warm/heet linksachter velg
warm/heet linksachter velg
Na 5 maanden stilstand vandaag een eerste proefritje met de HY gemaakt. Dankzij de elektrische benzinepomp die ik in het najaar had geplaatst, startte de HY in één keer zonder problemen. Helaas kom ik er nu net thuis achter dat na een ritje van zo'n 30 km de linkerachtervelg best behoorlijk warm/heet was. De andere velgen waren gewoon koud, amper handwarm. De HY reed en remde verder prima en maakte geen bijgeluiden.
Wat zou dat kunnen zijn? Ik ben maar beperkt handig, zeker wat de HY remmen/lagers betreft. Iemand een idee en wellicht ook een tip bij wie ik langs zou kunnen gaan? Ik woon in Roden, vlakbij Groningen.
groeten, Peter
Wat zou dat kunnen zijn? Ik ben maar beperkt handig, zeker wat de HY remmen/lagers betreft. Iemand een idee en wellicht ook een tip bij wie ik langs zou kunnen gaan? Ik woon in Roden, vlakbij Groningen.
groeten, Peter
Re: warm/heet linksachter velg
Grote kans dat het remslangetje bij het achterwiel verstopt is.
Dit hoort iedere universele garage te kunnen vervangen, maar het is meestal een teken van meer achterstallig onderhoud aan de remmen.
Dit hoort iedere universele garage te kunnen vervangen, maar het is meestal een teken van meer achterstallig onderhoud aan de remmen.
Re: warm/heet linksachter velg
Bedankt! Daar kan ik dan mee beginnen. Ik heb ongeveer de hele onderhoudshistorie van de HY en heb alle reparaties weer een keer doorgebladerd. Ik heb de HY nu 5 jaar in bezit en zelf de hele motor laten reviseren. Verder RVS uitlaat gemonteerd, electronische onsteking etc. Alleen de remmen niet echt naar gekeken omdat deze het prima deden. Dus ook 5 jaar zonder echte problemen er mee op vakantie geweest (totaal ca. 13.000 in 5 jaar km).
Wat betreft de remmen zie ik een apk keuring uit 2003 met de opmerking dat linkerachterrem blijft hangen (dat is nu dus vermoedelijk ook zo) en toen is de remschoenset vervangen . In 2010 zijn de remmen voor helemaal gereviseerd en in 2013 de remmen achter geheel vervangen (trommels , cilinders etc). Er is maar weinig met de HY gereden. Ik denk in totaal tussen 2013 en 2019 nog geen 20 á 25.000 km. Dus de achterremmen zouden dan, denk ik, nog goed moeten zijn. Of zou ik de voor- en achterremmen nu toch ook weer een keer door een vakkundig bedrijf (wie?) moeten laten nakijken?
Kortom eerst maar even een afspraak bij de lokale garage maken, die ook ervaring met klassiekers heeft (maar niet met Citroen HY).
groeten, Peter
Wat betreft de remmen zie ik een apk keuring uit 2003 met de opmerking dat linkerachterrem blijft hangen (dat is nu dus vermoedelijk ook zo) en toen is de remschoenset vervangen . In 2010 zijn de remmen voor helemaal gereviseerd en in 2013 de remmen achter geheel vervangen (trommels , cilinders etc). Er is maar weinig met de HY gereden. Ik denk in totaal tussen 2013 en 2019 nog geen 20 á 25.000 km. Dus de achterremmen zouden dan, denk ik, nog goed moeten zijn. Of zou ik de voor- en achterremmen nu toch ook weer een keer door een vakkundig bedrijf (wie?) moeten laten nakijken?
Kortom eerst maar even een afspraak bij de lokale garage maken, die ook ervaring met klassiekers heeft (maar niet met Citroen HY).
groeten, Peter
Re: warm/heet linksachter velg
Beste Peter,
Weet wel een goede garage in het noorden voor de citroen. Doe maar berichtje voor de gegevens.
Zou alles nalopen en slangen preventief vervangen en alle remmen opnieuw stellen kan geen kwaad.
Weet wel een goede garage in het noorden voor de citroen. Doe maar berichtje voor de gegevens.
Zou alles nalopen en slangen preventief vervangen en alle remmen opnieuw stellen kan geen kwaad.
Re: warm/heet linksachter velg
Als de bus in 6 jaar tijd 25.000 km gereden heeft dan heeft hij waarschijnlijk veel stil gestaan. Juist daarvan krijg je problemen als vast zittende remmen.
Gewoon omdat het allemaal te weinig beweging heeft gehad.
Gewoon omdat het allemaal te weinig beweging heeft gehad.
Re: warm/heet linksachter velg
en als de remvloeistof in al die jaren niet is ververst is de kans groot dat de cilinders aan de binnenzijdewat geoxideerd zijn door ingetreden vocht.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: warm/heet linksachter velg
Heb toch maar even doorgepakt. Bij Hamajato in Vlagtwedde heb ik de remmen compleet laten reviseren (was toch wel nodig...) .
Omdat de HY in de bergen errgg slecht trok, ook in zijn 1, is compressie getest. En die bleek bedroevend slecht. Kortom de motor geheel laten reviseren. Ook ketting was alweer versleten... De HY rijdt weer als nieuw. Vandaag is na 1000 km de kop nagetrokken, kleppen gesteld en olie weer ververst. Super goed werk en service van dit zeer enthousiaste en kundige team (familie).
We zijn van plan om er nu eerst mee naar de HY meeting op 14 /16 juni in Puiseaux (Frankrijk) te gaan en daarna naar het 100 jarig jubileum in Normandië. Heb paar foto's bijgevoegd.
groet, Peter
Omdat de HY in de bergen errgg slecht trok, ook in zijn 1, is compressie getest. En die bleek bedroevend slecht. Kortom de motor geheel laten reviseren. Ook ketting was alweer versleten... De HY rijdt weer als nieuw. Vandaag is na 1000 km de kop nagetrokken, kleppen gesteld en olie weer ververst. Super goed werk en service van dit zeer enthousiaste en kundige team (familie).
We zijn van plan om er nu eerst mee naar de HY meeting op 14 /16 juni in Puiseaux (Frankrijk) te gaan en daarna naar het 100 jarig jubileum in Normandië. Heb paar foto's bijgevoegd.
groet, Peter
Re: warm/heet linksachter velg
en zo stond de HY vanmorgen op de brug voor de '1000 km ' beurt..... het was vanmorgen nog 0 graden dus toch maar even zijn jasje aangetrokken.