Paardentransport
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Ik heb besloten de bus van achter na voren aan te pakken. De eerste klus was het verwijderen van het omegaprofiel waar de achterklep aan hangt. De (in mijn geval) gladde plaat die hier onder zat, was behoorlijk aangetast en aanvankelijk heb ik de hoeken gerepareerd. Op zich is dit wel goed gelukt maar ik ben niet tevreden met het resultaat en ga de volledige plaat vervangen. Bij mijn bus is dit sowieso vlakke plaat dus eigenlijk vrij eenvoudig. De plaat is 180cm breed en heeft een omgezette rand van 4mm. Dit is niet iets dat ik zelf kan dus die plaat wordt nu gemaakt en is over 2 weken klaar.
- Bijlagen
-
- Hmm....
- _DSC3292small.jpg (74.68 KiB) 26950 keer bekeken
-
- Rottigheid
- _DSC3285small.jpg (98.25 KiB) 26950 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
In afwachting van de achterplaat met de rechterachterzijde verder gegaan. Oude aanrijdingsschade met dus veel ellende. Alles weggehaald en omegaprofiel vervangen. Omegaprofielen heb ik gewoon aan de meter laten maken, voorlopig heb ik genoeg! 
Ook de achterbalk en chassis moesten gerepareerd worden. Resultaat is behoorlijk strak.

Ook de achterbalk en chassis moesten gerepareerd worden. Resultaat is behoorlijk strak.
- Bijlagen
-
- Zit er strak in
- _DSC3339small.jpg (93.37 KiB) 26941 keer bekeken
-
- Goed uitmeten...
- _DSC3329small.jpg (131.89 KiB) 26941 keer bekeken
-
- Aan de meter...
- _DSC3279small.jpg (52.73 KiB) 26941 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Matthijs164 op zo mar 21, 2010 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Paardentransport
Precies dat achterste profiel is bij MurpHY ook rot geweest, zo erg dat ik een heel klein stukje met de klep open reed en het profiel voor een kwart losscheurde. Uiteindelijk er helemaal uitgeslepen en vervangen door een nieuwe balk.
Wat me overigens op jouw foto ook opvalt: bij jou heeft het profiel ook geen gat aan de onderkant. Veel bussen hebben links en rechts een gat van een centimeter doorsnede zoals ook in andere horizontale profielen het geval is.
Bij mij waren die helemaal dichtgeverfd en waarschijnlijk kon er daardoor water in verzamelen wat voor het doorrotten heeft gezorgd.
Bij openslijpen van het profiel kon ik zelfs precies zien dat er een centimeter vocht in heeft gestaan, want daarboven was het staal nog helemaal goed!
Wat me overigens op jouw foto ook opvalt: bij jou heeft het profiel ook geen gat aan de onderkant. Veel bussen hebben links en rechts een gat van een centimeter doorsnede zoals ook in andere horizontale profielen het geval is.
Bij mij waren die helemaal dichtgeverfd en waarschijnlijk kon er daardoor water in verzamelen wat voor het doorrotten heeft gezorgd.
Bij openslijpen van het profiel kon ik zelfs precies zien dat er een centimeter vocht in heeft gestaan, want daarboven was het staal nog helemaal goed!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Hi Ewald,
Tja, bij mijn bus is alles net een beetje anders door het vroege bouwjaar. Denk dat er in de loop der tijd flink wat verbeteringen zijn doorgevoerd!
Gr, M
Tja, bij mijn bus is alles net een beetje anders door het vroege bouwjaar. Denk dat er in de loop der tijd flink wat verbeteringen zijn doorgevoerd!
Gr, M
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Als laatste was door de aanrijding de hoek van het chassis gescheurd en dat heb ik meteen meegenomen in de reparatie. Overigens heeft men op plaatdikte van het chassis niet bezuinigd, 1.25mm dikke plaat! Dat last heerlijk!
Gr, M
Gr, M
- Bijlagen
-
- Lastige plek om aan te werken...
- _DSC3336small.jpg (69.98 KiB) 26933 keer bekeken
-
- Uittekenen op karton, overzetten op staal en in dit geval met haakse slijper modelleren
- _DSC3337small.jpg (101.23 KiB) 26932 keer bekeken
-
- Klaar
- _DSC3340small.jpg (90.99 KiB) 26933 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Volgende klus is de zijkant. Deze plaat is 0.6mm dik en eigenlijk niet te lassen. Verzetten kan maar op deze plek echt niet handig. Ook puntlassen gaat op deze plek niet, mijn langste armen komen net 5 cm te kort. Tijd dus voor een creatieve oplossing..
- Bijlagen
-
- _DSC3331small.jpg (84.67 KiB) 26929 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
De oplossing die ik bedacht heb; 0.8mm strip gepuntlast op de rand van de wielkast. Gaatjes gemaakt in de ribbelplaat en op exact dezelfde plaats komen gaatjes in het omegaprofiel. Met proplasjes 'sandwich' ik vervolgens de handel bij elkaar.
Nu eerst het nieuwe (new old stock) achterscherm laten stralen en behandelen, dat moet namelijk op de onderste rand mee gepuntlast worden. Als laatste stap kan dan het omegaprofiel geplaatst worden.
Resultaat nu:
Nu eerst het nieuwe (new old stock) achterscherm laten stralen en behandelen, dat moet namelijk op de onderste rand mee gepuntlast worden. Als laatste stap kan dan het omegaprofiel geplaatst worden.
Resultaat nu:
- Bijlagen
-
- Strip
- _DSC3343small.jpg (64.49 KiB) 26873 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: Paardentransport
mooi werk hoor.
rob.
rob.

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Het resultaat van een hele dag hard werken...twee blikjes voor de reparatie van het middelste tussenschot aan de rechterzijde (dus aan de rechterzijde van de benzinetank). Vermoedelijk heeft iemand daar ooit getracht de bus aan op de krikken, flink verkreukeld en gescheurd. Veel gaten (handwerk met de vijl..) en bovendien een erg kritische passing.
Heb tevens houten malletje gemaakt voor het maken van mooie afgeronde einden van de omegaprofielen; uit de hand bleek toch erg onregelmatig en bovendien niet erg 'rond'.
Verheug me nu op het erin lassen van de blikjes, dat zal vrij vlot gaan.
Gr, M
Heb tevens houten malletje gemaakt voor het maken van mooie afgeronde einden van de omegaprofielen; uit de hand bleek toch erg onregelmatig en bovendien niet erg 'rond'.
Verheug me nu op het erin lassen van de blikjes, dat zal vrij vlot gaan.
Gr, M
- Bijlagen
-
- Heel mooi blikjes maar door de vele details erg veel werk
- DSC00631small.jpg (40.91 KiB) 26821 keer bekeken
-
- 1,25mm schot tegen het chassis; gat is handwerk met de vijl (rattestaart)
- DSC00628small.jpg (30.49 KiB) 26819 keer bekeken
Re: Paardentransport
Hoi Matthijs,
hoe is het ondertussen met je bus?
Ik ben benieuwd!
hoe is het ondertussen met je bus?
Ik ben benieuwd!
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Hi Edwin,
Het werk ligt een beetje stil door de geboorte van onze dochter. Dat bracht nogal wat werk met zich mee, vooral omdat de bovenverdieping van ons huis grondig gerenoveerd moest worden en ik dus een duidelijke deadline had. Inmiddels staan alle muren weer op hun plaats, is alles gestuct en geschilderd en was ik het weekend voor de geboorte klaar(!). Nu heb ik de smaak te pakken en ben ik met de afwerking van de woonkamer bezig. Ik verwacht in het voorjaar met wat hogere termperaturen weer aan de slag te gaan.
Zodra er vorderingen zijn, volgen er nieuwe foto's!
Gr, Matthijs
Het werk ligt een beetje stil door de geboorte van onze dochter. Dat bracht nogal wat werk met zich mee, vooral omdat de bovenverdieping van ons huis grondig gerenoveerd moest worden en ik dus een duidelijke deadline had. Inmiddels staan alle muren weer op hun plaats, is alles gestuct en geschilderd en was ik het weekend voor de geboorte klaar(!). Nu heb ik de smaak te pakken en ben ik met de afwerking van de woonkamer bezig. Ik verwacht in het voorjaar met wat hogere termperaturen weer aan de slag te gaan.
Zodra er vorderingen zijn, volgen er nieuwe foto's!
Gr, Matthijs
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Paardentransport
Há, het leven van een HY-er is er één van "volharding".
Eén voordeel: zodra de buitenkant van de TUB "op orde" is kun je je daarna focussen op een interieur, gebaseerd op een "menage à trois" en dus helemaal inrichten op basis van jouw uitgebreide gezin. En ... daar zijn héél wat voorbeelden (en raadgevers !) van te vinden op dit Forum !
Véél succes en vergeet vooral niet om foto's te maken van de vorderingen ! Zijn we dol op !
Groet,
Gert
Eén voordeel: zodra de buitenkant van de TUB "op orde" is kun je je daarna focussen op een interieur, gebaseerd op een "menage à trois" en dus helemaal inrichten op basis van jouw uitgebreide gezin. En ... daar zijn héél wat voorbeelden (en raadgevers !) van te vinden op dit Forum !
Véél succes en vergeet vooral niet om foto's te maken van de vorderingen ! Zijn we dol op !
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Inmiddels wordt mijn dochter in September 8 en nummer 2 in dezelfde maand 6. En al die tijd heeft de bus weg staan kwijnen in mijn halletje. Die is gelukkig droog en verwarmd dus veel geleden heeft de bus niet. Het is duidelijk dat ik dit project niet alleen af kan maken - het ontbreekt me aan de benodigde tijd en zie dat niet beter worden de komende tijd. Verkopen wil ik niet, niet in deze staat en mijn hart hangt een beetje aan die bus.
Het goede nieuws, vanaf September krijg ik wat professionele hulp en hoop in de loop van 2020 het project af te kunnen ronden - foto’s zal ik hier weer posten.
Groeten,
Matthijs
Het goede nieuws, vanaf September krijg ik wat professionele hulp en hoop in de loop van 2020 het project af te kunnen ronden - foto’s zal ik hier weer posten.
Groeten,
Matthijs
Re: Paardentransport
Tijd vliegt soms. Hier hetzelfde met onze bus.
Uiteindelijk het laswerk laten uitvoeren door de mannen uit Gouda. Geweldige vakmannen die hem comform origineel gelast hebben.
Wat extra handen is nooit weg. Blijf fotos posten van het proces en resultaten
Uiteindelijk het laswerk laten uitvoeren door de mannen uit Gouda. Geweldige vakmannen die hem comform origineel gelast hebben.
Wat extra handen is nooit weg. Blijf fotos posten van het proces en resultaten

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Paardentransport
Zal ik doen!
Eerste week van September vindt de verhuizing plaats en in de eerste fase van het project worden het paard en de aandrijflijn in orde gemaakt. Ik heb inmiddels een motor van het laatste type aangeschaft om in ieder geval een bruikbare bus op te bouwen. De Trax-motor gaat permanent in de opslag. Verder overweeg ik schijfremmen zoals gezien op Citromobile 2019. Originaliteit vind ik eigenlijk heel belangrijk maar bruikbaarheid moet de prioriteit zijn.
Daarnaast denk ik na over het camperinterieur. Leuke puzzel en nog een flinke uitdaging. Het wordt in ieder geval een lengteslaper waarbij ik een goede bank met driepuntsautogordels wil voor de kinderen. De ideeen qua indeling gaan in de richting Westfalia/ VW Transporter. De interieurbouw wil ik zelf doen en parallel aan het werk aan de bus. Mooie winterklus
Eerste week van September vindt de verhuizing plaats en in de eerste fase van het project worden het paard en de aandrijflijn in orde gemaakt. Ik heb inmiddels een motor van het laatste type aangeschaft om in ieder geval een bruikbare bus op te bouwen. De Trax-motor gaat permanent in de opslag. Verder overweeg ik schijfremmen zoals gezien op Citromobile 2019. Originaliteit vind ik eigenlijk heel belangrijk maar bruikbaarheid moet de prioriteit zijn.
Daarnaast denk ik na over het camperinterieur. Leuke puzzel en nog een flinke uitdaging. Het wordt in ieder geval een lengteslaper waarbij ik een goede bank met driepuntsautogordels wil voor de kinderen. De ideeen qua indeling gaan in de richting Westfalia/ VW Transporter. De interieurbouw wil ik zelf doen en parallel aan het werk aan de bus. Mooie winterklus
