Draagarmlagers achter vervangen...
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Draagarmlagers achter vervangen...
Hallo,
ik moet eerdaags minstens 1 maar misschien wel allebij de draagarmlagers achter vervangen.
Gelukkig heb ik nog een sloopbus (voor de goede orde, 't is de linker op de foto ) waar goede onder zitten.
Nu vraag ik me af wat handig is om te doen, alleen het lagerspul overzetten (wat weer nauwkeurig
komt met de afstelling) of het lagerspul inclusief draagarm (wat weer lastig is in verband met het remspul
(dat staat net zo lekker afgesteld).
En moet ik nog ergens op letten ivm die torsiestang? Hoe weet ik de juiste stand of kan dat niet missen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Aad
ik moet eerdaags minstens 1 maar misschien wel allebij de draagarmlagers achter vervangen.
Gelukkig heb ik nog een sloopbus (voor de goede orde, 't is de linker op de foto ) waar goede onder zitten.
Nu vraag ik me af wat handig is om te doen, alleen het lagerspul overzetten (wat weer nauwkeurig
komt met de afstelling) of het lagerspul inclusief draagarm (wat weer lastig is in verband met het remspul
(dat staat net zo lekker afgesteld).
En moet ik nog ergens op letten ivm die torsiestang? Hoe weet ik de juiste stand of kan dat niet missen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ha Gerard, die borgbout heb ik gezien, dus dat gaat goed komen.
Ik plaats 2e hands omdat ik hier nog een bus heb staan waar ze in zitten
met weinig (in iedergeval veel minder) km op de teller dan onze rijbus
en ik denk dat het geen veel voorkomend probleem is.
Op dit moment is bij controle echter het hele probleem van het 'verspringende'
achterwiel bij inveren weer verdwenen.
Ook is er geen waarneembare speling op de draagarm.
Maar eens wat proefritjes maken om te zien hoe ie zich houd.
Aad
Ik plaats 2e hands omdat ik hier nog een bus heb staan waar ze in zitten
met weinig (in iedergeval veel minder) km op de teller dan onze rijbus
en ik denk dat het geen veel voorkomend probleem is.
Op dit moment is bij controle echter het hele probleem van het 'verspringende'
achterwiel bij inveren weer verdwenen.
Ook is er geen waarneembare speling op de draagarm.
Maar eens wat proefritjes maken om te zien hoe ie zich houd.
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ja Inderdaad!Gerard Maas schreef:Ja.dat is nu een kapot lager.Dit komt bij eenden,BXen en CXen veel meer
voor.Maar die zijn ook kleiner.En na afloop weet je ook waarom je hem
vernieuwd heb.
Kennelijk om te horen dat de andere kant ook licht-kreunende geluiden maakt...

Die vielen eerst nog niet op namelijk.
Het zijn natuurlijk de keeringen die het begeven waardoor er water bij het lager kan
met als gevolg het bovenstaande tafereeltje.
Bij het monteren van de vervangende draagarm werd pas duidelijk dat hij er maar
op 1 manier in kan kwa tandjes op de torsiestang zoals jij al eerder schreef.
Voorwaarde is wel denk ik dat je de aanslagbout van de wagenhoogte van te voren
hebt losgesteld. Anders kan het nog wel eens een tand verkeerd uitpakken denk ik?
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Nee Aad,Het is het lager dat kapot gaat en door de ruimte de keerringen
sloopt.Wij zeiden vroeger dat er waarschijnlijk een Algerijn zijn vingerafdruk had achtergelaten en door het zuur het lager kapot was '
gegaan of zoals we ooit bij de D-types had iemand het lege vetpotje
aan de verkeerde kant van de lagermonteur neer gezet en werd dus het
lager van de draagarm droog gemonteerd en het dekseltje vol met vet
er later opgezet.
sloopt.Wij zeiden vroeger dat er waarschijnlijk een Algerijn zijn vingerafdruk had achtergelaten en door het zuur het lager kapot was '
gegaan of zoals we ooit bij de D-types had iemand het lege vetpotje
aan de verkeerde kant van de lagermonteur neer gezet en werd dus het
lager van de draagarm droog gemonteerd en het dekseltje vol met vet
er later opgezet.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm