Motor zonder volledig vermogen e.d.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Dag,
Inmiddels heb ik zo'n 800km gereden met de nieuwe motor uit het magazijn. De motor loopt echt geweldig. Het oliepeil is wel enigszins gezakt (zie foto). Bij het vullen van de motor heb ik namelijk 4 liter gebruikt: precies tot de bovenste rand van de peilstok. Tegelijkertijd is zichtbaar dat er enkele druppels onder het carter hangen. Deze komen vanuit de ruimte waar de motor en bak aan elkaar zitten. Is dit zorgelijk of hoort dit er nu eenmaal gewoon bij?
Nu is het tijd de kopbouten aan te trekken. Op dit forum staat letterlijk beschreven dat: 'Na ca 500 km rijden alle bouten een stukje losdraaien en vervolgens in één vloeiende beweging weer vastzetten met 6 mkg'. Even ter bevestiging: dit moet toch steeds per bout? Dus niet alle bouten losdraaien en dan weer vastdraaien? Ik ken overigens de volgorde.
Alvast bedankt.
Michiel
Inmiddels heb ik zo'n 800km gereden met de nieuwe motor uit het magazijn. De motor loopt echt geweldig. Het oliepeil is wel enigszins gezakt (zie foto). Bij het vullen van de motor heb ik namelijk 4 liter gebruikt: precies tot de bovenste rand van de peilstok. Tegelijkertijd is zichtbaar dat er enkele druppels onder het carter hangen. Deze komen vanuit de ruimte waar de motor en bak aan elkaar zitten. Is dit zorgelijk of hoort dit er nu eenmaal gewoon bij?
Nu is het tijd de kopbouten aan te trekken. Op dit forum staat letterlijk beschreven dat: 'Na ca 500 km rijden alle bouten een stukje losdraaien en vervolgens in één vloeiende beweging weer vastzetten met 6 mkg'. Even ter bevestiging: dit moet toch steeds per bout? Dus niet alle bouten losdraaien en dan weer vastdraaien? Ik ken overigens de volgorde.
Alvast bedankt.
Michiel
Beetje olieverbruik in het begin is niet erg. Hij moet nog inlopen.
Olie wat aan de achterkant hangt is zeer waarschijnlijk olie uit de versnellingsbak. Dan lekt je priseas keerring.
Bij de achterste dichting van de krukas lekt een hy bijna nooit, dat is een labyrint.
Verschil tussen bakolie en motorolie is te ruiken/ zien/ proeven
Olie wat aan de achterkant hangt is zeer waarschijnlijk olie uit de versnellingsbak. Dan lekt je priseas keerring.
Bij de achterste dichting van de krukas lekt een hy bijna nooit, dat is een labyrint.
Verschil tussen bakolie en motorolie is te ruiken/ zien/ proeven
Als het inderdaad tussen motor en bak vandaan komt zou het inderdaad priseas kunnen zijn. Echter dan zou het aan de bak moeten hangen. Komt het niet van voor? Distributieketting afdichting bijvoorbeeld. Hardop redenerend
twijfel niet aan jou waarneming maar wellicht beide.

plaatje uit t boek:
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Olie verbruik is heel netjes, toch? Lijkt me dat je wel 5000 kilometer kan rijden tussen min en max.
Goed om te horen dat je nu een fris blok in je bus hebt hangen.
Goed om te horen dat je nu een fris blok in je bus hebt hangen.
Nee. Van de versnellingsbak. De bak zelf zit overigens ook helemaal onder de olie.Komt het niet van voor?
Door een traumatisch verleden met een vorige Hy motor mogelijk ietwat overbezorgd.Olie verbruik is heel netjes, toch?

Bedankt voor de info!
Michiel
Heb je de olie al een keer vervangen? (Goede 20W50 minerale olie.)
HY rijder sinds 1995.
Nee. Nog niet gedaan. Ik heb er vanaf het begin goede 20W50 olie in gedaan. Aan te raden die nu te vervangen?
Michiel
Michiel
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: mb-72-02
Het is bij een gereviseerde motor zeker verstandig om na een km of 1000 de olie te verversen. Kwestie van afvoeren van eventuele metaaldeeltjes die nog in het blok kunnen zitten.Michiel M schreef:Nee. Nog niet gedaan. Ik heb er vanaf het begin goede 20W50 olie in gedaan. Aan te raden die nu te vervangen?
Michiel
Marc Ambagts
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Bij de motor wordt ook een "gebruiksaanwijzing" geleverd met enkele tips. Heb je die ook gelezen en ter harte genomen want dat is niet voor niks.
Zekers. Ik heb de motorolie vervangen, de olie in de bak aangevuld (ongeveer 300ml; enkele duizenen km's mee gereden), de kopbouten aangetrokken en de kleppen opnieuw gesteld.Bij de motor wordt ook een "gebruiksaanwijzing" geleverd met enkele tips. Heb je die ook gelezen en ter harte genomen want dat is niet voor niks.
Michiel
Inmiddels heb ik van de nieuwe motor de kleppen opnieuw gesteld (na ongeveer 1000km). Echter loopt de motor stationaire niet lekker. Heb zowel gesteld met uitlaat 0.25 (én eerder 0.30) en inlaat 0.2 (én eerder 0.25). Beiden geven hetzelfde resultaat: een puffende en schokkende stationaire motor die uiteindelijk afslaat. Overigens loopt de motor bij gas geven keurig netjes. Het gepuf lijkt bij de benzinepomp vandaan te komen. Wie weet wat er hier aan de hand kan zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=-90gFdh ... e=youtu.be
Alvast bedankt.
Michiel
https://www.youtube.com/watch?v=-90gFdh ... e=youtu.be
Alvast bedankt.
Michiel
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Michel, de video staat op "PRIVE" en is dus niet te zien.
stationairsproeier?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
De video is van prive afgehaald inmiddels. Opvallend is verder overigens dat de motor met een volle tank nog geen 400km rijdt terwijl hij dat bij de vorige motor ruimschoots haalde (450km).