Glaszekering brandt continu door

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Glaszekering brandt continu door

Bericht door Michiel M »

Dag,
Sinds vorig jaar voorjaar brandt er regelmatig eenzelfde zekering door (zie foto: middelste). Voornamelijk wanneer ik het dashboard los heb gehad lijkt wel. Op deze groep zitten sowieso de ruitenwissers, dashboardlampje en benzinemeter. Ik heb deze onderdelen een voor een allemaal losgekoppeld maar desalniettemin brandt de zekering (10A) gewoon door, enkele seconden nadat ik het contact heb omgedraaid.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn of hoe ik een en ander kan uitsluiten verder?

Alvast bedankt.

Michiel
Bijlagen
20200414_171417-min.jpg
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Re: Glaszekering brandt continu door

Bericht door John »

Aan de binnenzijde van mijn kentekenverlichting was onlangs, door uitdroging van het plastic, sluiting ontstaan.
Dat had tot gevolg, dat de middelste zekering doorsloeg.....
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Michiel M »

Ik denk dat ik het gevonden heb. Op de een van de 2 draden die naar de ruitenwissermotor loopt staat continu 12V. Op de ander alleen als de schakelaar op het dashboard wordt ingedrukt. Lijkt me dat hier iets niet klopt toch?

Als ik (zoals op de foto zichtbaar) de draad waarop ik met de schakelaar 12V kan zetten aansluit op het onderste pinnetje van de ruitenwissermotor en het massastripje met een boutje vastzet, lijkt de motor prima te functioneren. (het motortje werkt overigens niet als ik de draad op het bovenste pinnetje aansluit). Als ik de andere draad met isolatietape af plak begrijp ik dat het niet helemaal volgens de oorspronkelijke ideeën van Mr Citroen is bevestigd maar is dit ook een duurzame oplossing?

Alvast bedankt.

Michiel
Bijlagen
ruitmotor-min.jpg
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Michiel M schreef:Ik denk dat ik het gevonden heb. Op de een van de 2 draden die naar de ruitenwissermotor loopt staat continu 12V. Op de ander alleen als de schakelaar op het dashboard wordt ingedrukt. Lijkt me dat hier iets niet klopt toch?
Dat klopt wel. De continu 12v levert de stroom voor de terugloop nadat de schakelaar is uitgezet.

Zonder de constante 12V gaan de wissers net meer terug naar de beginpositie nadat je de schakelaar uitzet.
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Michiel M »

Dat klopt wel.
Merci voor de tip. Had een 2e handse liggen die ik heb aangesloten. Werkt inderdaad prima.

Groet,

Michiel
Plaats reactie