Gisteren kwam ik tot de ontdekking dat over 5 weken onze zomervakantie begint. Het plan is om de HY zo ver klaar te hebben dat ze voor die tijd de APK heeft doorstaan
'Gauw' even de remmen controleren; bovenste remcilinder rechts zit vast en ik heb besloten om gelijk alle cilinders te vernieuwen of te reviseren. Daarvoor wil ik eigenlijk het geheel op de werkbank kunnen leggen om zo wat relaxeter het werk te kunnen doen. De demontage van stuurkogel en bovenste fuseebout ging eigenlijk heel erg makkelijk, maar de onderste fuseebout zit echt muurvast en geeft geen krimp (zelfs niet na gloeiend heet stoken gevolgd door wat mokerslagen )
Heeft iemand een tip hoe dit toch voor elkaar te krijgen of is vervangen van de cilinders redelijk te doen terwijl alles nog onder de bus hangt?
zit de moer of de kogel muurvast?
En vervangen van de cilinders aan de auto is prima te doen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
JanW schreef:zit de moer of de kogel muurvast?
En vervangen van de cilinders aan de auto is prima te doen.
De moer ging vrij makkelijk los maar om het draadeinde van de onderste fusee los krijgen, zodat ik de complete fusee (dus dat gedeelte waar o.a. de remcilinders op bevestigd zitten) op de werkbank kan demonteren gaat me gewoonweg niet lukken, hoeveel (gepast) geweld ik ook gebruik. Ik kan me herinneren dat bij mijn vorige bus deze zich erg gemakkelijk liet lossen.
Laatst gewijzigd door wim.van.nieff op wo mei 06, 2020 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
eric schreef:Dat zou moeten lukken met een speciale fuseedrukker
Eric, dank voor je reactie. Ik hoef niet de fuseekogel los te hebben maar de complete fusee (dus het geheel waar o.a. de remcilinders/handrem-hefboom e.d. op bevestigd zitten)
Die onderste is niet conisch, maar een cilindrische perspassing. Die krijg je er met een hamer niet zomaar uit geslagen. Tenminste bij mijn bus niet.
Maar door een paar boutjes los te halen en de handremhevels en remslang kun je het hele ‘rempakket’ er af halen. Dat lijkt mij een stuk sneller dan de complete fussee. En het moet toch los
Ik heb ooit hetzelfde aan de hand gehad. Uiteindelijk heb ik hem losgekregen door de boel roodgloeiend te stoken en daarna een potkrik onder de fusee te zetten. Daarna de bus langzaam laten zakken, zodat het volle gewicht op de fusee kwam. Een riskante oefening, maar het werkte wel.
eric schreef:Dat zou moeten lukken met een speciale fuseedrukker
Eric, dank voor je reactie. Ik hoef niet de fuseekogel los te hebben maar de complete fusee (dus het geheel waar o.a. de remcilinders/handrem-hefboom e.d. op bevestigd zitten)
dat kan dus met een "fuseedrukker"
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ik heb de tip van Joost opgevolgd; cilinders en remschoenen zijn inmiddels verwijderd. In tegenstelling tot de remcilinders twee van de vier zatem vast (geroest?) zijn de remschoenen in nog goede bruikbare staat. Ook de remleidingen doorgespoeld; dat was geen overbodige luxe, wat een bagger kwam daar uit...
Vanmiddag in Oldebroek vier nieuwe cilinders gekocht die het komend weekend gemonteerd gaan worden.
Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie tips!