Ik ben op zoek naar een sterkere motor voor mij huidige HY HB2AS 1600 van maart 1975, liefst met een 4 of 5 versnellingsbak. Heeft iemand een tip of zelfs misschien een te koop. Ik hou me warm aanbevolen.
Mvgr,
Steven
P.S. een stuur- en rembekrachtiging staan ook ook nog op mn verlanglijstje
Er zit een HY specialist in Groningen die regelmatig originele motoren vervangd door een dieselvariant van Volkswagen.
Hamajato.nl als ik me niet vergis.
ghys schreef:Er zit een HY specialist in Groningen die regelmatig originele motoren vervangd door een dieselvariant van Volkswagen.
Hamajato.nl als ik me niet vergis.
Ha bedankt ik ga contact opnemen
Laatst gewijzigd door speeters op di mar 09, 2021 1:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn HY heb ik voorzien van een Weber 34 ICH carb. (nieuw gekocht in Engeland, via Ebay) Doorlaat 34 mm. HY heeft nu duidelijk meer vermogen. Gaat makkelijker de berg op. Spruitstuk vervangen, van 27 mm naar 34 mm.
Ik heb wel een 1900 cc motor.
Een 1600 motor is eenvoudig om te bouwen naar een 1900 cc motor. (andere cylinderbussen en andere zuigers.)
Voor de IDDS met langeslagmotor bestaan ook tweetrapscarburateurs met bijbehorend spruitstuk. Die hebben een grotere doorlaat dan het originele spruitstuk. Maar... Ik heb hier een kop van een HY liggen en in vergelijking met de ID-kop die van mijn Traction komt is het hele inlaattraject veel nauwer (ook inwendig dus). In de kop staan de letters HY, maar ik weet verder niet zoveel van HY dat ik kan zeggen of dit een kop is van een 1600 of een 1900. Met andere woorden, aangezien op de HY ook een kleinere carburateur en spruitstuk worden gebruikt, is het inlaattraject ook kleiner? Mocht dat van een 1900 gelijk zijn aan dat van een ID of DS, dan zijn er wel wat opties qua 'standaard' carburateurs. Om te beginnen natuurlijk de enkelvoudige Solex van 34 mm. Daarnaast bestaan er dus ook DS-en met tweetraps Webers (die destijds 83 pk leverden). Het allerlaatste bouwjaar van de ID met langeslagmotor heeft een tweetraps Solex, die het grote gat in vermogen met de nieuwe korteslagmotoren in de DS een beetje moest temperen. Deze motor is minder krachtig, maar wel een pak zuiniger dan die met de Weber.
Beste Corklomp,
ik las je bericht over de grotere 37 mm Weber en dat je een 37mm spruitstuk gemonteerd hebt. Waar komt dat inlaatspruitstuk dan vandaan? Uit een andere Citroen?
Ik hoor het graag van je,
Mvrgr. Dries
Standaard heeft een HY een nogal kleine carburateur t.o.v. het inlaatspruitstuk. Ik heb op het originele HY spruitstuk een ID19 carburateur gezet. Daarvan is de diameter even groot als het HY inlaatspruitstuk en dus groter als die van de originele HY carburateur.
Het resultaat is dat hij op de vlakke weg sneller gaat maar bergop merk ik geen verschil en daar was het mij eigenlijk om te doen omdat ik ook wel eens met een grote aanhanger rij.
Misschien toch maar eens uitkijken naar zo'n tweetraps Weber en een groter spruitstuk.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Maar hoe zit het dan met de inwendige kanalen? De HY-kop die ik hier liggen heb, heeft een beduidend krapper gegoten kanaal dan dat van mijn ID-kop. Of is dat dan een kop van een 1600? En hoe valt dat te zien?