Ree's bussie krijgt wat aandacht
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
ik heb bolle zuigers, originele carburateur en contactpuntjes.
Ontsteking gewoon op het gat gezet, wel met de stroboscoop gecontroleerd.
Mijne loopt op de lange stukken (vakantie) ook 1 op 9 overigens.
Ontsteking gewoon op het gat gezet, wel met de stroboscoop gecontroleerd.
Mijne loopt op de lange stukken (vakantie) ook 1 op 9 overigens.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik hoor van sommige mensen dat mijn configuratie probleemloos werkt, van sommige hoor ik ook dat ze structureel last hebben van pingelen.
Maar goed. Daarover door filosoferen.
Dit zijn de keuzes die je hebt voor de 123:

Ik verwacht dat mijn 123 op E staat. HY met 78 motor zonder begrenzer. Die 78 motor heeft standaard platte zuigers. Ik heb bolle zuigers en dus een veel hogere compressieverhouding. Dat zou mijn pingelen kunnen verklaren. De vraag is dus: welke curve kan ik het beste selecteren?
Ik denk dat ik moet kiezen voor de laatste ID motor met lange slag. Ik neem aan dat daar ook al bolle zuigers op zaten. Kijkend naar dit overzicht: http://www.koolhaas.demon.nl/motoren.htm
Zie ik dat de motoren met code
"DS" een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:7,5
"DA" een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:8,5
"DY" en alle daarop volgende een slag hebben die korter is dan van 100mm.
Hieruit trek ik de conclusie dat ik het best de curve behorende bij een DA motor kan selecteren. De hogere compressieverhouding impliceert bolle zuigers. Maar deze code staat nu weer net niet in het bovenstaande rijtje. Ik denk dat ik mode 4 of 5 moet hebben. Kan iemand mij bevestigen dat deze ID en DE blokken lange slag blokken zijn? Met bolle zuigers?
Maar goed. Daarover door filosoferen.
Dit zijn de keuzes die je hebt voor de 123:

Ik verwacht dat mijn 123 op E staat. HY met 78 motor zonder begrenzer. Die 78 motor heeft standaard platte zuigers. Ik heb bolle zuigers en dus een veel hogere compressieverhouding. Dat zou mijn pingelen kunnen verklaren. De vraag is dus: welke curve kan ik het beste selecteren?
Ik denk dat ik moet kiezen voor de laatste ID motor met lange slag. Ik neem aan dat daar ook al bolle zuigers op zaten. Kijkend naar dit overzicht: http://www.koolhaas.demon.nl/motoren.htm
Zie ik dat de motoren met code
"DS" een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:7,5
"DA" een slag hebben van 100mm en een compressieverhouding van 1:8,5
"DY" en alle daarop volgende een slag hebben die korter is dan van 100mm.
Hieruit trek ik de conclusie dat ik het best de curve behorende bij een DA motor kan selecteren. De hogere compressieverhouding impliceert bolle zuigers. Maar deze code staat nu weer net niet in het bovenstaande rijtje. Ik denk dat ik mode 4 of 5 moet hebben. Kan iemand mij bevestigen dat deze ID en DE blokken lange slag blokken zijn? Met bolle zuigers?
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ree, ik rij alweer enkele jaren met dezelfde configuratie als jij nu hebt. H78 met bolle zuigers en ID19 carburateur. Mijn 123 staat op de E-curve en ik heb nog nooit last gehad van pingelen. 1:9 is echter een illusie, ik rij op LPG met een verbruik van 1:6. Mijn bus heeft misschien wel wat extra weerstand en gewicht maar dat zal niet zo heel veel schelen.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Mijn conclusie tot nu toe is dat curve 4 hoort bij een lange slag motor met bolle zuigers en enkelvoudige 34PBIC carburateur. Precies mijn configuratie.
Curve 5 behoort toe aan een tweetrapscarburateur.
Ik ga de 123 op curve 4 zetten, de ontsteking met boortje en LEDje op tijd zetten, en dan kijken of het pingelen voorbij is.
Curve 5 behoort toe aan een tweetrapscarburateur.
Ik ga de 123 op curve 4 zetten, de ontsteking met boortje en LEDje op tijd zetten, en dan kijken of het pingelen voorbij is.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
De carburateur kan toch niet zorgen voor pingelen? Tenzij het mengsel niet klopt.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Bij een tweetraps carb kan het mengsel wel over een groter toeren bereik "perfect" zijn. Daardoor kan de verdeler mogelijk meer vervroegen?
Citroen heeft in ieder geval gekozen voor een andere curve voor de tweetraps carburateur dan voor de enkeltraps carburateur.
Citroen heeft in ieder geval gekozen voor een andere curve voor de tweetraps carburateur dan voor de enkeltraps carburateur.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Mijn garage rook al enige tijd naar benzine. Niet gek moet een overdaad aan auto's, veel jerrycans, pannen met terpentine etc, maar toen ik mijn busje even naar buiten reed zag ik dit.

Dat was een hint.
Dit was de oorzaak.

Eerst de huidige timing gecontroleerd. Pennetje erin, poelie gemarkeerd.

Strobo gecheckt, HY stond al perfect op tijd.
Curve bij de de huidige instelling staat inderdaad op E

Naar 5 gezet.

Daar heb je goede ogen voor nodig.
Verdeler terug erin geprikt en met de strobo de verdeler op tijd gezet omdat ik geen zin had om het pennetje er weer in te prikken.. Als ik hem nu vroeger draai, gaat het toerental omhoog, maar na een graad of 10 vroeger komt wel weer het geluid terug dat ik herken als pingelen. Weer netjes op tijd gezet, vast geschroefd, en kijken hoe het nu gaat. Ben benieuwd of hij anders loopt.
Een dingejte. curve 4 is voor een eentraps carburateur, 5 voor de tweetraps. Ik hed hem op 4 moeten zetten. Dat ga ik van de week nog even goedmaken.

Dat was een hint.
Dit was de oorzaak.

Eerst de huidige timing gecontroleerd. Pennetje erin, poelie gemarkeerd.

Strobo gecheckt, HY stond al perfect op tijd.
Curve bij de de huidige instelling staat inderdaad op E

Naar 5 gezet.

Daar heb je goede ogen voor nodig.

Verdeler terug erin geprikt en met de strobo de verdeler op tijd gezet omdat ik geen zin had om het pennetje er weer in te prikken.. Als ik hem nu vroeger draai, gaat het toerental omhoog, maar na een graad of 10 vroeger komt wel weer het geluid terug dat ik herken als pingelen. Weer netjes op tijd gezet, vast geschroefd, en kijken hoe het nu gaat. Ben benieuwd of hij anders loopt.
Een dingejte. curve 4 is voor een eentraps carburateur, 5 voor de tweetraps. Ik hed hem op 4 moeten zetten. Dat ga ik van de week nog even goedmaken.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
En dus toch maar even op 4 gezet.

Benieuwd hoe dit bevalt in een proefritje.

Benieuwd hoe dit bevalt in een proefritje.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
De gelaste demper en de nieuwe instelling van de 123 getest in de Dijken en Kreken rally
Conclusies
- Hij start heel lekker, zal ook door de dichte demper komen
- Hij blijft koud veel beter lopen
- Hij klinkt heel mooi met een dichte uitlaat
- Hij trekt in 5 seconden van de 90 naar de 100
- Je kan in zijn drie een tunnel uitkomen, ook als je onderin 50 rijdt
Het geluk was van korte duur. Na 100 kilometer hoorde ik hem al weer wat blazen. Na 200 km was de herrie weer net zo erg als voorheen. Ik zat al weer te vloeken op mijn laswerk, tot ik de pot demonteerde.


Nu ga ik echt een nieuw potje bestellen. En deze lassen met een extra plaatje ertussen voor op reserve.
Conclusies
- Hij start heel lekker, zal ook door de dichte demper komen
- Hij blijft koud veel beter lopen
- Hij klinkt heel mooi met een dichte uitlaat
- Hij trekt in 5 seconden van de 90 naar de 100
- Je kan in zijn drie een tunnel uitkomen, ook als je onderin 50 rijdt
Het geluk was van korte duur. Na 100 kilometer hoorde ik hem al weer wat blazen. Na 200 km was de herrie weer net zo erg als voorheen. Ik zat al weer te vloeken op mijn laswerk, tot ik de pot demonteerde.


Nu ga ik echt een nieuw potje bestellen. En deze lassen met een extra plaatje ertussen voor op reserve.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
ik zou nog even een rondje lassen, kleiner karwei dan de vorige klus. En het eerdere werk is niet voor niets geweest
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
je kan ook de voorste pot weglaten en van dikwandinge pijp een bocht lassen. Dan een uitlaatpot onder de auto hangen. Ik heb zelf een Volvo uitlaat voor een 2 liter er onder hangen, werkt al weer 15 jaar probleemloos. En ja nog steeds dezelfde pot, gewoon bij de kwikfit gehaald in NL.
Zie bladzijde 4 op CiFo , Dubbus
Die Hy uitlaten blijft een probleem, ik heb er ook 10 jaar mee zitten klooien.
Zie bladzijde 4 op CiFo , Dubbus
Die Hy uitlaten blijft een probleem, ik heb er ook 10 jaar mee zitten klooien.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ja, veel bus eigenaren hebben het opgegeven met de pot voor. Dit pot geeft hem echter zijn karakteristieke brommetje. Ik blijf stug verder proberen. De bovenkant van deze pot is gewoon te dun waardoor deze scheurt.
Ik ga hem wel lassen met een plaatje ertussen en deze als reserve bewaren. Nu komt er een nieuwe onder.
@Gert-Jan: jouw bus pingelt ook. Overweeg jij om jouw ontsteking op curve 4 te zetten? Of heb je geen 123? Ik ben benieuwd of dit de oplossing is voor het pingelen van deze blokken.
Ik ga hem wel lassen met een plaatje ertussen en deze als reserve bewaren. Nu komt er een nieuwe onder.
@Gert-Jan: jouw bus pingelt ook. Overweeg jij om jouw ontsteking op curve 4 te zetten? Of heb je geen 123? Ik ben benieuwd of dit de oplossing is voor het pingelen van deze blokken.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik heb ook die voorste pot een aantal keren gelast, scheurt ie af op de ophangogen.... ik was het zat en ben blij met de oplossing die ik heb.
Afgezien van dat hij wat stiller is kan ik niet zeggen dat het geluid is veranderd.
ik heb hem wat rijker gezet en het lijkt over te zijn. Maar ik rijd meestal op LPG. Dan pingelt ie zowiezo niet.
weet niet of standje 4 aan te bevelen is op LPG.
Afgezien van dat hij wat stiller is kan ik niet zeggen dat het geluid is veranderd.
ik heb hem wat rijker gezet en het lijkt over te zijn. Maar ik rijd meestal op LPG. Dan pingelt ie zowiezo niet.
weet niet of standje 4 aan te bevelen is op LPG.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Nieuwe demper er dan maar onder.
Zoals verwacht is de pasvorm een stuk minder dan de oude die ik had.

De gaten vallen wel aardig, maar er zitten echt centimeters tussen de ophangpunten en het blok. Die ga ik opvullen met ringen.
En als ie netjes aansluit op de vlampijp komt hij tegen de poelie.

Maar dat is prima op te lossen met een tikje met de hamer. Hapje uit de onderkant van de poelie, en het past weer prima.
Starten, en dan onderzoeken of hij luchtdicht is...
https://www.youtube.com/watch?v=tOi-cTQQBb8
Ik denk het wel, al rookt er nogal wat gunk van de demper. Na een paar minuten draaien was het weg.
https://www.youtube.com/watch?v=s7HIu2846yo
Zoals verwacht is de pasvorm een stuk minder dan de oude die ik had.

De gaten vallen wel aardig, maar er zitten echt centimeters tussen de ophangpunten en het blok. Die ga ik opvullen met ringen.
En als ie netjes aansluit op de vlampijp komt hij tegen de poelie.

Maar dat is prima op te lossen met een tikje met de hamer. Hapje uit de onderkant van de poelie, en het past weer prima.
Starten, en dan onderzoeken of hij luchtdicht is...
https://www.youtube.com/watch?v=tOi-cTQQBb8
Ik denk het wel, al rookt er nogal wat gunk van de demper. Na een paar minuten draaien was het weg.
https://www.youtube.com/watch?v=s7HIu2846yo
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ja, die zwarte laag die brandt er lekker af de komende tijd... heb ook zo'n pot gehad. Ding paste inderdaad nooit goed.
Op een gegeven moment is een van de zijkant er uit geknald (motor stond niet helemaal lekker denk ik).
Toen maar weer een oude pot er onder gehangen. Ik zal eens even fotootjes maken van mijn ophanging.
En fillumpje: https://www.youtube.com/watch?v=-15J2uwoQbo
Op een gegeven moment is een van de zijkant er uit geknald (motor stond niet helemaal lekker denk ik).
Toen maar weer een oude pot er onder gehangen. Ik zal eens even fotootjes maken van mijn ophanging.
En fillumpje: https://www.youtube.com/watch?v=-15J2uwoQbo
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald