klepspeling

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Ree schreef: Bij mij trouwens exact dezelfde eraring. Iemand ervaring met hoe de kleppen koud te stellen? bv 0,15 en 0,20? Is het zo dat als je ze nét niet meer hoort klepperen dat ze goed staan?
En hoe weet je dat je ze 'net' niet meer hoort of, bijvoorbeeld, ruim?
Ree schreef: Alternatief: warm stellen. Hoe doe je dat? Hoe lang blijft een motor warm? Als je je handen niet meer brandt, is de motor dan nog warm?
Heel lang. Zeker als je niet op de wind staat.
Ree schreef: Is de afstelling hetzelfde als in een DS motor? Daar heb ik het advies "Met warme motor: inlaat 15 en uitaat 20 Op gas iets meer." langs zien komen. Dat "op gas iets meer" ben ik geen voorstander van (moet "iets vaker" zijn) maar zijn de maten anders omdat het een andere motor is, of omdat ze er meer ervaring mee hebben?
gREEtings
De waarden die je noemt zijn voor een KOUDE motor!
Warm stel je een DS blok op 20 inlaat en 25 uitlaat. (net als een H78 dus)

Voor warm is overigens een watertemperatuur van 60° prima, zeg een
minuutje of 5 a 10 stationair draaien.

Het laten lopen van de motor zonder kleppendeksel is soms best informatief.
Zo kwam ik er dus achter dat diverse tuimelaarasjes nauwelijke olie kregen
en was ik nog net op tijd om een motorinfarct te voorkomen.

Hier een filmpje van 't blok na het reinigen van de oliekanalen in de
tuimelaars en rond de tapends.
http://members.chello.nl/abeeke/tmp/HY-tuimelaars.avi

Aad
Laatst gewijzigd door Webmeistera op za aug 12, 2006 11:50 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Webmeistera schreef:En hoe weet je dat je ze 'net' niet meer hoort of, bijvoorbeeld, ruim?
Ik heb ze nu 20 25 gesteld, en hoor ze wel. Mijn idee was om ze 15 20 te stellen, en als ik ze niet meer hoor, dan hoor ik ze nét niet meer ;)

Maar ik ga eerst nog eens controleren met een warme motor om te kijken wat het verschil is tussen warm en koud... Dan 20 25 afstellen bij warme motor, en dan moet het ook goed zijn. Kan ik de volgende dag altijd nog even nameten wat het koud is...

Groet,

Ree
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

gelden bovenstaande waarden ook voor een hy72 blok?????

gr citrofielNL
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Kan wel,maar het geeft zo'n knoeiboel.Alle olie spat in de rondte
Half uurtje gaan rijden en dan gaan kleppen stellen,de olie en het water
houden de motor warm genoeg.
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Het blok wordt in principe 80 graden. De kop wordt in ieder geval door het koelwater op deze temperatuur gehouden. Maar met "warm" afstellen wordt toch niet bedoeld "heet" afstellen.
Overigens is de kreet "een klep die je hoort wordt niet vermoord' nog steeds van toepassing.

Een klep koelt steeds iets af als die op de zitting rust, als hij dus door een te nauwe afstelling iets te kort dicht staat of zelfs open blijft staan verbrand deze op den duur en gaan uiteindelijk ook de zittingen kapot.

Op gas worden de kleppen (waar het verbrande gas langsheen stroomt) veel heter. LPG heeft gewoon een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine. De kleppen zetten dan wat meer uit en moeten dus iets meer klepspeling hebben. Ook de kop wordt iets heter. De motorkoeling heeft dan ook meer te doen. Bij sommige motoren worden voor gas ook andere klepzittingen gemonteerd.
Bij benzinemotoren worden de inlaatkleppen ook nog eens gekoeld door het benzine/lucht mengel wat door de vervluchtiging van de benzine kouder is (bevriezing carburateur). Bij LPG vindt dit niet plaats in de carburateur maar in de (apart verwarmde) verdamper.

Klepspeling stellen moet eigenlijk bij een warme motor gebeuren. Met de klepspeling waarde wordt al rekening gehouden dat dit niet de werktemperatuur is. Verschrikkelijk nauw luistert het overigens ook weer niet, als de klep maar altijd even op de klepzitting komt.

Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.

Rob
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

RoZwen schreef:Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.
Dit geldt voor de inlaatkleppen, niet voor de uitlaatkleppen denk ik.

Anyway, volgens mij zijn we er met zijn allen uit: stellen als je koelwater tussen de 40 en de 60 graden is op 20/25. Ik wil vanavond gaan stellen, moet ik eerst weer een stukje toeren :D
LEiPiE schreef:daarmee meteen Ben ondersteunend in de zoektocht naar het definitieve antwoord
Bel meteen maar door ;)

Groet,

Ree
hhuyghe
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 6:11 pm
Locatie: Roeselare

Bericht door hhuyghe »

Bovenstaande waarden gelden inderdaad ook voor een H72 blok.
20/25 dus...
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Ik had net als Aad geen olietoevoer naar de tuimelaars. Na dit te hebben gerepareerd klepperen de kleppen veel minder door het dempende oliefilmpje tussen tuimelaar en klep.

Ik denk dat behoorlijk wat HY's hier last van hebben zonder dat men dit weet. Resultaa; speling op tuimelaars-assen met als gevolg dat de klepspeling niet netjes is af te stellen.

Het loont inderdaad echt de moeite om eens zonder kleppendeksel naar de draaiende motor te kijken, na korte tijd moeten uit de gaatjes op alle tuimelaars olie stromen. Dit stroompje olie komt precies (slim gemaakt mijnheer citroen!) op de kleppen en zorgt hier voor demping en voorkoming van slijtage.
HY '76
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

Ree schreef:
RoZwen schreef:Is de klepspeling speling te groot, en gaan dus de kleppen niet ver genoeg open, dan daalt het vermogen van de motor doordat de beademing minder wordt. Motorschade vind er dan overigens niet plaats.
Dit geldt voor de inlaatkleppen, niet voor de uitlaatkleppen denk ik.

Anyway, volgens mij zijn we er met zijn allen uit: stellen als je koelwater tussen de 40 en de 60 graden is op 20/25. Ik wil vanavond gaan stellen, moet ik eerst weer een stukje toeren :D
LEiPiE schreef:daarmee meteen Ben ondersteunend in de zoektocht naar het definitieve antwoord
Bel meteen maar door ;)

Groet,

Ree
Verminderen van het motorvermogen komt óók als de uitlaatkleppen te veel speling hebben. Immers, als de uitlaatkleppen niet voldoende open gaan worden de uitlaatgassen niet volledig en snel genoeg verwijderd. Gevolg, er blijft uitlaatgas achter in de cillinder en nieuw brandbaar mengel kan niet optimaal worden aangevuld.

De hele motor beademing moet met zo weinig mogelijk weerstand gebeuren. De DS kop heeft dacht ik ook grotere kleppen. (meer vermogen).
Korteslag hogetoeren motoren in ieder geval.

Rob
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Ik heb van het weekend mijn kleppen opnieuw gesteld om het verschil tussen warm en koud te ondervinden. Na een rit van 2 uur een kwartiertje pauze gehouden en rustig gaan stellen, conclusie: het verschil is minder dan 0,05 mm. De voelermaatjes paste ruim, maar een grotere maat gaat zeker niet lukken. Ik heb ze allemaal een fractie moeten aandraaien om de voelermaatjes lekker strak passend te krijgen. Van het weekend eens kijken of het klepperen over is.

Groet,

Ree
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 4:48 pm

Bericht door RoZwen »

"Een klep die je hoort wordt niet vermoord" weet je nog wel? :D
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Is het geen optie om de kleppen warm te stellen, vervolgens het blok af te laten koelen en dan de klepspeling alsnog meten. Dan kun je die waarde de volgende keer gebruiken om gewoon koud te stellen.

Warm stellen is natuurlijk toch een beetje vreemd en echt weer iets Citroens. De HY is de eerste auto of motorfiets waar ik warm moet stellen volgens het boekje.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Er is echt niets vreemds aan warm stellen.Vele merken auto's is dat zo
Het is toch de temperatuur waar hij moet werken.Er waren zelfs opels
die je draaiend moest stellen.
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: klepspeling

Bericht door Gert-Jan Brink »

ff afstoffen

DS hoort koud op 0.15 en 0.20 , HY hoort warm op 0.20 en 0.25 maar is technisch hetzelfde blok.

Ik heb warm en koud kleppen gemeten bij mn HY en warm en koud gesteld en weer warm en koud gemeten.
Warm op 0.20 en 0.25 is echt gelijk aan koud op 0.15 en 0.20.

Dus kies hoe je wilt stellen, maakt dus niet uit.

Mn DS op LPG ooit eens op 0.20 en 0.25 koud gesteld maar toen tikten de kleppen zo erg dat ik ze maar gauw weer op 0.15 en 0.20 (koud) heb gezet.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Plaats reactie