Citroen HZ ambulance carrosserie CARRIER
Citroen HZ ambulance carrosserie CARRIER
Hoi allemaal,
op mijn brandweerbus zit achterop een plaatje van de carrosseriebouwer.
Dit plaatje zat onder vele lagen rode verf,
dus ik wist niet wie mijn bus ooit gebouwd heeft.
Ik heb vandaag voorzichtig de lagen verf verwijderd en tot mijn verbazing kwam er een bijna gaaf plaatje van het carrosseriebedrijf onder vandaan!
Sinds vandaag weet ik dus dat mijn bus een ambulance van carrosseriebedrijf Carrier te Puteaux bij de Seine is.
Dit is in Parijs, wel leuk!
Op internet heb ik al heel wat info gevonden.
Volgens de gegevens op internet heeft Carrier enkele HZ's met een laadvermogen van 850 kg omgebouwd tot ambulance.
Ze waren voorzien van een centraal geplaatst zoeklicht tussen de voorruiten,
een zwaailicht, een ambulance vlaggetje voorop (!), half gematteerde schuifruiten aan de zijkanten.
Erg leuk allemaal, ik ben benieuwd of er iemand is die een foto of folder heeft van zo'n HZ Carrier ambulance toendertijd!
Groeten,
Edwin.
op mijn brandweerbus zit achterop een plaatje van de carrosseriebouwer.
Dit plaatje zat onder vele lagen rode verf,
dus ik wist niet wie mijn bus ooit gebouwd heeft.
Ik heb vandaag voorzichtig de lagen verf verwijderd en tot mijn verbazing kwam er een bijna gaaf plaatje van het carrosseriebedrijf onder vandaan!
Sinds vandaag weet ik dus dat mijn bus een ambulance van carrosseriebedrijf Carrier te Puteaux bij de Seine is.
Dit is in Parijs, wel leuk!
Op internet heb ik al heel wat info gevonden.
Volgens de gegevens op internet heeft Carrier enkele HZ's met een laadvermogen van 850 kg omgebouwd tot ambulance.
Ze waren voorzien van een centraal geplaatst zoeklicht tussen de voorruiten,
een zwaailicht, een ambulance vlaggetje voorop (!), half gematteerde schuifruiten aan de zijkanten.
Erg leuk allemaal, ik ben benieuwd of er iemand is die een foto of folder heeft van zo'n HZ Carrier ambulance toendertijd!
Groeten,
Edwin.
- Bijlagen
-
- plaquette_carrier.jpg (33.52 KiB) 25453 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Re: Citroen HZ ambulance carrosserie CARRIER
Hoi,
leuk dat je dat zo hebt kunnen achterhalen in die staat! Dat vraagt om een onderzoek. HElaas kan ik je niet helpen, maar vind het wel leuk dit topic te volgen.
gr teun
leuk dat je dat zo hebt kunnen achterhalen in die staat! Dat vraagt om een onderzoek. HElaas kan ik je niet helpen, maar vind het wel leuk dit topic te volgen.
gr teun
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
De rode pompier ambulance die ik onlangs verkocht heb was ook omgebouwd door Carrier, ik heb hier het originele interrieur nog van over gehouden zoals brancard en een vlag met hierop ook het carrier logo.

Hee Geert,
grappig, ik had je net een mailtje gestuurd omdat ik ook al dacht dat het er 1 was!
Heb je nog een foto van de vlaggenhouder? Die mist op mijn bus. De montage gaten zitten er nog wel.
Ook het dak ornament mist op mijn bus, heb jij nog foto's van het ornament op de '61 er cocktailbus?
Groeten,
Edwin
grappig, ik had je net een mailtje gestuurd omdat ik ook al dacht dat het er 1 was!
Heb je nog een foto van de vlaggenhouder? Die mist op mijn bus. De montage gaten zitten er nog wel.
Ook het dak ornament mist op mijn bus, heb jij nog foto's van het ornament op de '61 er cocktailbus?
Groeten,
Edwin
Na enkele decennia heeft mijn bus nu de originele dakornamenten weer terug op het dak!
Een verlicht Carrier ambulance logo en het ambulance bordje.
Dit allemaal naar aanleiding van een ontmoeting met een Renault voltigeur ambulance in 2018 die ook door Carrier omgebouwd was.
Ik vind het erg geslaagd, wat vinden jullie er van?
Een verlicht Carrier ambulance logo en het ambulance bordje.
Dit allemaal naar aanleiding van een ontmoeting met een Renault voltigeur ambulance in 2018 die ook door Carrier omgebouwd was.
Ik vind het erg geslaagd, wat vinden jullie er van?
De bekende kers op de taart.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Super Expert