remtrommel vóór verwijderen
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo mar 23, 2014 3:19 pm
- Kenteken: AD 001 YX
- Locatie: sittard
remtrommel vóór verwijderen
Ik ben van plan om over te gaan op siliconenremolie, en daarvoor moeten de remtrommels eraf (en de rest...)
Bij eerdere reparaties heb ik om de trommels vóór eraf te krijgen een slagtrekker gebruikt (eerst een echte geleend, nu heb ik nog een "reistrekker")
Een kennis die (echt heel) veel van Traction Avants weet, vindt zo'n slagtrekker overbodig; bij zijn 15CV- die volgens hem dezelfde vooras heeft als een HY (??)- gebruikt hij een normale trekker, en komt de trommel er zonder slag of stoot vanaf.
Ik heb eens op een doorsneetekening van de vooras (van de HY) gekeken, maar zo te zien druk je de aandrijfas naar binnen, en komt de trommel er zo niet af.
Tja.......ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het nu echt kan of moet.
--is de vooras van een 15CV hetzelfde als van een HY?
--kun je een (geschikte) trekker gebruiken i p v een slagapparaat?
Verder nog over het veranderen van remolie:
Ik heb begrepen dat alle rubberdelen moeten worden vernieuwd, dus : alle afdichtingen in de 6 wielcylinders, de remslangen,de hoofdremcylinder, het aansluitstukje onder het (glazen) rempotje.
Vergeet ik nog wat?
Mijn HY is van 1963, (12 volt, Perkins diesel) heeft een enkel remsysteem, en geen remdrukbegrenzer (voor zover ik weet)
Dick Bos
Bij eerdere reparaties heb ik om de trommels vóór eraf te krijgen een slagtrekker gebruikt (eerst een echte geleend, nu heb ik nog een "reistrekker")
Een kennis die (echt heel) veel van Traction Avants weet, vindt zo'n slagtrekker overbodig; bij zijn 15CV- die volgens hem dezelfde vooras heeft als een HY (??)- gebruikt hij een normale trekker, en komt de trommel er zonder slag of stoot vanaf.
Ik heb eens op een doorsneetekening van de vooras (van de HY) gekeken, maar zo te zien druk je de aandrijfas naar binnen, en komt de trommel er zo niet af.
Tja.......ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het nu echt kan of moet.
--is de vooras van een 15CV hetzelfde als van een HY?
--kun je een (geschikte) trekker gebruiken i p v een slagapparaat?
Verder nog over het veranderen van remolie:
Ik heb begrepen dat alle rubberdelen moeten worden vernieuwd, dus : alle afdichtingen in de 6 wielcylinders, de remslangen,de hoofdremcylinder, het aansluitstukje onder het (glazen) rempotje.
Vergeet ik nog wat?
Mijn HY is van 1963, (12 volt, Perkins diesel) heeft een enkel remsysteem, en geen remdrukbegrenzer (voor zover ik weet)
Dick Bos
Re: remtrommel vóór verwijderen
de rubber tules in de wartelaansluitingen?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: remtrommel vóór verwijderen
En het juiste remmenvet.
Niet de blauwe pasta. Had ik helaas wel gebruikt dus gaat er dot4 in.
Kijk ook even of al de gebruikte rubbertjes tegen die olie bestand zijn.
Niet de blauwe pasta. Had ik helaas wel gebruikt dus gaat er dot4 in.
Kijk ook even of al de gebruikte rubbertjes tegen die olie bestand zijn.
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: remtrommel vóór verwijderen
Ik gebruik over het algemeen een slagtrekker, maar met een zware drie-armige trekker gaat het ook.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: remtrommel vóór verwijderen
Maar hoe zet die zich dan af? Als die trekker zich in het midden, dus op de aandrijfas, wil afzetten drukt hij de aandrijfas naar binnen. Bij een latere HY zet hij dan kracht op het tripoïdehuis (wat al de vraag is of die daar tegen kan) maar hier gaat het over een 63-er, die net als mijn 67-er een schuifstuk heeft en de aandrijfas dus gewoon in elkaar gedrukt wordt. Daar komt natuurlijk een end aan maar dan zittie best diep en dan komt er een grote kracht op het kruisstuk. Ik weet niet of dat er allemaal tegen kan. Een slagtrekker is toch beter lijkt mij.Marc schreef:Ik gebruik over het algemeen een slagtrekker, maar met een zware drie-armige trekker gaat het ook.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: remtrommel vóór verwijderen
Een slagtrekker is inderdaad beter. Mijn bus is uit 74, en heeft andere assen inderdaad. Met een gewone trekker worden ze wel iets naar binnen gedrukt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: remtrommel vóór verwijderen
Ik zou ook geen kracht op de aandrijfas willen zetten.
Daarnaast vind ik een slagtrekker goed en fijn werken.
Dus ik zou de vraag willen stellen:
Waarom zou je géén slagtrekker gebruiken?
Daarnaast vind ik een slagtrekker goed en fijn werken.
Dus ik zou de vraag willen stellen:
Waarom zou je géén slagtrekker gebruiken?