Lassen aan een HY
Lassen aan een HY
Beste,
Ik zou voor nu en de toekomst graag wat meer kennis op willen doen van het lassen. Daarvoor ik heb ik eerst vanzelfsprekend een lasapparaat nodig. Op deze site wordt de Cebora 155 aangeraden. Deze is echter best aan de prijs. Heeft iemand goede ervaring met andere lasapparaten die ook prima geschikt zijn voor het dunne staal van de HY?
Alvast bedankt.
Michiel
Ik zou voor nu en de toekomst graag wat meer kennis op willen doen van het lassen. Daarvoor ik heb ik eerst vanzelfsprekend een lasapparaat nodig. Op deze site wordt de Cebora 155 aangeraden. Deze is echter best aan de prijs. Heeft iemand goede ervaring met andere lasapparaten die ook prima geschikt zijn voor het dunne staal van de HY?
Alvast bedankt.
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
Re: Lassen aan een HY
ik zou zeggen voor je eigen veiligheid, ga eerst een lascursus doen. Je moet niet alleen leren lassen, maar ook leren hoe je veilig last. Lassen is niet zonder gevaar.
Doe je een lascursus , bijv bij het Eendeei in Rotterdam dan leer je ook wat voor soort apparaat je moet zoeken.
Normaal kun je met een MIG/TIG apparaatje van een paar honderd euro aardig uit de voeten.
Doe je een lascursus , bijv bij het Eendeei in Rotterdam dan leer je ook wat voor soort apparaat je moet zoeken.
Normaal kun je met een MIG/TIG apparaatje van een paar honderd euro aardig uit de voeten.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Dat aangeraden lasapparaat is een fijne machine voor de HY. Zelf ook eentje staan. Neem wat oude plastieken en gaan oefenen.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Je moet er vooral eentje hebben die ook vrij lage stromen aan kan. Ik heb zelf een iets goedkopere (Iskravar MIG 150) die vier standen heeft en voor plaatwerk is stand 1 al bijna te veel.
De HY heeft plaatwerk van 0.7mm als ik het goed heb, dat is echt heel dun.
Voor benodigdheden was ik erg tevreden met Rustbuster in Veenendaal, ze doen ook lascursussen en je krijgt sowieso wel wat instructie en volgens mij kon ik toen ook verschillende machines uitproberen (maar budget was een issue
)
De HY heeft plaatwerk van 0.7mm als ik het goed heb, dat is echt heel dun.
Voor benodigdheden was ik erg tevreden met Rustbuster in Veenendaal, ze doen ook lascursussen en je krijgt sowieso wel wat instructie en volgens mij kon ik toen ook verschillende machines uitproberen (maar budget was een issue

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
goed koop is duurkoop meestal we hebben een restauratie bedrijf van voornamelijk citroen oldtimers ik las plaat werk met koper hard solderen minder warmte las roest niet meer en voor deuren heb ik pasta die tot 1400 grade wegneemt dus als ik een strip las en ik leg dat spul er op kan jij er naast hem met blote handen aan pakken .
goed gereedschap is het halve werk haha . mocht je wat nodig zijn heb het een en het ander ook wel in verkoop betreft hy onderdelen en op lasgebied om u te helpen mischien ook wel andere op dit forum .
met vriendelijke groet jack van stiphout hamajato oldtimer restauratie
www.hamajato.nl
goed gereedschap is het halve werk haha . mocht je wat nodig zijn heb het een en het ander ook wel in verkoop betreft hy onderdelen en op lasgebied om u te helpen mischien ook wel andere op dit forum .
met vriendelijke groet jack van stiphout hamajato oldtimer restauratie
www.hamajato.nl
-
- HY Forum Super Expert
ik heb de bravo 155 ook en ben er heel tevreden mee. Goed in te stellen om aan de hy te lassen. De 2 laagste standen zijn al voldoende.
Ik zie vandaag dit apparaatje staan:
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Vuldr ... hUQAvD_BwE
Is dat wat voor een beginner om wat te oefenen en uiteindelijk kleine stukjes lassen aan de bus? Voor mij hoeft het niet op en top strak etc te zijn. Of is dit echt een waardeloze set voor een HY (doorbranden van het dunne plaatmateriaal)?
Alvast bedankt.
Michiel
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Vuldr ... hUQAvD_BwE
Is dat wat voor een beginner om wat te oefenen en uiteindelijk kleine stukjes lassen aan de bus? Voor mij hoeft het niet op en top strak etc te zijn. Of is dit echt een waardeloze set voor een HY (doorbranden van het dunne plaatmateriaal)?
Alvast bedankt.
Michiel
https://www.veenendaalbv.nl/nieuws/gasg ... niet-doen/
https://www.metaalnieuws.nl/ik-wil-wat- ... e-draad-2/
https://www.metaalnieuws.nl/ik-wil-wat- ... e-draad-2/
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938