Geen druk op de remmen
Re: Geen druk op de remmen
Ach, nu zie ik het, dank. Ik vroeg me al af hoe deze voortrein in vredesnaam in elkaar stak....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Vandaag met het mooie weer maar eens begonnen aan deze klus. Ik heb de 2 achterwielen inmiddels verwijderd (zie foto's). Alles lijkt helemaal droog te zijn. Of kan het binnenin de trommel kletsnat zijn? Het potje was helemaal leeg dus er is veel olie weggelekt.
Ik heb even bekeken met welk wiel ik met ontluchten moet beginnen (het verste wiel blijkbaar). Volgens het werkplaatshandboek is dat het linkerachterwiel. Echter volgens het eerder genoemde instructiefilmpje is dat het rechterachterwiel; en dat lijkt mij ook het verste weg toch?
Afgelopen zomervakantie overigens het volledige centraal massief doorkruist (zonder het potje gecheckt te hebben). Ik zit nu te denken: mogen we onze lieve heer op de blote knietjes danken dat de laatste olie uit het potje tijdens een van die ferme afdalingen niet is weggelekt?
Alvast bedankt.
Michiel
Ik heb even bekeken met welk wiel ik met ontluchten moet beginnen (het verste wiel blijkbaar). Volgens het werkplaatshandboek is dat het linkerachterwiel. Echter volgens het eerder genoemde instructiefilmpje is dat het rechterachterwiel; en dat lijkt mij ook het verste weg toch?
Afgelopen zomervakantie overigens het volledige centraal massief doorkruist (zonder het potje gecheckt te hebben). Ik zit nu te denken: mogen we onze lieve heer op de blote knietjes danken dat de laatste olie uit het potje tijdens een van die ferme afdalingen niet is weggelekt?

Alvast bedankt.
Michiel
Waarom wil je ontluchten? Een potje vloeistof kwijt raken los je niet op door opnieuw te ontluchten. Mijn advies: alle trommels eraf voor inspectie en zorgvuldig naar je hoofdremcilinder kijken. Ik verwacht dat je in de trommels wat achterstallig onderhoud zal aantreffen. Hoe je dat gaat wegwerken moet je even over nadenken, want wat ervaring en speciaal gereedschap maakt de klus een stuk meer behapbaar. Heb je een trommeltrekker en afstelgereedschap?Michiel M schreef:Of kan het binnenin de trommel kletsnat zijn? Het potje was helemaal leeg dus er is veel olie weggelekt.
Groet,
Ree
Ik heb dezelfde mening als Ree.
De vloeistof is weg omdat je een lek hebt, dat kun je niet oplossen met ontluchten.
Hij kan op best wat plekken lekken zonder dat je het direct ziet. Zeker wanneer er wat vuil aan de trommels zit.
Ontluchten zou alleen een oplossing zijn als je ergens op weg bent en nog een paar km maar huis moet. En zelfs dat zou ik zelf niet gauw doen want je weet nooit wanneer je potje weer leeg is, daar kom je pas achter tijdens het remmen.
Overigens is de volgorde van ontluchten niet zo van belang in het begin, wel als je het laatste restje lucht eruit wil krijgen.
De vloeistof is weg omdat je een lek hebt, dat kun je niet oplossen met ontluchten.
Hij kan op best wat plekken lekken zonder dat je het direct ziet. Zeker wanneer er wat vuil aan de trommels zit.
Ontluchten zou alleen een oplossing zijn als je ergens op weg bent en nog een paar km maar huis moet. En zelfs dat zou ik zelf niet gauw doen want je weet nooit wanneer je potje weer leeg is, daar kom je pas achter tijdens het remmen.
Overigens is de volgorde van ontluchten niet zo van belang in het begin, wel als je het laatste restje lucht eruit wil krijgen.
Deel eveneens de mening van heren voorafgaand.
Zou van achter naar voren werken, controleren en waar nodig vervangen en schoonmaken. Kan geen kwaad dat even te doen en wel zo fijn als je de bergen in gaat.
Remslangen achter kan je alvast afstrepen
Zou van achter naar voren werken, controleren en waar nodig vervangen en schoonmaken. Kan geen kwaad dat even te doen en wel zo fijn als je de bergen in gaat.
Remslangen achter kan je alvast afstrepen

Ik heb geen enkele ervaring met ontluchten. Ik ben gewoon benieuwd of er na het ontluchten weer druk op de remmen komt. Ik begrijp dat het probleem daarmee niet definitief verholpen is.Waarom wil je ontluchten? Een potje vloeistof kwijt raken los je niet op door opnieuw te ontluchten. Mijn advies: alle trommels eraf voor inspectie en zorgvuldig naar je hoofdremcilinder kijken. Ik verwacht dat je in de trommels wat achterstallig onderhoud zal aantreffen. Hoe je dat gaat wegwerken moet je even over nadenken, want wat ervaring en speciaal gereedschap maakt de klus een stuk meer behapbaar. Heb je een trommeltrekker en afstelgereedschap?

Komende zaterdag ga ik naar het magazijn om oa het remgereedschap te lenen en adviezen in te winnen over hoe dit klusje aan te pakken. Ik haal dan sowieso alle trommels eraf om de cilinders te kunnen inspecteren. Het is zo'n 8 jaar geleden dat er serieus naar de remmen is gekeken dus het is ook wel weer tijd lijkt me.
Bedankt voor de reacties.
Michiel
In dat geval zou ik gewoon de vloeistof volledig draineren en de cilinders demonteren voor inspectie. En je voorbeiden op de prijs van een remcilinder aan de voorkant.Michiel M schreef:Het is zo'n 8 jaar geleden dat er serieus naar de remmen is gekeken dus het is ook wel weer tijd lijkt me.
Alleen het lek opsporen en verhelpen lijkt me onveilig.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 74-BB-66
- Contacteer:
Vul het af
Ontluchten
Druk erop zetten en dan zoeken of je iets ziet lekken.
Bv karton onder alles.
Zie je meteen als er iets lekt.
Je zult alleen een tijd alles op druk moeten zetten met het rempedaal
Kan net zo goed een slang of leiding zijn waar een mini gaatje inzit en er alleen wat uitgeperst wordt als je remdruk eropzet
Ontluchten
Druk erop zetten en dan zoeken of je iets ziet lekken.
Bv karton onder alles.
Zie je meteen als er iets lekt.
Je zult alleen een tijd alles op druk moeten zetten met het rempedaal
Kan net zo goed een slang of leiding zijn waar een mini gaatje inzit en er alleen wat uitgeperst wordt als je remdruk eropzet
Of het rubber onderaan het potje. Te veel mogelijkheden. Laat je goed informeren door de mannen van het HY team magazijn. Die kunnen je goed op weg helpen.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
En nog terugkomend welk wiel je moet beginnen, zie eerder in dit draadje: dat is afhankelijk van of je dus wel of geen remdrukverdeler hebt 
Succes in ieder geval, als er iets is waarvan je zeker weet dat je er vaker op terug zal komen, zijn het de remmen wel. Ik denk dat er geen ander onderwerp is om je goed in te verdiepen!

Succes in ieder geval, als er iets is waarvan je zeker weet dat je er vaker op terug zal komen, zijn het de remmen wel. Ik denk dat er geen ander onderwerp is om je goed in te verdiepen!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Inmiddels naar het magazijn geweest voor tips en gereedschap. Helaas kan ik de wielmoeren achter niet loskrijgen omdat de dop te klein is (47?). Ook de achtertrommels kan ik nu dus nog even niet loskrijgen voor inspectie. De voorste trommels heb ik echter al wel gedemonteerd. Uit alle vier de cilinders loopt een drap wanneer ik het rubber optil (zie youtube linkjes). Bij de een is het lichtgroener (remvloeistof kleur) en bij de andere is het weer bruiner. In het magazijn gaven ze aan dat het droog behoord te zijn daar dus het zal wel foute boel zijn?
Wat zijn nu de meest voor de hand liggende stappen die ik moet nemen?
https://youtu.be/glAeexz-r7Q
https://youtu.be/NkRyMAyUv20
Alvast bedankt weer voor de tips.
Michiel
Wat zijn nu de meest voor de hand liggende stappen die ik moet nemen?
https://youtu.be/glAeexz-r7Q
https://youtu.be/NkRyMAyUv20
Alvast bedankt weer voor de tips.
Michiel
achre de rubberciups hoort het kurkdroog te zijn, hooguit wat vettig van rempasta.
Dit wordt demontage van de 4 cilinders en inspectie van het inwendige. Als je veel geluk hebt zijn ze intern niet erg verroest en kunnen ze nog gehoond worden.
Anders 4 nieuwe, schrik niet van de prijs!.
Ik zou de hoofdremcilinder ook meenemen in de inspectieronde.
Mogelijk wordt het een totale hydraulische revisie, maar dan kun je er vele jaren op vertrouwen.
Afstellen doe je met een rempasser, is echt nodig.Op t oog of op t gevoel werkt niet en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Dit wordt demontage van de 4 cilinders en inspectie van het inwendige. Als je veel geluk hebt zijn ze intern niet erg verroest en kunnen ze nog gehoond worden.
Anders 4 nieuwe, schrik niet van de prijs!.
Ik zou de hoofdremcilinder ook meenemen in de inspectieronde.
Mogelijk wordt het een totale hydraulische revisie, maar dan kun je er vele jaren op vertrouwen.
Afstellen doe je met een rempasser, is echt nodig.Op t oog of op t gevoel werkt niet en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: mb-72-02
Ik zou meteen voor een totale revisie gaan. Kost wel veel geld, maar dan ben je er wel voor jaren vanaf. Ik kan het op de foto’s niet zien, maar zijn je remschoenen ook vettig?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
dat krikje is gevaarlijk bij een bus met een dergelijk gewicht. Ik had ook een dergelijk krikje gebruikt, voor tijdelijk om er stevig hout onder te stoppen. toen de bus op hoogte was vouwde de krik geleidelijk zijwaarts dubbel. Sindsdien gebruik ik een pompwagentje.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Dag,
De roemschoenen zijn niet vettig. Ik vroeg me af of de remvoering nog goed/dik genoeg is. Moet ik de veren/remschoenen ook verwijderen om de remcilinders te demonteren of is het losschroeven van de moer (aan de voorkant) genoeg?
Overigens draaien de voorwielen (of wat daar nu nog van over is) heel lichtjes mee terwijl de versnelling in de vrij staat. Slechts een kwestie van de koppelingspedaal strakker afstellen?
Laatste vraag: weet iemand de maat van de dopsleutel om de wielnaammoer achter te verwijderen? Ik meet 55 mm.
Groet,
Michiel
De roemschoenen zijn niet vettig. Ik vroeg me af of de remvoering nog goed/dik genoeg is. Moet ik de veren/remschoenen ook verwijderen om de remcilinders te demonteren of is het losschroeven van de moer (aan de voorkant) genoeg?
Overigens draaien de voorwielen (of wat daar nu nog van over is) heel lichtjes mee terwijl de versnelling in de vrij staat. Slechts een kwestie van de koppelingspedaal strakker afstellen?
Laatste vraag: weet iemand de maat van de dopsleutel om de wielnaammoer achter te verwijderen? Ik meet 55 mm.
Groet,
Michiel