Verzekering HY
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 1
- Lid geworden op: do jul 20, 2006 7:23 pm
- Locatie: Nijmegen
Verzekering HY
Beste HY liefhebbers,
Morgen ga ik mogelijk over tot de koop van een HY. Nu is het zo natuurlijk dat ik deze moet laten verzekeren. Heeft iemand hier een tip over? Waar kan ik een HY het beste laten verzekeren? Ik heb zelf geen auto, dus voor mij wordt het de "hoofd" auto. Ik heb net van de verkopende partij begrepen dat ik dan het volle pond moet gaan betalen. Klopt dit?
Het is kort dag, maar ik hoop dat iemand hier mij een antwoord op kan geven en ook op de vraag of het wel verstandig is zo'n bus aan te schaffen, als je zelf niet eens een eigen auto hebt ....
Morgen ga ik mogelijk over tot de koop van een HY. Nu is het zo natuurlijk dat ik deze moet laten verzekeren. Heeft iemand hier een tip over? Waar kan ik een HY het beste laten verzekeren? Ik heb zelf geen auto, dus voor mij wordt het de "hoofd" auto. Ik heb net van de verkopende partij begrepen dat ik dan het volle pond moet gaan betalen. Klopt dit?
Het is kort dag, maar ik hoop dat iemand hier mij een antwoord op kan geven en ook op de vraag of het wel verstandig is zo'n bus aan te schaffen, als je zelf niet eens een eigen auto hebt ....
als eerste welkom op dit forum
je kan een HY wel dagelijks gaan gebruiken maar houd er wel rekening mee dat een HY onderhoud vraagt (meer als een recentere auto)
dat verzekeren kan via citroklassiek maar het kan inderdaad zijn dat je een 2e voertuig moet hebben, maar dit kan ik je niet 100% zeker zeggen, succes er mee
je kan een HY wel dagelijks gaan gebruiken maar houd er wel rekening mee dat een HY onderhoud vraagt (meer als een recentere auto)
dat verzekeren kan via citroklassiek maar het kan inderdaad zijn dat je een 2e voertuig moet hebben, maar dit kan ik je niet 100% zeker zeggen, succes er mee

En tweede auto is niet nodig en lid zijn van een club ook niet. Ik rijd als dagelijks vervoer een opel admiral uit 1974 en deze is all risk verzekerd voor 15,85 euro per maand, met een getaxeerde waarde van 5500 euro.
Hoe dat gaat leg ik je uit:
Je zoekt een taxateur die de bus wil taxeren, dit kostte mij 75 euro. Als de taxateur de auto bekeken heeft en ook bereden heeft hangt hij daar een taxatie waarde aan, klinkt ff simpel maar hij is toch zo'n 1,5 uur bezig met de auto (de uitslag krijg je meestal per post op een speciale akte).
Het is dus leuk om te weten of de bus meer waard is dan wat je ervoor gegeven hebt.
Vervolgens zoek je een verzekeraar, ikzelf zit bij het NoordHollandsche en de verzekeraar verzekerd het voertuig. over het getaxeerde bedrag komt 1,2% en met een andere berekening weet je het maand bedrag (Het is nu 02:20 in de nacht en ben niet zo scherp meer)
Het enige nadeel is dat je beperkt bent in de kilometers, dus meer kilometers meer premie, niet gelijk veel maar wel meer, immers meer risico op schade.
Mijn Admiral is o.a. verzekerd voor:
stormschade
vandalisme
brand
inbraak
aanrijding
verzekerd als ie in de garage staat (huur deze van iemand)
en nog meer dingen
Ik raad het je aan om de bus te laten taxeren en hem dan allrisk te verzekeren ook al valt de waarde tegen, als je hem plat rijd of dat wordt gedaan dan rest meestal niet anders dan de schrootprijs en je zal niet de eerste zijn die denkt dit overkomt mij niet. En als je een ingrijpende verandering doet aan de bus bijvoorbeeld een restauratie of je laat hem spuiten wacht dan niet af waneer de taxatie waarde afloopt (3 jaar geldig) maar laat hem opnieuw taxeren. Je zal niet de eerste zijn.
Verder wens ik je ontzettend veel plezier met de bus, ik heb er nog geen 1 maar dat komt wel mocht je nog vragen hebben stel ze maar ik ga alleen vrijdag a.s. op vakantie.
Hoe dat gaat leg ik je uit:
Je zoekt een taxateur die de bus wil taxeren, dit kostte mij 75 euro. Als de taxateur de auto bekeken heeft en ook bereden heeft hangt hij daar een taxatie waarde aan, klinkt ff simpel maar hij is toch zo'n 1,5 uur bezig met de auto (de uitslag krijg je meestal per post op een speciale akte).
Het is dus leuk om te weten of de bus meer waard is dan wat je ervoor gegeven hebt.
Vervolgens zoek je een verzekeraar, ikzelf zit bij het NoordHollandsche en de verzekeraar verzekerd het voertuig. over het getaxeerde bedrag komt 1,2% en met een andere berekening weet je het maand bedrag (Het is nu 02:20 in de nacht en ben niet zo scherp meer)
Het enige nadeel is dat je beperkt bent in de kilometers, dus meer kilometers meer premie, niet gelijk veel maar wel meer, immers meer risico op schade.
Mijn Admiral is o.a. verzekerd voor:
stormschade
vandalisme
brand
inbraak
aanrijding
verzekerd als ie in de garage staat (huur deze van iemand)
en nog meer dingen
Ik raad het je aan om de bus te laten taxeren en hem dan allrisk te verzekeren ook al valt de waarde tegen, als je hem plat rijd of dat wordt gedaan dan rest meestal niet anders dan de schrootprijs en je zal niet de eerste zijn die denkt dit overkomt mij niet. En als je een ingrijpende verandering doet aan de bus bijvoorbeeld een restauratie of je laat hem spuiten wacht dan niet af waneer de taxatie waarde afloopt (3 jaar geldig) maar laat hem opnieuw taxeren. Je zal niet de eerste zijn.
Verder wens ik je ontzettend veel plezier met de bus, ik heb er nog geen 1 maar dat komt wel mocht je nog vragen hebben stel ze maar ik ga alleen vrijdag a.s. op vakantie.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ook CitroKlassiek hier, heb verder geen andere auto.
Mijne is nog niet getaxeerd omdat ik er nog veel aan moet doen, maar dat gaat zeker gebeuren! Enschede is gelukkig geen vandalismestad, maar ik ben wel bang voor het "hee, een oud bussie, die gaan we slopen" idee.
Eerst echter wat spullen er in die zeker mee moeten bij de taxatie (LPG bijvoorbeeld).
Mijne is nog niet getaxeerd omdat ik er nog veel aan moet doen, maar dat gaat zeker gebeuren! Enschede is gelukkig geen vandalismestad, maar ik ben wel bang voor het "hee, een oud bussie, die gaan we slopen" idee.
Eerst echter wat spullen er in die zeker mee moeten bij de taxatie (LPG bijvoorbeeld).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Hallo,
Volle pond betalen hoeft zeker niet.
Ik ben zelf ook verzekerd bij citroklassiek, komt denk ik alleen maar door de naam. Ik kan je ook ovhv aanraden, dit was een aantal jaar geleden de enige die niet verplicht stelde een tweede auto te hebben (was mede daardoor de favoriet van de fehac). Aan de bovenstaande links te zien is dit inmiddels veranderd.
Groet,
Ree
Volle pond betalen hoeft zeker niet.
Ik ben zelf ook verzekerd bij citroklassiek, komt denk ik alleen maar door de naam. Ik kan je ook ovhv aanraden, dit was een aantal jaar geleden de enige die niet verplicht stelde een tweede auto te hebben (was mede daardoor de favoriet van de fehac). Aan de bovenstaande links te zien is dit inmiddels veranderd.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Ik heb drie wagens (HY, GS en 2CV) bij Citroklassiek (Hoflake Adviesgroep) verzekerd. Mijn GS heb ik verzekerd met een onbeperkt killometrage, dat is heel goed mogelijk. Alleen wordt de premie vanzelfsprekend hoger, maar dit komt nog niet in de buurt van een normale verzekeringspremie.
De vierde wagen, de BX, heb ik overigens via de ANWB lopen (€65,- / jr) Zij hebben aantrekkelijke youngtimer-verzekeringen voor auto's van 20+ jaar oud. (oldtimerverzekeringen zijn voor 25+ jaar oud) Hier zit dan wel weer een kilometerbeperking op van 6000Km (geloof ik...).
De vierde wagen, de BX, heb ik overigens via de ANWB lopen (€65,- / jr) Zij hebben aantrekkelijke youngtimer-verzekeringen voor auto's van 20+ jaar oud. (oldtimerverzekeringen zijn voor 25+ jaar oud) Hier zit dan wel weer een kilometerbeperking op van 6000Km (geloof ik...).
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
verzekering HY
Bij geen van de reacties ben ik iets tegengekomen over kampeerauto's, terwijl vele HY's als zodanig op kenteken staan. De premie voor een kampeerauto valt vaak lager uit dan voor een 'normale' auto met vergelijkbaar gewicht en waarde. Let bij de aankoop dus goed op, en kijk met name bij een HY op grijs kenteken onder het kopje "inrichting": staat daar "kampeerwagen" dan kan de HY wel als kampeerauto verzekerd worden, maar vaak niet als old-timer in verband met het grijze kenteken. Dit laatste verschilt overigens per maatschappij. Goed informeren dus!
Succes,
Frank
Succes,
Frank
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Heb ik hier iets positiefs geschreven over Citroklassiek? Zo "ja", vergeet dat dan snel....
Nadat ik mijn HY uit de schorsing heb gehaald, heb ik haar, net zoals mijn andere wagens laten verzekeren bij Citroklassiek.
De voorlopige dekking liep 5 dagen, echter de formulieren kwamen maar niet binnen. Vandaag telefonisch contact gehad; ze hebben ze wel verzonden maar niet retour gehad. Tja, kon ook niet anders, want ik heb ze niet binnen gekregen.
Afgezien van wiens schuld het nu is, ze weigeren wederom een nieuwe voorlopige dekking af te geven. Toen ik haar melde dat ik dan niet naar de APK kon en dat ik daardoor te laat op vakantie kan, deed haar weinig.
Op de melding dat ik het dan elders ging proberen zei ze rustig "dat is uw keus...".
Ik ben toen inderdaad elders gaan informeren, maar omdat de HY nu te lang niet verzekerd is, kan ik nergens terecht! Ik werd doorverwezen naar http://www.rialto.nl/, een toko waar criminelen, alcohol-delinquenten enzovoorts voor een vette premie toch nog een verzekering kunnen krijgen...
Ik zit dus door simpelweg aan hun vast.
Morgen zal ik er nog eens achteraan bellen, het blijkt dat ze absoluut de bevoegdheid hebben om nogmaals een voorlopige dekking af te geven, pure onwil dus...
Een ding is zeker, ik haal uiteindelijk alle wagens bij ze weg.
Nadat ik mijn HY uit de schorsing heb gehaald, heb ik haar, net zoals mijn andere wagens laten verzekeren bij Citroklassiek.
De voorlopige dekking liep 5 dagen, echter de formulieren kwamen maar niet binnen. Vandaag telefonisch contact gehad; ze hebben ze wel verzonden maar niet retour gehad. Tja, kon ook niet anders, want ik heb ze niet binnen gekregen.
Afgezien van wiens schuld het nu is, ze weigeren wederom een nieuwe voorlopige dekking af te geven. Toen ik haar melde dat ik dan niet naar de APK kon en dat ik daardoor te laat op vakantie kan, deed haar weinig.
Op de melding dat ik het dan elders ging proberen zei ze rustig "dat is uw keus...".
Ik ben toen inderdaad elders gaan informeren, maar omdat de HY nu te lang niet verzekerd is, kan ik nergens terecht! Ik werd doorverwezen naar http://www.rialto.nl/, een toko waar criminelen, alcohol-delinquenten enzovoorts voor een vette premie toch nog een verzekering kunnen krijgen...
Ik zit dus door simpelweg aan hun vast.
Morgen zal ik er nog eens achteraan bellen, het blijkt dat ze absoluut de bevoegdheid hebben om nogmaals een voorlopige dekking af te geven, pure onwil dus...
Een ding is zeker, ik haal uiteindelijk alle wagens bij ze weg.
Mijn ervaringen met CitroKlassiek zijn ook niet goed, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met (blijkbaar) niet op tijd mijn formulieren terugsturen en vervolgens miscommunicatie waardoor ik maanden niet verzekerd ben geweest.Patje74 schreef:Heb ik hier iets positiefs geschreven over Citroklassiek? Zo "ja", vergeet dat dan snel....
Daarnaast is het een paar jaar geleden gebeurt dat de premie voor de DS in één jaar met ongeveer 50% omhoog is gegaan. De oorzaak bleek een schadegeval met een DS te zijn. Ik zou ook liever overstappen, maar ja, dat kosts moeite, he...
Ree