer bijvoorbeeld de distributieketting vervangen is (geen historie van voor 2003...) en ben niet ervaren genoeg om te zeggen dat de krukas en zo in perfecte staat zijn (al heb ik zo 't idee dat ze in ieder geval goed zijn ;)).
't is meer zeg maar wat je dan terug krijgt voor die 2 mille, maar aan de andere kant: mijn oude blok is ook niet te verkopen natuurlijk en ik heb geen eens ruimte om 'm ergens kwijt te kunnen. Wat dat betreft is 't dan mooi dat 't nog 200 euro waard is (oudijzerprijs?).
Mmz, Stan reageert helaas niet meer, vanavond maar bellen want da's wat onhandig zo tijdens 't werk (tussendoor ff wat tikken gaat makkelijker ;)).

Vooral met een ruilblok kan ik me misschien eindelijk weer op de andere problemen richten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ha Ewald,

Je kan je kop (die van het HY blok bedoel ik dan) natuurlijk nog even langs een revisiebedrijf brengen voor een opinie.
Begrijpelijk dat je nu aan alles gaat twijfelen kwa techniek, aan de andere kant weet je nu precies wat je hebt en je bent al zover gekomen!
Zonde om het nu dan op te geven, toch? :wink:

weet je nu al waar dat randje van is wat je onderin je blok vond?

En gezien het gat in de zuiger, zou pingelen geen oorzaak kunnen zijn?
Oke, zo enorm is die compressie nou ook weer niet met die bolle zuigers, maar misschien in kombie met Euro95 benzine en te vroege onsteking...

Een chokekabel heb ik nog wel over van Sloopie, de (gewezen) opritbus.
Dus dat scheelt ook al weer! :mrgreen:
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Ewald,

de uitlaatkleppen van je 'goede' cilinders zien er erg bruin uit,
het lijkt me dat deze ook wat heet zijn geworden.
Toch te weinig klepspeling ?
Of heb je eerder je klepzittingen laten vervangen en was de zitting van je klep op de zetel niet goed? (verminderd warmtetransport)
Als dit zo is dan kan je misschien je schade verhalen op het revisiebedrijf (ik zeg maar wat, hoor!)

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat viel me ook op ja, die bruine uitlaat en zwarte inlaat. Terwijl ik ze bij het vervangen van de zuigers redelijk kaal heb geschuurd.
Misschien dat dat 't is? Ik heb er toen een flinke laag aangekoekte zooi afgehaald namelijk...
Die klepspeling kan volgens mij niet ruimer, want ik heb 'm dus eerder te ruim afgesteld (koud ipv warm op .20/.25 - of is het dan juist te krap?)

Waar die ring van is weet ik helaas nog niet, geen idee eigenlijk... die schuine rand moet toch heel typerend zijn, maar ik kan 'm niet plaatsen.
Geen mensen hier die een hele motor uit elkaar hebben gehad en misschien op foto's 't kunnen herkennen?
Passen op de andere onderdelen zal wel niet werken, want dat is allemaal zo beschadigd...

Jammer dat Stan niet meer heeft gereageerd... misschien maar bellen dan (vind ik persoonlijk erg onhandig, 't moet de andere kant net uitkomen, ik vergeet altijd vanalles (zowel te vragen als te noteren) etc.)
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Erg vervelend allemaal. Je maakt wel zeer goede fotoseries/verslagen.

Zit bij de losse delen welke je uit het carter gehaald hebt niet delen van de geharde klepzitting van de uitlaatklep?

Ik weet niet veel van motor revisies, maar stel dat deze klepzitting niet goed vast heeft gezeten en los is gekomen, dan zou dat natuurlijk ook de oorzaak van het sneuvelen van de klep hebben kunnen betekenen.

Anderzijds kan de klepzitting misschien ook wel los zijn gekomen na het afbreken van de klep.

Zit/zat de klepveer van deze klep nog onder druk, of was misschien de borging van de veer losgeschoten, met als gevolg zuiger-klep contact?

groeten

Leo
HY rijder sinds 1995.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Vooral met een ruilblok kan ik me misschien eindelijk weer op de andere problemen richten.
Als je voor een ruilblok gaat (wat ik me haast niet voor kan stellen nu je zo'n band met je huidige blokje hebt opgebouwd) moet je vooral niet je oude blok inleveren, maar over een paar maandjes een "revisie party" oraganiseren. Als jij voor de nieuwe onderdelen en borrelhapjes zorgt nodig ik mezelf bij deze alvast uit! Dan heb je lekker een reservemotor die je in de kamer kan laten tuffen...

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

LEiPiE schreef:Waar die ring van is weet ik helaas nog niet, geen idee eigenlijk... die schuine rand moet toch heel typerend zijn, maar ik kan 'm niet plaatsen.
Ik weet niet hoe groot de klepstoterbussen bij een Hy zijn maar daar lijkt het een beetje op kwa vorm.

Dan zou je dus ergens boven je nokkenas een stukje schacht van 1 van de stoterbussen moeten missen.

Als de verhouding eend/HY ook opgaat voor de stoterbussen dan zou het best kunnen :D
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

motor

Bericht door roanta »

Leipie ,

ik heb je een mail gestuurd betreffende een paardbak motor die ik voor je heb klaarliggen .

Groet Jeroen

http://www.jeroensuls.be
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: motor

Bericht door LEiPiE »

roanta schreef:ik heb je een mail gestuurd betreffende een paardbak motor die ik voor je heb klaarliggen.
Een zeer interessant aanbod en ik denk een deal en een ritje naar 't zuiden :D
(verdere details komen later wel voor het "grote publiek" ;))

De hypothese van een afgebroken klepzitting is ook een goede, maar op elke manier blijft het vreemd dat er iets spontaan afbreekt en alleen in 1 cilinder.
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Als je voor de reparatie van de motor kiest kijk dan zeker de hoogte van de zuiger na in het BDP (bovenste dode punt).
Zo kan je al snel zien of er iets fout is aan de krukas, drijfstang.
Ik heb al ooit gezien dat bij het afbreken van een klep de drijfstang krom gehamerd werd.
Goed reinigen zodat er geen residu van de zuiger in de oliekanalen blijft steken.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Die halve ring is inderdaad je klepzitting, klopt precies kwa afmeting.

Meest logische theorie is inderdaad; klepzitting is losgekomen, waardoor de klep niet meer helemaal is gesloten (klepzitting blijft hangen aan klepsteel, waardoor klep niet terugkomt) zuiger komt omhoog en, zeker je bolle zuiger, ramt de klep van zijn steel; nu is de klepzitting wel helemaal los, want blijft niet meer achter de steel hangen, en rost een gat in je zuigerkop.

Die motorrevisieparty vind ik ook een goed voorstel, ik (oud- vliegtuigonderhouds-technicus) wil daar ook wel aan meehelpen in ruil voor een biertje.

Groeten,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Klinkt inderdaad als een plausibele verklaring.
(uiteraard wel de vraag: waardoor kan een klepzitting er af vallen ;))

Revisieparty zit er denk ik niet in: ik ga morgen een compleet blok halen bij Jeroen en daarvan ga ik de cilinderkop gebruiken in eerste instantie, ik zie 't nog niet zitten om de hele boel los te halen en dan het hele blok te vervangen. Hoewel ik er wel over twijfel: 't blok van Jeroen heeft naar alle waarschijnlijkheid 25.000km gelopen, die van mij in ieder geval 139.000 en ik heb bij mijne geen idee of en wanneer de distributieketting bijvoorbeeld vervangen is.
Maar ja, die van mij heeft weer de mooie zuigers erin (al is dat ook geen probleem om over te zetten aangezien ze beide uit elkaar moeten).

Is 't eigenlijk veel werk, zo'n blok vervangen? Ik heb het idee van wel en dat je dan bijvoorbeeld veel gedoe krijgt met precies uitlijnen van de versnellingsbak enzo? Om nog niet te spreken van 't gewicht waarmee je loopt te spelen dan...
naja, in ieder geval morgen een rondje doen langs Heesch en Mol (Heesch ligt echt prachtig op de route Enschede-Mol :D) en indien nodig Heeze ook nog :D
Ik moet me meer in die regionen vestigen... iemand nog een minimaal modale baan voor een ITer over? ;)
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Als de motor van Jeroen goed loopt, zou ik hem als geheel monteren.

De krukas van jouw motor heef een flinke belasting gehad, vuildeeltjes zitten overal, en een van je cylinders/ zuigers is naar de knoppen. Bovendien kan je je afvragen of je die bolle zuigers wel nodig hebt.

Het overzetten van gebruikte zuigers en cylinderbussen lijkt mij een zeer nauwkeurige zaak als de bus maar iets verdraaid is kan het inloop weer opnieuw beginnen.

Het verwissellen van de motor is toch niet zo'n klus. Je haalt de dwars verbindingen weg, maakt van hout (kan je goed, gezien de bussen trekker die je ooit maakte) een steun waar de motor opstaat, krikt hem met een gode krik en rijdt het naar voren weg.

Sterkte
Leo
HY rijder sinds 1995.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

motor stuk

Bericht door roanta »

Ik heb een perfecte rijbrug waar je je motor inghangt en stoel .
Enja het lijkt me ook veel beter dat hij deze blok erin steekt , heeft ECHTE werkelijke km 's ,
Namelijk ik weet niet hoe lang ongeveer de koolstofring is , maar toen ik de versnellingsbak eraf haalde een 14 dagen geleden .
En ik moest de origineele koonvijzen van M7 nog losmaken ( waren nog nooit losgeweest , motor was nog nooit eruitgeweest, kon je vaststellen aan roest vetplaatsen enz .
Merkte ik onmiddelijk op dat de koolstofring haast helemaal compleet was , dit betekend aan de voorzijde van de koolstofring heb je een vernauwing , wel deze staat er nog op , en is niet weggesleten !
Ook de gietijzere ring die tegen de koolstofring zit , daar zitten nog de frees machiene afwerkings sporen in , de gietijzere drukschijf met de drie veertjes, is als nieuw ! niks eraf haast ( weet ik omdat ik een nieuwe gestoken heb bij mij ;-).
Dus veel km's heeft die niet gemaakt, hoogstens een 25000 km , en dat klinkt logisch , omdat men mij vertelde dat die van een HY paardebak is geweest.
Die dienden meestal alleen om van de stal naar een wedstrijd ,weide,veemarkt te rijden :D
Voor ik de motor eruit gehaald heb , heb ik deze dan ook laten draaien , en draaide zeer mooi :D

Uiteraard heel de motor even de origineele olie erop laten zitten ( zo komt het vuil eventueel inwendig los )en even warm laten draaien ermee , dan olie eraf , en goedkopen erop , dan een +/- 200 km en olie eraf , en dan goede Total 15w40 Kwarts Mineraale erop en klaar.
En rustig inrijden uiteraard ;-)

Maar de kop eraf nemen van mijn motor, is uiteraard ook een optie , op een voorwaarde dat hij de drijfstang grondig nakijkt van zijn motor , de krukas :shock: dat abnormaal dik stevig gewrongen ding lol :shock: eer je dat uit zijn richt hebt dan moet er al iets heeeeeel erg gebeuren , ik kan het me niet voorstellen , maar zeker nakijken en ook de krukas scheeltjes van deze drijfstang.
En het belangrijkste ! de motor met petroleum helemaal doorspoelen en voor je gaat spoelen even zonder te spoelen naar gruis kijken ook de pompfilter uitelkaar en nakijken en uitwassen , als er geen metalick glinstering in de resterende olie te bespeuren is dan lijkt me erook niets aan de hand te zijn en is het enkel de ( eventueele drijfstang) en piston te vervangen.

groetjes Jeroen
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Motor vervangen is echt niet veel werk; lukt je zeker in een week-end. hierbij de werkbeschrijving van Harry en Tony (die hebben een blok er binnen een uur uit!); Een paar opmerkingen;

het blok en versnellingsbak zitten met wat speciale boutjes vast; offer een dop op door deze ovaal te knijpen zodat de dop erop past

stap 26; Voor geleiding van blok bij montage paspennen M7 monteren in versnellingsbak; bij fabricom kun je m7 draadeind kopen om daar stukjes van te zagen, maar ook de stelkant van een oude koppelingskabel past goed.

ik heb een houten bok voor het blok; je kunt die lenen; monteer deze op een karretje of als het kan een pallet-pompwagentje. Je moet je blok een paar cm optillen om hem eruit te kunnen rijden, of je tilt je bus op en laat deze zakken over een karretje met daarop de bok.

Motor uit- en in- bouwen

1 water af tappen (koelvloeistof)
2 de 4 vloerplaten verwijderen in de bus
3 de accu minpool los maken
4 bumper eraf halen ( 4 moeren sleutel 17 )
5 de 2 slangen van de radiateur afhalen
6 de 2 radiateursteunen aan de zijkant losmaken (sleutel 11)
7 de 4 boutjes onder de radiateur eruit (sleutel 11) zodat de radiateur met onderplaat verwijderd kan worden
8 de V-riem verwijderen door de boutjes van de dynamo los te maken ( sleutel 11 en sleutel 17 )
9 de plaat verwijderen die voor de motor is,eerst de 4 boutjes met moer en dan de 4 aan de zijkant (sleutel 11)
10 de plus draad van de dynamo halen (sleutel 10)en de stuurstroom draad eraf (schuifje)
11 de draad van de oliedrukschakelaar eraf (sleutel 7)
12 de startmotor stroomdraad verwijderen (sleutel 13)
13 de boutjes allemaal eruit halen die de motor aan de versnellingsbak vasthoudt dit zijn speciale boutjes en kunnen met een speciale sleutel worden los gemaakt
14 de koppelingsteun waar ook de uitlaat pijp aan vastzit los maken (sleutel 17 en speciale sleutel)
15 verwijder het stofscherm onder de motor dat de koppeling beschermt ( 2 boutjes sleutel 11 en 2 sleutel 17 zie 14 )
16 maak de onderste uitlaatpijp los van de demper
17 het lucht filter verwijderen
18 verwijder de bobine (dikke draad eruit en de min draad losmaken) maak daarna de twee boutjes los (sleutel 11) zodat de bobine eruit kan worden gedraaid
19 verwijder de chookkabel van de carburateur (sleutel 8 en tang)
20 benzineslang losmaken van de carburateur
21 de auto voor om hoog krikken zodat er een wagen met een motor bokje erop,onder de motor kan worden gereden
22 laat de bus voorzichtig zakken totdat de motor op bokje en wagen steunt zodat de motorsteun en links en rechts vrij zijn
23 De steun van het gaspedaal verwijderen , eerst de onderste bout eruit (sleutel 11) dan de twee bovenste bouten (sleutel 11 en steeksleutel 14 )
24 rij de motor er uit

koppelingsplaat vervangen
1 6 boutjes er uit halen sleutel 11
2 drukgroep wegnemen en koppelingsplaat
3 kogellager in de motor vervangen (binnen trekker of stopverf gebruiken)
4 oliekering in de versnellingsbak vervangen
5 gebruik de priseas om de koppelingsplaat te centreren
6 monteer nu de drukgroep met koppelingsplaat

25 doe de priseas in de versnellingsbak
26 monteer 2 paspennen op de motor zodat de motor en de priseas makkelijk in elkaar kunnen schuiven
27 rij de motor er weer in
28 monteer de gaspedaal steun weer
29 en monteer enkele speciale boutjes losjes vast
30 krik de bus op zodat de motor weer hangt in de bus en rij het wagentje eronderuit
31 doe nu alle punten van 1 tot 20 in omgekeerde volgorde

Succes;

Stef
HY '76
Plaats reactie