Inbouw LPG

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

Vorige week LPG af laten stellen bij een gasboer in de milieuzone in Rotterdam.Was nodig ook. Stationair stond te rijk en bij hoge toeren stond hij te arm. Hij loopt nu erg mooi en starten is tik lopen. Verbruik is 1 op 5.9. Ik vind het mooi.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Jeroen1955 »

Lijkt mij ook. Tja, afstellen is gewoon heel belangrijk.

Je treft het trouwens wel met het weer!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

Ja niets te klagen. Nu in de achterhoek bij Winterswijk. Maar vandaag alweer een lekke band. Weer linksvoor en weer een kapot ventiel. Alleen nu is het mn reservewiel. Ik heb van die beschermkapjes in de ventielgaten maar ik vraag me af of die niet meer kwaad dan goed doen.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door graddus »

Even een oud topic oprakelen. Afgelopen weekend de gas-inbouw in mijn Traction met ID-blok afgerond. Loopt mooi, met behulp van een lambdasonde in de uitlaatbocht en een laptop vrij nauwkeurig kunnen afstellen. Daarna vanuit Zwolle naar huis gereden (260 km) en toen was mijn 42 liter gas eigenlijk al op. Nou heb ik wel tamelijk doorgereden, maar juist dan liep het kreng op benzine zo'n 1 op 10. Dat verschil is toch best groot. De installatie is van de eenvoudige ouderwetsche soort, maar door de plaatsing van het luchtfilter direct bovenop de carburateur hebben we gekozen voor een spud-in. Deze is niet zoals eerder in dit topic middenin de venturi geplaatst, maar wat hoger in het deksel (konden we een deksel van een oude carburateur gebruiken). Voor nu heb ik eerst de regelschroef in de slang maar eens een slag dichter gedraaid, eens kijken of dat nog wat uit maakt.

Afbeelding

Afbeelding
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

even dit oude draadje oprakelen. Ik heb de kop van mn HY moeten vervangen vanwege 2 weggevreten klepzittingen. Met name de 3e cylinder deed niet goed meer mee , hij loopt al 2 jaar niet helemaal lekker en ik moet ook best vaak kleppen stellen. Na demontage vd kop bleek de klep van Cylinder 3 ca 4 mm diep ingesleten te zijn. Klep zelf is nog heel. Ook van cylinder 2 is ie ingesleten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb via Wim inmiddels een andere kop binnen en die zit erop maar ik vraag me af wat de oorzaak van dit probleem is geweest. het lijkt me een temperatuur gerelateerd probleem , de buitenste 2 cylinders zijn in orde. 2 jaar geleden heb ik in 45 graden gereden.
Bij het teruglezen van dit draadje las ik dat de kleppen op gas 0,05 of zelfs 0,10 mm ruimer gezet moeten worden, ik realiseer me dat ik altijd de normale klepspeling heb aangehouden.

ik zit erover te denken om een smeersysteem in te bouwen. Durf nu even niet op gas te rijden.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Inbouw LPG

Bericht door Ree »

Ik kan me herinneren dat je een nieuwe carburateur hebt gemonteerd, en dat hij daar af en toe op heeft lopen pingelen. Kan dat extreme hitte hebben veroorzaakt?
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Een nieuwe? Remake?
Ik heb er geen goede ervaringen mee, slechte passingen, slechter dan bij de te vervangen carburateur. En lastig goed af te stellen over het gehele toerenbereik. Hte zou me niet verbazen als een dergelijke carburateur onder belasting misschien te arm staat en dan de kleppen doet verbranden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

ik heb een ID19 carb, die pingelde in het begin maar heb ik rijker gezet. Maar die gebruik ik zelden, ik rijd bijna altijd op LPG.
en mn kleppen zijn niet verbrand, mn klepzittingen zijn ingesleten
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

Ok, duidelijk antwoord.
Het schijnt dat de hogere temperaturen bij LPG dat inzakken kan versnellen. Je zult wel flink verschil merken met een frisse kop.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Inbouw LPG

Bericht door Gert-Jan Brink »

ja hij loopt weer als vanouds.

is er hier iemand die een smeersysteem voor LPG heeft ingebouwd?
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Inbouw LPG

Bericht door Jeroen1955 »

Ja, heb ik vanaf het begin gedaan. Flashlube. Het is moeilijk te zeggen of het werkt. Je ziet er natuurlijk niks aan. Maart de gasinbouwer in Heerenveen zweert er bij. Mocht ht je er vragen over hebben (montage en zo) dan hoor ik het wel.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inbouw LPG

Bericht door HYvonne »

Smeersysteem is volledig overbodig en alleen goed voor de beurs van de verkoper. Belangrijker is dat je zorgt dat je kleppen tijdig gesteld worden en met LPG liefst 0,05 ruimer.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Inbouw LPG

Bericht door JanW »

@HYvonne: eens
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie