Benzinemeter aansluiting
Benzinemeter aansluiting
De meter geeft verkeert aan; 17 liter op een 3/4 volle tank. Als ik 'm rechtstreeks aan de massa leg slaat hij naar helemaal leeg uit, als ik 'm bij de vlotter loshaal staat hij op vol. Ik ga hier ervan uit dat de meter de resterende hoeveelheid in de tank moet aangeven en niet de verbruikte liters.
Weet iemand toevallig of ik de meter ongestraft andersom kan aansluiten? Het is een 6 volt Veglia in een 12 volt systeem..
Dank alvast
Weet iemand toevallig of ik de meter ongestraft andersom kan aansluiten? Het is een 6 volt Veglia in een 12 volt systeem..
Dank alvast
Geen werk maakt vrij
Re: Benzinemeter aansluiting
Denk dat hij andersom is aangesloten.
Normaal slaat hij uit naar leeg als je het stekkertje eraf haalt en naar vol als je hem met massa verbind.
Dat hij niet de juiste hoeveelheid aangeeft kan zijn omdat er een 6volt gebruikt is in een 12 volt systeem. Andere weerstand.
Normaal slaat hij uit naar leeg als je het stekkertje eraf haalt en naar vol als je hem met massa verbind.
Dat hij niet de juiste hoeveelheid aangeeft kan zijn omdat er een 6volt gebruikt is in een 12 volt systeem. Andere weerstand.
Re: Benzinemeter aansluiting
Als ik de + en - op de meter omdraai blijft de meter naar 0 uitslaan, het maakt geen verschil. Als ik echter de - op het huis van de meter(gedemonteerd) zet en de plus op 1 van de aansluitingen dan slaat de meter naar vol uit. Schiet mij maar lek..
Heb ook de weerstand gemeten; op de vlotter is het 20 Ohm en bij het dashboard 18.9 of zo, dit is bij een 3/4 volle tank (gepeild)
Heb de meter uit elkaar gehaald en niks raars gezien, die spoeltjes zitten trouwens op sleufgaten gemonteerd, zal wel zijn om het naaldje uit te lijnen.
Heb rechtstreeks op de +van de accu met een nieuwe -draad van de vlotter getest; geen verschil.
Wat is er stuk?
Past een nieuwe vlotter in een oude tank?
Elke suggestie is welkom.
Dank wederom
Heb ook de weerstand gemeten; op de vlotter is het 20 Ohm en bij het dashboard 18.9 of zo, dit is bij een 3/4 volle tank (gepeild)
Heb de meter uit elkaar gehaald en niks raars gezien, die spoeltjes zitten trouwens op sleufgaten gemonteerd, zal wel zijn om het naaldje uit te lijnen.
Heb rechtstreeks op de +van de accu met een nieuwe -draad van de vlotter getest; geen verschil.
Wat is er stuk?
Past een nieuwe vlotter in een oude tank?
Elke suggestie is welkom.
Dank wederom
Geen werk maakt vrij
Re: Benzinemeter aansluiting
Nominale Ohm waarden vlotter zouden moeten zijn; leeg 270, volle tank 20 Ohm.
Mijn tank is 3/4 vol en geeft 20 Ohm.
Verder zou er bij de meter bij een volle tank 3.3 Volt mogen lopen en bij een lege tank 12 Volt. Bij mijn auto is dat bij een 3/4 tank 12 Volt.
Ik ga als eerste de vlotter aanpakken, hopelijk bestaat er iets passends voor op een '56 benzinetank.
Mijn tank is 3/4 vol en geeft 20 Ohm.
Verder zou er bij de meter bij een volle tank 3.3 Volt mogen lopen en bij een lege tank 12 Volt. Bij mijn auto is dat bij een 3/4 tank 12 Volt.
Ik ga als eerste de vlotter aanpakken, hopelijk bestaat er iets passends voor op een '56 benzinetank.
Geen werk maakt vrij
Re: Benzinemeter aansluiting
Kurk van oude vlotter was stuk. Gedemonteerd oude 6v doorgemeten; vol 90 en leeg 6 Ohm. De kurken drijver zal wel op de bodem gelegen hebben want aan de onderkant van de kurk ontbreekt een stuk. De nieuwe vlotter met plastic drijver heeft een 6v en 12v aansluiting. Vol geeft dat 90 en 180 Ohm weerstand. Moet er nog mee rijden en zo...
Geen werk maakt vrij
Re: Benzinemeter aansluiting
Weer 2 dagen gebenzinemeterd..
Meter uit elkaar gehaald, gemeten, proefopstelling, zou het gewoon moeten doen. Bleef lekker op leeg staan. Zag alleen dat wijzertje in z'n lengterichting ietsje bewegen. Schaalverdelingplaatje eraf, toen werd duidelijk dat de wijzer niet in het midden van de magnetische dweedimensionale diabolo stond. De wijzer kwam wel netjes tegen de beginaanslag maar de diabolo ging voorbij het bereik van het linker magneetspoeltje (variabele weerstand kant) en kwam binnen bereik van het rechter spoeltje (accuspanning).
Wijzervoetje uitgelijnd op de diabolo en het naaldje bleef niet meer hangen. Ik was blijkbaar niet de eerste die met metertje aan het stoeien was want dat naaldje verschuift niet makkelijk.
Metertje weer in dashboard, alleen helemaal vol óf helemaal leeg. Draden andersom aangesloten en ja hoor; 40 litertjes op metertje. Klopt wel, tank is 2/3 vol.
Snapte het nog steeds niet dus vlotter losgehaald en weerstand gemeten. Er zitten 2 aansluitingen op; ze geven allebei 0,03 en 0,289 Ohm aan, echter de voorste aansluiting heeft maximale weerstand bij een lege tank en de achterste aansluiting bij een volle tank. De weerstand van de vlotter bepaald de spanning op het linker spoeltje van de meter. Het spanningverschil tussen de 2 spoeltjes bepaald door de magnetische krachtsverschillen de stand van de wijzer.
Ik heb de + op de linker spoel en de vlottermassa op de rechter. Er moet ook nog een massadraad naar het meterhuis lopen, zat nergens op mijn dashboard een massaaansluitpunt..
Heb overigens de meter achter een 12/6 volt Dc/Dc converter gehangen, voor de zekerheid.
Het was erg leerzaam.
Meter uit elkaar gehaald, gemeten, proefopstelling, zou het gewoon moeten doen. Bleef lekker op leeg staan. Zag alleen dat wijzertje in z'n lengterichting ietsje bewegen. Schaalverdelingplaatje eraf, toen werd duidelijk dat de wijzer niet in het midden van de magnetische dweedimensionale diabolo stond. De wijzer kwam wel netjes tegen de beginaanslag maar de diabolo ging voorbij het bereik van het linker magneetspoeltje (variabele weerstand kant) en kwam binnen bereik van het rechter spoeltje (accuspanning).
Wijzervoetje uitgelijnd op de diabolo en het naaldje bleef niet meer hangen. Ik was blijkbaar niet de eerste die met metertje aan het stoeien was want dat naaldje verschuift niet makkelijk.
Metertje weer in dashboard, alleen helemaal vol óf helemaal leeg. Draden andersom aangesloten en ja hoor; 40 litertjes op metertje. Klopt wel, tank is 2/3 vol.
Snapte het nog steeds niet dus vlotter losgehaald en weerstand gemeten. Er zitten 2 aansluitingen op; ze geven allebei 0,03 en 0,289 Ohm aan, echter de voorste aansluiting heeft maximale weerstand bij een lege tank en de achterste aansluiting bij een volle tank. De weerstand van de vlotter bepaald de spanning op het linker spoeltje van de meter. Het spanningverschil tussen de 2 spoeltjes bepaald door de magnetische krachtsverschillen de stand van de wijzer.
Ik heb de + op de linker spoel en de vlottermassa op de rechter. Er moet ook nog een massadraad naar het meterhuis lopen, zat nergens op mijn dashboard een massaaansluitpunt..
Heb overigens de meter achter een 12/6 volt Dc/Dc converter gehangen, voor de zekerheid.
Het was erg leerzaam.
Geen werk maakt vrij
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Benzinemeter aansluiting
Zo uit mijn hoofd zou er achter het dashboard ergens een plek moeten zijn voor massa, maar is alweer even geleden dat ik die open heb gehad 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Benzinemeter aansluiting
Aan het dashboard zelf zit geen massa aansluiting terwijl dat absoluut noodzakelijk is voor een werkende benzinemeter. Het spoeltje achter de 60 moet aan de carrosserie-massa liggen...
Geen werk maakt vrij