Thomas zijn bussie
Re: Thomas zijn bussie
Het zou me niet verbazen dat een dergelijke verf niet waterdicht is. Normaliter heb je een primer/vuller en daarover meerdere lagen lakverf, als je van de alkydverven gebruik maakt. Die meerdere lagen zijn nodig omdat er door verdamping van oplosmiddelen microporiën ontstaan met mogelijkheid tot vochtintreding. De volgende lgen dichten die poriën weer af.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Thomas zijn bussie
Dank je, insgelijks
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Thomas zijn bussie
Ha, "bekende Nederlander" !
Oók een goed en vooral gezond 2022 alsmede nog veel "sleutel-plezier" toegewenst !
Oók een goed en vooral gezond 2022 alsmede nog veel "sleutel-plezier" toegewenst !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Thomas zijn bussie
De dag waar van ik wist dat zou komen is dan eindelijk hier.
Ik ben begonnen aan het demonteren van een motor om deze te gaan Reviseren en dan om te wissel met de huidige motor ivm olie verbruik.
De motor ligt al geheel uit elkaar en ben nu een beetje aan het kijken wat het plan is maar er zijn nog twijfel hier en daar.
over waar ik bijvoorbeeld de krukas wil laten controleren en eventueel slijpen enzovoort. en waar ik de Kop wil laten Reviseren.
en kies je voor bolkop zuigers of vlak? en wat doe ik met de nokkenas en wat valt er te doen met de nokkenas?
verder vroeg ik me af of jullie nog goede tips hebben of echt don't hebben en er nog extra dingen zijn waar ik op moet letten.
Binnenkort alles meenemen naar het werk om te ontvetten. en dan het blok weer groen maken.
wordt vervolgd
Ik ben begonnen aan het demonteren van een motor om deze te gaan Reviseren en dan om te wissel met de huidige motor ivm olie verbruik.
De motor ligt al geheel uit elkaar en ben nu een beetje aan het kijken wat het plan is maar er zijn nog twijfel hier en daar.
over waar ik bijvoorbeeld de krukas wil laten controleren en eventueel slijpen enzovoort. en waar ik de Kop wil laten Reviseren.
en kies je voor bolkop zuigers of vlak? en wat doe ik met de nokkenas en wat valt er te doen met de nokkenas?
verder vroeg ik me af of jullie nog goede tips hebben of echt don't hebben en er nog extra dingen zijn waar ik op moet letten.
Binnenkort alles meenemen naar het werk om te ontvetten. en dan het blok weer groen maken.
wordt vervolgd
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Thomas zijn bussie
Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: Thomas zijn bussie
Hoi Thomas,
Ikzelf zie geen voordeel van de vlakke zuigers boven de bolle, ik zou zeker voor de bolle gaan. Ben me niet bewust van kwaliteitsverschillen als je koopt bij de reguliere leveranciers. Uiteindelijk is de zorgvuldigheid van je eigen werk het belangrijkste criterium voor succes.
De grootste uitdaging is om je blok langdurig lekvrij te houden, hiervoor ga je vast verschillende adviezen krijgen, maar in het magazijn liggen de juiste materialen ongetwijfeld op voorraad.
Ikzelf zie geen voordeel van de vlakke zuigers boven de bolle, ik zou zeker voor de bolle gaan. Ben me niet bewust van kwaliteitsverschillen als je koopt bij de reguliere leveranciers. Uiteindelijk is de zorgvuldigheid van je eigen werk het belangrijkste criterium voor succes.
De grootste uitdaging is om je blok langdurig lekvrij te houden, hiervoor ga je vast verschillende adviezen krijgen, maar in het magazijn liggen de juiste materialen ongetwijfeld op voorraad.
Re: Thomas zijn bussie
Welk merk was dit dan?Marc schreef:Ik zou voor de vlakke zuigers gaan. En zorg voor kwaliteit zuigers en bussen. Had zelf een wat mindere soort gekocht(goedkoop is duurkoop….) en na een paar duizend kilometer zat er een gat in een van de zuigers.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb een paar jaar geleden bolle zuigers met bussen bij het hy team gekocht.
Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?
Re: Thomas zijn bussie
Tot een paar jaar geleden waren de vlakke zuigers veel goedkoper.Joost schreef:Wat zijn de argumenten om voor vlakke zuigers te gaan?
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 176
- Lid geworden op: ma jul 23, 2012 5:34 pm
- Kenteken: hy78,hy72
- Locatie: deer isle , maine
- Contacteer:
Re: Thomas zijn bussie

'79 HY78, 80 HY 78,'74 HY 72,'88 rhd 2cv,'75 2cv truckette,'69 volkswagen ,2001 Volvo XC,2008 Land Rover
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
2019 Royal Enfield '81 Moto Guzzi, '67 BSA, '78 Honda 350, '79 Batavus Regency, '81 Benelli Mini Enduro, '80 Garelli
-lelijke Amerikaan
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Thomas zijn bussie
Ik ben der denk ik uit dat ik na MRA apeldoorn ga voor de Cilinderkop en krukas enzovoort. zelf geen ervaring mee maar Manfred(manfriet) wel en raden mij dit bedrijf aan. we gaan het meemaken. verder ga ik dit weekend even een lijstje maken met spullen die ik nog nodig heb.
Ik ga denk ik wel de Bolkop zuigers proberen. Ik had al een setje NOS Bretille zuigers en bussen staan Vlak. maar verkoop deze wel aan mien Pa
moet hem er natuurlijk wel uit kunnen rijden natuurlijk haha!
Ik ga denk ik wel de Bolkop zuigers proberen. Ik had al een setje NOS Bretille zuigers en bussen staan Vlak. maar verkoop deze wel aan mien Pa

moet hem er natuurlijk wel uit kunnen rijden natuurlijk haha!
Re: Thomas zijn bussie
Destijds ook voor vlak gekozen vanwege de passing op/in de cilinderkop.
Toen voor de veiligheid maar vlak gekozen maar als er de mogelijkheid is voor bolkop zuigers zou ik daar zeker voor gaan.
Toen voor de veiligheid maar vlak gekozen maar als er de mogelijkheid is voor bolkop zuigers zou ik daar zeker voor gaan.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Thomas zijn bussie
Al weer even geleden dat ik wat heb gepost maar ben al een heel eind. Blok heeft inmiddels al een keer gedraaid op de startmotor om de oliedruk te controleren. Ben nu de Carburateur 34mm aan het klaar maken om hem binnenkort eens kort te starten voor ik hem in bouw
Gehele blok schoongemaakt en daarna geborsteld en van een kleurtje voorzien. Cilinderkop en Krukas heb ik uit besteed. Cilinderkop een paar nieuwe geleiders en Klepseals en de krukas is nog standaard en opnieuw gebalanceerd.
Blok opgebouwd met nieuwe Bolkop zuigers. allemaal nieuwe STD lagers. Nieuwe ketting tandwielen waren nog goed. Oliepomp gereviseerd nieuwe tandwielen en gevlakt en nieuwe pakkingen.
Cilinderkop alles heel goed schoongemaakt en geborsteld zoals de tuimelaars enzo. nieuwe tuimelaarassen.
nog flink lopen kutten om de carter pakking er tussen te krijgen......
Voorderest ook de zijkant deksels van de kop gespoten. om toch een helemaal nieuwe look te krijgen. met toch de reden als we het dan toch vast hebben kunnen we het net zo goed even stralen en spuiten.
uitlaatspruitstuk gestraald en gespoten.
Blok ziet er weer uit als nieuw nu nog hopen dat hij straks ook werkt als nieuw of nog beter haha.
Inmiddels ook de versnellingsbak uitgebouwd voor inspectie en nieuwe pakkingen en een nieuw kleurtje
heb de tekst een beetje kort proberen te houden haha.
heb nog veel meer foto's maar is af en toe een beetje een gedoe om ze te uploaden
Gehele blok schoongemaakt en daarna geborsteld en van een kleurtje voorzien. Cilinderkop en Krukas heb ik uit besteed. Cilinderkop een paar nieuwe geleiders en Klepseals en de krukas is nog standaard en opnieuw gebalanceerd.
Blok opgebouwd met nieuwe Bolkop zuigers. allemaal nieuwe STD lagers. Nieuwe ketting tandwielen waren nog goed. Oliepomp gereviseerd nieuwe tandwielen en gevlakt en nieuwe pakkingen.
Cilinderkop alles heel goed schoongemaakt en geborsteld zoals de tuimelaars enzo. nieuwe tuimelaarassen.
nog flink lopen kutten om de carter pakking er tussen te krijgen......
Voorderest ook de zijkant deksels van de kop gespoten. om toch een helemaal nieuwe look te krijgen. met toch de reden als we het dan toch vast hebben kunnen we het net zo goed even stralen en spuiten.
uitlaatspruitstuk gestraald en gespoten.
Blok ziet er weer uit als nieuw nu nog hopen dat hij straks ook werkt als nieuw of nog beter haha.
Inmiddels ook de versnellingsbak uitgebouwd voor inspectie en nieuwe pakkingen en een nieuw kleurtje
heb de tekst een beetje kort proberen te houden haha.
heb nog veel meer foto's maar is af en toe een beetje een gedoe om ze te uploaden
- Bijlagen
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
- Locatie: Overslag
- Contacteer:
Re: Thomas zijn bussie
Mooi werk, Thomas. Mag ik je een brutale vraag stellen? Nu je alles uit elkaar hebt liggen, zou je voor mij een foto kunnen maken van het luchtfilterhuis, daar waar het rubber pijpje van de carterontluchting (bovenop je kleppendeksel) verbonden is met het filterhuis. Ik wil graag weten of het rechtstreeks in verbinding staat met de carburateur (zonder dat de lucht eerst langs het filter moet). Alvast bedankt. gr. Marc
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)