Geen druk op de remmen
Re: Geen druk op de remmen
Ik heb vandaag de 2x 15km gereden. De bus remt prima en trekt niet naar een kant. De achterwielen lijken echter wel aan te lopen. Beide wielnaven zijn goed heet na 15km rijden. Vooral linksachter is hij zeer heet. Er kwam zelfs enige rook vanaf. Op de terugweg hoorde je ook bijna continu een zeer lichte hoge piep. Bij rechtsaf slaan verdween deze overigens.
Je zou misschien zeggen dat dat de remmen aanlopen maar het gekke is dat de bus in (afgekoelde) stilstand zeer makkelijk in je eentje is weg te duwen en dus niet lijkt aan te lopen.
Iemand een idee wat ik hier het beste mee kan doen? De (doe het zelf) garagist waar ik zojuist een nieuwe uitlaat heb onder gelegd vertelde me dat dat bij nieuwe remmen kan gebeuren en dat ze gewoon even moeten inlopen.
Alvast bedankt!
Michiel
Je zou misschien zeggen dat dat de remmen aanlopen maar het gekke is dat de bus in (afgekoelde) stilstand zeer makkelijk in je eentje is weg te duwen en dus niet lijkt aan te lopen.
Iemand een idee wat ik hier het beste mee kan doen? De (doe het zelf) garagist waar ik zojuist een nieuwe uitlaat heb onder gelegd vertelde me dat dat bij nieuwe remmen kan gebeuren en dat ze gewoon even moeten inlopen.
Alvast bedankt!
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
Heb je achter de remslangen vervangen?
Re: Geen druk op de remmen
en de achterwiellagers goed afgsteld? Met of zonder afstandsbus?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Jazeker. Cilinder, remschoenen, veer en remslang.Heb je achter de remslangen vervangen?
Dit is onbekende taal voor mij. Ik heb bij monteren eerst de ring in het lager dat nog aan de trommel vast zat gelegd en daarna dat ronde ding met al die bewegende delen (zie foto linksonder) erop gelegd. Alles zo bevestigd.en de achterwiellagers goed afgsteld? Met of zonder afstandsbus?
Nog 2 opvallende zaken:
Heb zojuist het wiel van de grond gezet. Het wiel loopt zeer soepel rond zonder aanlopen. Na remmen (en rem ook weer los) loopt het wiel plotseling wat aan. Na vaker remmen loopt het wiel steeds vaster aan.
Als ik de wielnaaf zeer vast aandraai, kan ik de trommel niet meer ronddraaien.
Hoop dat het nog gaat lukken dit te verhelpen. Na maanden rustig geklust te hebben zou het leuk zijn deze week 2 dagen naar het Hy treffen te gaan.

Groet,
Michiel
- Bijlagen
-
- wiellager.jpg (12.25 KiB) 15793 keer bekeken
Re: Geen druk op de remmen
Dit is beide niet goedMichiel M schreef:[
Nog 2 opvallende zaken:
Na remmen (en rem ook weer los) loopt het wiel plotseling wat aan. Na vaker remmen loopt het wiel steeds vaster aan.
Als ik de wielnaaf zeer vast aandraai, kan ik de trommel niet meer ronddraaien.
- de rem behoort na remmen(1 of meerdere malen) volledig te lossen zodat het wiel zonder een enkel geluid van aanlopen ronddraait (APK-eis). Afstellen met een passer is een must.
- naaf: als er een afstandsbus is gemonteerd moet de moer met een bepaalde kracht worden aangedraaid. Als er geen bus, is moet de moer vatsgezet worden met 20 mkg en daarna t 1/6-de slag losgedraaid worden om de goede lagerspeling te verkrijgen.; daarna moet geborgd moet worden.
LET WEL:
Te strak aandraaien resulteert in een te strajke afstelling met eventueel warmlopen van het lager, voortijdige slijtage en als het echt tegenzit ook vastlopen van het lager (piepende geluid?)
Als er maar enige verdenking is dat het lager te strak zit zou ik het demonteren en het lager en de rest controleren op blauwe plekken door hitte.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Bedankt weer de reacties. Ik heb zojuist wederom het linkerachterwiel gelicht en de trommel verwijderd. Het bleek overigens dat ik de wielnaafmoer gewoon zeer vast kan draaien zonder dat de trommel blokkeert. Dat lijkt dus mee te vallen.
Na het verwijderen van de trommel kwam ik tot de ontdekking dat ik de moeren van de scharnierpunten van de remschoenen erg vast had gedraaid. Na deze losser te hebben gezet en met wd40 ingespoten te hebben, blijkt de trommel na (droog)remmen nog slechts een beetje aan te lopen. Helaas kan ik nog geen proefrit maken vanavond. Morgen gaan we zien of dit het euvel was. Ik denk van wel.
Groet,
Michiel
ps overigens geen blauwe plekken te bespeuren
Na het verwijderen van de trommel kwam ik tot de ontdekking dat ik de moeren van de scharnierpunten van de remschoenen erg vast had gedraaid. Na deze losser te hebben gezet en met wd40 ingespoten te hebben, blijkt de trommel na (droog)remmen nog slechts een beetje aan te lopen. Helaas kan ik nog geen proefrit maken vanavond. Morgen gaan we zien of dit het euvel was. Ik denk van wel.

Groet,
Michiel
ps overigens geen blauwe plekken te bespeuren
Re: Geen druk op de remmen
Dan heb je zeer ws wel een afstandsbus en kun je met 20 mkg aandraaien en daarna 1/6-de slag los.
In principe behoren de remschoenen niet te klemmen, schijnt het. Maar bij mij was het ook zo en heb daarom de stelmoeren zo gesteld dat de schoenen juist vrij lopen en daarna geborgd.
In principe behoren de remschoenen niet te klemmen, schijnt het. Maar bij mij was het ook zo en heb daarom de stelmoeren zo gesteld dat de schoenen juist vrij lopen en daarna geborgd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938