Thomas zijn bussie

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door JanW »

Het zou me niet verbazen dat een dergelijke verf niet waterdicht is. Normaliter heb je een primer/vuller en daarover meerdere lagen lakverf, als je van de alkydverven gebruik maakt. Die meerdere lagen zijn nodig omdat er door verdamping van oplosmiddelen microporiën ontstaan met mogelijkheid tot vochtintreding. De volgende lgen dichten die poriën weer af.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

laatst wat gave foto's van de bus wezen maken
Bijlagen
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

Iedereen fijne feestdagen en een goede en gezonde jaarwisseling
Bijlagen
kerstkaartje 2mb.jpg
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door JanW »

Dank je, insgelijks
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Otje »

Ha, "bekende Nederlander" !
Oók een goed en vooral gezond 2022 alsmede nog veel "sleutel-plezier" toegewenst !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

De dag waar van ik wist dat zou komen is dan eindelijk hier.

Ik ben begonnen aan het demonteren van een motor om deze te gaan Reviseren en dan om te wissel met de huidige motor ivm olie verbruik.

De motor ligt al geheel uit elkaar en ben nu een beetje aan het kijken wat het plan is maar er zijn nog twijfel hier en daar.
over waar ik bijvoorbeeld de krukas wil laten controleren en eventueel slijpen enzovoort. en waar ik de Kop wil laten Reviseren.
en kies je voor bolkop zuigers of vlak? en wat doe ik met de nokkenas en wat valt er te doen met de nokkenas?

verder vroeg ik me af of jullie nog goede tips hebben of echt don't hebben en er nog extra dingen zijn waar ik op moet letten.

Binnenkort alles meenemen naar het werk om te ontvetten. en dan het blok weer groen maken.


wordt vervolgd
Bijlagen
20220530_212519.jpg
20220530_212539.jpg
20220531_203311.jpg
20220530_212546.jpg
20220601_205843.jpg
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Marc »

Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Ree »

Hoi Thomas,

Ikzelf zie geen voordeel van de vlakke zuigers boven de bolle, ik zou zeker voor de bolle gaan. Ben me niet bewust van kwaliteitsverschillen als je koopt bij de reguliere leveranciers. Uiteindelijk is de zorgvuldigheid van je eigen werk het belangrijkste criterium voor succes.

De grootste uitdaging is om je blok langdurig lekvrij te houden, hiervoor ga je vast verschillende adviezen krijgen, maar in het magazijn liggen de juiste materialen ongetwijfeld op voorraad.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 674
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Joost »

Marc schreef:Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Welk merk was dit dan?

Ik heb een paar jaar geleden bolle zuigers met bussen bij het hy team gekocht.
Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Ree »

Joost schreef:Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?
Tot een paar jaar geleden waren de vlakke zuigers veel goedkoper.
ugly american
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: ma jul 23, 2012 5:34 pm
Kenteken: hy78,hy72
Locatie: deer isle , maine
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door ugly american »

:D ik heb de koepelvormige zuigers gebruikt.
'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

Ik ben der denk ik uit dat ik na MRA apeldoorn ga voor de Cilinderkop en krukas enzovoort. zelf geen ervaring mee maar Manfred(manfriet) wel en raden mij dit bedrijf aan. we gaan het meemaken. verder ga ik dit weekend even een lijstje maken met spullen die ik nog nodig heb.

Ik ga denk ik wel de Bolkop zuigers proberen. Ik had al een setje NOS Bretille zuigers en bussen staan Vlak. maar verkoop deze wel aan mien Pa :lol:
moet hem er natuurlijk wel uit kunnen rijden natuurlijk haha!
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door ghys »

Destijds ook voor vlak gekozen vanwege de passing op/in de cilinderkop.
Toen voor de veiligheid maar vlak gekozen maar als er de mogelijkheid is voor bolkop zuigers zou ik daar zeker voor gaan.
Thomas_hy
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 84
Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
Kenteken: BE2150
Locatie: Gelderland

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door Thomas_hy »

Al weer even geleden dat ik wat heb gepost maar ben al een heel eind. Blok heeft inmiddels al een keer gedraaid op de startmotor om de oliedruk te controleren. Ben nu de Carburateur 34mm aan het klaar maken om hem binnenkort eens kort te starten voor ik hem in bouw

Gehele blok schoongemaakt en daarna geborsteld en van een kleurtje voorzien. Cilinderkop en Krukas heb ik uit besteed. Cilinderkop een paar nieuwe geleiders en Klepseals en de krukas is nog standaard en opnieuw gebalanceerd.
Blok opgebouwd met nieuwe Bolkop zuigers. allemaal nieuwe STD lagers. Nieuwe ketting tandwielen waren nog goed. Oliepomp gereviseerd nieuwe tandwielen en gevlakt en nieuwe pakkingen.
Cilinderkop alles heel goed schoongemaakt en geborsteld zoals de tuimelaars enzo. nieuwe tuimelaarassen.
nog flink lopen kutten om de carter pakking er tussen te krijgen......
Voorderest ook de zijkant deksels van de kop gespoten. om toch een helemaal nieuwe look te krijgen. met toch de reden als we het dan toch vast hebben kunnen we het net zo goed even stralen en spuiten.
uitlaatspruitstuk gestraald en gespoten.
Blok ziet er weer uit als nieuw nu nog hopen dat hij straks ook werkt als nieuw of nog beter haha.

Inmiddels ook de versnellingsbak uitgebouwd voor inspectie en nieuwe pakkingen en een nieuw kleurtje
heb de tekst een beetje kort proberen te houden haha.
heb nog veel meer foto's maar is af en toe een beetje een gedoe om ze te uploaden
Bijlagen
vlakken van de cilinderbussen schoon gemaakt
vlakken van de cilinderbussen schoon gemaakt
Krukas gemonteerd
Krukas gemonteerd
kurken pakkingen onder de hoeken van de lagerkappen
kurken pakkingen onder de hoeken van de lagerkappen
Olie pomp hier nog met de Oude Tandwielen
Olie pomp hier nog met de Oude Tandwielen
Nieuwe zuigers en bussen gemonteerd
Nieuwe zuigers en bussen gemonteerd
Leuk om via de water inlaat het merk bussen te kunnen zien
Leuk om via de water inlaat het merk bussen te kunnen zien
nieuwe distributieketting
nieuwe distributieketting
20221020_085528.jpg
Kleppen en stoters schoongemaakt en gemonteerd
Kleppen en stoters schoongemaakt en gemonteerd
20221020_085535.jpg
Carterpan pakking met nieuwe  stalen halve maan
Carterpan pakking met nieuwe stalen halve maan
motor in test bok
motor in test bok
motor getest op start motor op oliedruk
motor getest op start motor op oliedruk
Gespoten uitlaatspruitstuk
Gespoten uitlaatspruitstuk
Foto Bus op bokken zonder motor en bak
Foto Bus op bokken zonder motor en bak
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Thomas zijn bussie

Bericht door graddus »

Mooi werk, Thomas. Mag ik je een brutale vraag stellen? Nu je alles uit elkaar hebt liggen, zou je voor mij een foto kunnen maken van het luchtfilterhuis, daar waar het rubber pijpje van de carterontluchting (bovenop je kleppendeksel) verbonden is met het filterhuis. Ik wil graag weten of het rechtstreeks in verbinding staat met de carburateur (zonder dat de lucht eerst langs het filter moet). Alvast bedankt. gr. Marc
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Plaats reactie