Geen druk op de remmen
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Geen druk op de remmen
Om je wielremcylinders te vervangen/ reviseren moeten je remschoenen er af. Ik heb eventueel het gereedschap dat je voor alles nodig hebt wel te leen. Dus ook de dop voor de naafmoer achter. Ik dacht dat jij in Tilburg woont? Ik in Bergen op Zoom dus dat is te overbruggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: Geen druk op de remmen
Die voering kunnen wat mij betreft nog wel even maar aangezien ze op de voorwielen zitten komen ze toch over niet te lange tijd aan bod. Voordeel is dat je dan gelijk de remmen kunt nalopen.
Ik zou alles loshalen , schoonmaken en opnieuw in het juiste vet zetten.
Dat meedraaien hoeft niet abnormaal te zijn als de afstelling van de koppeling goed is.
Die grote dop voor de achterwielen zul je niet zomaar in elke garage vinden. Misschien via de club? Opletten met vastdraaien, soms is er geen afstandsbus in het achtwerwiellager en dan mag je de moer niet zomaar vastdraaien, zie WPH.
Ik zou alles loshalen , schoonmaken en opnieuw in het juiste vet zetten.
Dat meedraaien hoeft niet abnormaal te zijn als de afstelling van de koppeling goed is.
Die grote dop voor de achterwielen zul je niet zomaar in elke garage vinden. Misschien via de club? Opletten met vastdraaien, soms is er geen afstandsbus in het achtwerwiellager en dan mag je de moer niet zomaar vastdraaien, zie WPH.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Dop 55 is geen bijzondere maat, die zit standaard in een doppendoos. (Van 3/4” of 1”) dus ik schat zo in dat de meeste autogarages die wel hebben. Een mechanisatiebedrijf zeker.
Honen gaat meestal gewoon, zeker als alle remzuigers nog los zitten. Dan zijn er geen diepe corrosieputten te verwachten. Tegen de prijs van een gereviseerde remcilinder vind ik het het altijd waard om een avondje te honen.
En ik zal wel een beunhaas zijn, maar als het alleen honen is dan laat ik aan de voorkant de remschoenen zitten. Dat scheelt veel gefrot en je hoeft niet af te stellen.
Gewoon de veren los en de remschoen naar buiten trekken/ scharnieren en dan kun je er bij. De remvoering lijkt mij nog dik genoeg, mijn ervaring is dat hij niet zo heel snel slijt.
Honen gaat meestal gewoon, zeker als alle remzuigers nog los zitten. Dan zijn er geen diepe corrosieputten te verwachten. Tegen de prijs van een gereviseerde remcilinder vind ik het het altijd waard om een avondje te honen.
En ik zal wel een beunhaas zijn, maar als het alleen honen is dan laat ik aan de voorkant de remschoenen zitten. Dat scheelt veel gefrot en je hoeft niet af te stellen.
Gewoon de veren los en de remschoen naar buiten trekken/ scharnieren en dan kun je er bij. De remvoering lijkt mij nog dik genoeg, mijn ervaring is dat hij niet zo heel snel slijt.
Re: Geen druk op de remmen
Bedankt voor je aanbod. Ik ga zaterdag echter naar de club om het gereedschap te lenen.Om je wielremcylinders te vervangen/ reviseren moeten je remschoenen er af. Ik heb eventueel het gereedschap dat je voor alles nodig hebt wel te leen. Dus ook de dop voor de naafmoer achter. Ik dacht dat jij in Tilburg woont? Ik in Bergen op Zoom dus dat is te overbruggen.
Hoe krijg ik die achterste veer los? (zie foto) Moet je toch wat loshalen / heb je daar speciaal gereedschap voor of moet dat lukken met een lange schroevendraaier?Gewoon de veren los en de remschoen naar buiten trekken/ scharnieren en dan kun je er bij.
Wat betreft de overige 2 foto's:
Er zit een doffe zwarte aanslag over de gehele binnenkant (zie cilinder). Waar komt dit vandaan?
Rond het asje dat uitsteekt zitten in de binnenkant 2 ringen? Deze zitten bij het rechterwiel los (zijn te bewegen) en bij het linkerwiel vast. Is dat normaal?
Merci.
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
Die achterste veer krijg je los met veel gepriegel. Een goed griptangetje doet wonderen. Een platte schroevendraaier waar een hap aan de zijkant van af is (slijpsteen) kan ook een goede vriend zijn, maar pas op, je rekt de veertjes makkelijk uit en het zou zonde zijn als je nieuwe moet kopen.
De aanslag is een mix van remstof, vet, remvloeistof etc. Op basis van de foto's kan ik niet met zekerhieid stellen dat er geen asbest in je remvoeringen zit. Als je niet zelf weet dat ze van dit millenium zijn, zou ik hier erg voorzichtig mee zijn.
De aanslag is een mix van remstof, vet, remvloeistof etc. Op basis van de foto's kan ik niet met zekerhieid stellen dat er geen asbest in je remvoeringen zit. Als je niet zelf weet dat ze van dit millenium zijn, zou ik hier erg voorzichtig mee zijn.
Re: Geen druk op de remmen
Bedankt voor je reactie Ree. Ik hou er rekening mee.
Afgelopen zaterdag in het magazijn geweest en weer wat tips en gereedschap ingewonnen. Zojuist beide achterste remstrommels eraf gehaald (zie foto's). Twee opvallende zaken: in beide wielen zat het binnenste lager los. En potverd@$$%!! ook hier lekte de cilinders (zeiknat achter de stofhoezen)!! 6 uit 6 dus. Dit kan toch geen toeval zijn!? Ik heb het rempedaal (zonder vloer) enkele keren volledig ingetrapt. Heb ergens gelezen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Bij het magazijn werd mij overigens aangeraden slechts de veren te demonteren en de remschoenen weg te duwen van de cilinders. Je zou dan net genoeg ruimte moeten hebben om de cilinders te kunnen honen met een hoon (en de cups te kunnen vervangen).
Laatste puntje: linksachter lijkt de remvoering wel erg dun niet (zie foto)?
Alvast bedankt weer.
Michiel
Afgelopen zaterdag in het magazijn geweest en weer wat tips en gereedschap ingewonnen. Zojuist beide achterste remstrommels eraf gehaald (zie foto's). Twee opvallende zaken: in beide wielen zat het binnenste lager los. En potverd@$$%!! ook hier lekte de cilinders (zeiknat achter de stofhoezen)!! 6 uit 6 dus. Dit kan toch geen toeval zijn!? Ik heb het rempedaal (zonder vloer) enkele keren volledig ingetrapt. Heb ergens gelezen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Bij het magazijn werd mij overigens aangeraden slechts de veren te demonteren en de remschoenen weg te duwen van de cilinders. Je zou dan net genoeg ruimte moeten hebben om de cilinders te kunnen honen met een hoon (en de cups te kunnen vervangen).
Laatste puntje: linksachter lijkt de remvoering wel erg dun niet (zie foto)?
Alvast bedankt weer.
Michiel
Re: Geen druk op de remmen
Dat is het ook niet. Remvloeistof trekt water aan. Daarom moet je iedere twee jaar je remvloeistof vervangen. Doe je dat niet, dan hoopt er water op in je zuigers, krijg je corrosie putjes, en dan gaat de boel lekken.Michiel M schreef:En potverd@$$%!! ook hier lekte de cilinders (zeiknat achter de stofhoezen)!! 6 uit 6 dus. Dit kan toch geen toeval zijn!?
Re: Geen druk op de remmen
Dus het wordt een rondje remrevisie in uitgebreide vorm.
Hopelijk valt er nog wat te honen.
Zijn de remslangen en leidingen in orde?
Hopelijk valt er nog wat te honen.
Zijn de remslangen en leidingen in orde?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Geen druk op de remmen
Dit heeft geen invloed op de wielremcilinders maar wél op de cupjes in de hoofdremcilinder, die zullen nu waarschijnlijk ook lekken maar dat zie je niet aan de buitenkant, tijd voor een nieuwe!Michel M schreef: Ik heb het rempedaal (zonder vloer) enkele keren volledig ingetrapt. Heb ergens gelezen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
Ik zou in dit stadium trouwens geen onderdelen zoals remschoenen laten zitten maar een complete remrevisie doen. Als je in de berm ligt (of nog erger) dan ben je te laat!
Als je motor het niet doet kun je weinig brokken maken maar als je remmen het niet doen dan.........
Goede raad is duur maar deze krijg je gratis: haal er hulp bij met ervaring en ga niet knoeien terwijl je eigenlijk niet weet wat je doet. Denk daarbij aan je vrouw en dochtertje die vol vertrouwen bij jou instappen!
Re: Geen druk op de remmen
Gezien het feit dat alle 6 cilinders lekken en de voeringen ook niet gelijkmatig zijn gesleten mag je er van uit gaan dat ook de hoofdremcilinder niet meer zo fris is.
Dus, zoals HYvonne schreef, een totale remrevisie waarbij echt alle remdelen gedemonteerd dienen te worden, met nauwgezette van inspectie van leidingen en slangen.
Dan heb je zeker 10 jaar geen problemen bij normaal onderhoud en dan valt de afschrijving van deze forse investering weer mee.
Ik hoop dat alles te krijgen is. Voor de achterremmen zijn er diverse diameters cilinders en verschillnde aansluitingen voorhanden, dus de oude meenemen naar het magazijn.
Dus, zoals HYvonne schreef, een totale remrevisie waarbij echt alle remdelen gedemonteerd dienen te worden, met nauwgezette van inspectie van leidingen en slangen.
Dan heb je zeker 10 jaar geen problemen bij normaal onderhoud en dan valt de afschrijving van deze forse investering weer mee.
Ik hoop dat alles te krijgen is. Voor de achterremmen zijn er diverse diameters cilinders en verschillnde aansluitingen voorhanden, dus de oude meenemen naar het magazijn.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Geen druk op de remmen
Die remvoeringen zou ik vervangen. Lijkt wel of er een deuk in is gesleten. Ovale trommels?
Is al gezegd maar als je toch bezig bent alles eraf en weer opbouwen met nieuw of revisiedelen. Kan je weer jaren vooruit en remt hij als een nieuwe
Is al gezegd maar als je toch bezig bent alles eraf en weer opbouwen met nieuw of revisiedelen. Kan je weer jaren vooruit en remt hij als een nieuwe

Re: Geen druk op de remmen
Voor zover ik de leidingen heb kunnen inspecteren zijn ze nog in goede staat Jan. Deze laat ik normaal gesproken zitten. Ik ben er wel van overtuigd (geraakt) dat ik grondig te werk moet gaan en dat het letterlijk van levensbelang kan zijn dat hier serieus naar gekeken wordt (bedankt Hyvonne). Ik ga deze klus dus ook niet meer alleen proberen te klaren. Wat er sowieso vervangen gaat worden:
- HR Cilinder
- Alle 6 de remcilinders
- Dunste remvoering achter.
- Eventueel leidingen na inspectie deskundige
Heb even op de website van het emagazijn gekeken. Het is een rib uit je lijf maar we gaan er maar voor.
Bedankt voor de (meelevende!) tips. Ik hou dit forum op de hoogte.
Michiel
- HR Cilinder
- Alle 6 de remcilinders
- Dunste remvoering achter.
- Eventueel leidingen na inspectie deskundige
Heb even op de website van het emagazijn gekeken. Het is een rib uit je lijf maar we gaan er maar voor.
Bedankt voor de (meelevende!) tips. Ik hou dit forum op de hoogte.
Michiel
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Geen druk op de remmen
Ten opzichte van die rib zijn de leidingen dan niet zoveel meer (tenzij je een dubbele hoofdremcilinder hebt).
Citrotech (misschien magazijn ook wel?) heeft ze in RVS, kan het nooit meer roesten. Is een stuk rottiger vervangen als niet alles er toch af moet en/of je zal niet de eerste zijn die bij het (de)monteren een leiding sloopt (been there, done that
).
Maar goed, aan de andere kant: budget is eindig, ik laat ook vaak genoeg wat liggen omdat het gewoon te duur wordt uiteraard.
Citrotech (misschien magazijn ook wel?) heeft ze in RVS, kan het nooit meer roesten. Is een stuk rottiger vervangen als niet alles er toch af moet en/of je zal niet de eerste zijn die bij het (de)monteren een leiding sloopt (been there, done that

Maar goed, aan de andere kant: budget is eindig, ik laat ook vaak genoeg wat liggen omdat het gewoon te duur wordt uiteraard.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Geen druk op de remmen
Vergeet ook de slangen niet te vervangen. Deze gaan ook maar een beperkte tijd mee. Ik neem aan dat je alle remvoeringen achter vervangt. (Ik zou voor ook vervangen.)
Als je toch bezig bent is het allemaal redelijk makkelijk te doen.
Sterkte met de werkzaamheden.
Groet Leo
Als je toch bezig bent is het allemaal redelijk makkelijk te doen.
Sterkte met de werkzaamheden.
Groet Leo
HY rijder sinds 1995.
Re: Geen druk op de remmen
Ik heb inmiddels alle onderdelen en speciaal gereedschap. Met behulp van een lid van het HY team ben ik een heel stuk op gang geholpen. Hij was zo vriendelijk op locatie mee te komen sleutelen. Echt super vriendelijk. Ik ben nu in de fase beland om alle bouten er weer in te zetten. Dat is me tot op heden niet gelukt. Het lijkt zelfs dat de nieuwe remcilinder niet past (kan niet worden vastgedraaid met de 2 bouten, zie foto: zitten enkele mm's speling op). Zou dat kunnen?
Waar moet ik nu nog extra op letten?
Dan een pijnlijk iets: de bout boven een van de lagers (nr 17) kreeg ik niet los. Na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben kreeg ik de gouden tip om de bout met een slijper te kortwieken. De plaat kon er hierdoor af maar hoe krijg ik nu dit overgebleven stuk los? Hij steekt slechts mm's uit.....
Alvast bedankt.
Michiel
Waar moet ik nu nog extra op letten?
Dan een pijnlijk iets: de bout boven een van de lagers (nr 17) kreeg ik niet los. Na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben kreeg ik de gouden tip om de bout met een slijper te kortwieken. De plaat kon er hierdoor af maar hoe krijg ik nu dit overgebleven stuk los? Hij steekt slechts mm's uit.....
Alvast bedankt.
Michiel