Motor zonder volledig vermogen e.d.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Dag,
We zijn afgelopen weken op vakantie geweest naar Frankrijk. Hier hebben we bijna 3000km gereden met een fonkelnieuwe gereviseerde motor. We zijn uiteindelijk gewoon rijdend teruggekeerd maar onderweg zijn we toch enigszins verontrust geraakt. Een aantal zaken die ons opvielen:

- bergaf begint het naar verbrande olie te ruiken
- de bus knalt soms flink (voornamelijk met warme motor en bergafwaarts)
- bij het plotseling intrappen van het gaspedaal maakt de motor soms een laag ronkend geluid ipv hoog sputterend en en heeft de bus nauwelijks (extra) vermogen
- bij het optrekken in zijn 1 schokt de bus zo nu en dan. Op het eind van de vakantie leek dit minder te worden.

Tijdens de terugweg kreeg ik plotseling natte voeten. Er bleek een bout uit het uitlaatspruitstuk verdwenen te zijn waardoor veel koelvloeistof plotseling kon wegstromen. Gewoon niet goed aangedraaid? Ook lekt er wat olie uit de oliepeilstokbevesting aan de zijkant van de motor.

Last but zeker niet least: op de terugweg had de bus soms plotseling nog maximaal power tot ongeveer 80 km/u. Op het extra intrappen van het pedaal kwam geen reactie/extra vermogen. Na inspectie leek het luchtfilter niet meer goed op de carburateur te staan. Kan dat de reden zijn geweest? Na het fatsoenlijk bevestigen hiervan hadden we meestal weer volledig vermogen. Echter bij thuiskomst is het euvel van maximaal 75 a 80km/u weer terug terwijl het luchtfilter goed is bevestigd. Ook het lage ronkende geluid is terug wanneer je plotseling het gaspedaal ver induwt bij nog lage toeren. Ook hangt er tijdens de eerste kilometers een vreemde (brand)lucht in de bus.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Groet,

Michiel
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Marc »

Ik zou beginnen met de klepspeling te controleren. Ook het opnieuw afstellen van de ontsteking kan helpen.
Marc Ambagts
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

dit is heleaas niet de eerste keer dat je motorproblemen hebt op vakantie.
Maar nu met een gereviseerde motor en dat is wel wat anders dan met die gare motor van destijds.
Is de nieuwe motor ingereden, zijn kleppen gesteld na bijv 500 tot 1000 km? Kun je verhaal halen cq heb je garantie?
WQat betreft de symptomen: dat brommende geluid, shokken, knallen en vermogensverlies kunnen passen bij valse lucht in het inlaattraject. Het schijnt dat de carburateurvoet nog wel eens los wil zitten.
Oliegeur: soms lekt ergens wat olie dat verbrandt bij de eerste kilometers. De motor is geheel uit elkaar geweest. De storingskans is het grootst in de eerste periode na de revisie. Zeker als het lange warme ritten betreft. Het hoeft niet direct serieus te zijn. Het is niet denkbeeldig dat er hier en daar een boutje moet worden nagetrokken. Of dat er een olieleiding lekt.
Ikzelf zou eerst alles goed nalopen (lekkages van lucht en/of olie, bouten) en eventueel compressie meten.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Ree »

Is de kop nagetrokken?

Het niet goed aansluiten van het luchtfilter op je carburateur heeft geen invloed op het rijgedrag. Ook het schokken lijkt me geen relatie te hebben met de nieuwe motor, tenzij er koelvloeistof/olie lekt op je koppeling.

Ik zou inderdaad beginnen met een rondje kleppen stellen.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1536
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door ghys »

Inderdaad kleppen stellen en ontsteking.

Israël al genoemd maar kan zijn dat door montage luchtfilter de carburateur weer even op voetpakking kwam en daardoor juist af sloot. Even na trekken.

De meeste kinderziektes krijg je na revisie. Dus even alles nalopen en afstellen.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Leo »

Ik heb net bij mijn gereviseerde motor de kopbouten nagetrokken (6kgm) en was verbaasd hoeveel ik deze nog kon aandraaien.

Het is dus zeker aan te raden dit tijdig te doen!
HY rijder sinds 1995.
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Dag,
Na 2 maanden nauwelijks aandacht voor de HY heb ik vandaag de draad weer opgepakt en de meeste adviezen hier opgevolgd. Ik heb de kopbouten aangetrokken (bleken wel redelijk goed te staan) en ben de kleppen gaan stellen. Na me ingelezen te hebben hier, ben ik als volgt aan de slag gegaan (met koude motor):

Als Klep 1 (uitlaat , 1e cylinder) ingedrukt staat, kan je klep 8 (uitlaat 4e cylinder) afstellen
Als je klep 2 (inlaat, 1e cylinder) ingedrukt staat, kan je klep 7 (inlaat, 4e cylinder) afstellen
Etc etc...

Voorheen startte de motor erg makkelijk en reageerde de motor direct bij gas geven. Na het stellen start hij wat moeilijker en slaat de motor direct af bij (flink) gas geven. Als je met enig gevoel gas geeft dan blijft de motor wel lopen. Overigens loopt hij zeer stabiel, ook stationair. Kleppen niet goed gesteld? Of toch maar met warme motor?

Alvast bedankt.

Michiel
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

hoofdsproeier?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Marc »

Ik zou ze opnieuw stellen met warme motor.
Marc Ambagts
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Ree »

Verschil tussen warm en koud stellen is ordegrootte 0,05. hier is iets anders aan de hand.

Als de kleppen goed genoeg staan, zou ik beginnen met de ontsteking van nul af aan opnieuw af te stellen.
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik komend weekend de kleppen warm ga stellen. Wat betreft de ontsteking: ik heb een 123 ontsteking. Moet je die ook regelmatig opnieuw stellen?

Wat betreft de hoofdsproeier: die is simpel te vervangen?

Groet,

Michiel
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Ree »

Als je 123 goed staat, hoef je er niet mee naar om te kijken, maar met jouw probkemen zou ik eerst kijken of je ontsteking goed op tijd staat, je bougiekabels goed zitten etc.

Zelfde geldt voor je sproeier. Je kan controleren of de maat overeen komt met de maat in het werkplaatshandboek en of hij goed is aangedraaid.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Met mijn reactie hoofdsproeier bedoel ik eigenlijk dat deze misschien af en toe verstopt zit. Huidige benzine veroudert snel en er kan wat vuil meegekomen zijn
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1051
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door HYvonne »

Beste Michiel,

Als ik zo door het verhaal van jou en je bus lees dan heb ik, met alle respect, het idee dat je nog niet erg technisch onderlegd bent. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn maar alle acties die je nu gaat ondernemen, ga je doen zonder enige achtergrond kennis. Het is alleen maar lovenswaardig dat je gierig bent om te leren maar desondanks zou ik je de raad willen geven om eerst eens aan de hand van iemand die van de hoed en de rand weet mee te lopen en onder zijn/haar begeleiding eens alles na te lopen. Kleppen stellen bijvoorbeeld is niet zo moeilijk, als je maar weet hoe het moet en datzelfde geldt ook voor het afstellen van je 123-ontsteking. Je kunt precies de handleiding volgen en tóch de fout in gaan, zoals ik letterlijk al heb meegemaakt door het verkeerd begrijpen van de tekst.
Als ik jou was zou ik iemand in je omgeving zoeken die een ochtend of avond samen met jou de elementaire dingen naloopt aan jouw bus zodat je een goede basis hebt en ook nog een leerzame ervaring.
Niemand is te oud (of te slim) om te leren. Dat geldt voor jou evengoed als voor mij en alle anderen die hier op het forum hun kunsten vertonen.
Begrijp goed dat ik hiermee niemand wil kwetsen of beledigen maar alleen hoop dat je dadelijk tevreden kunt vaststellen dat je steeds meer zelf kunt en begrijpt.
Dit is een welgemeende goede raad van een "ervaringsdeskundige"! :wink:
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Helemaal eens met HYvonne,
een paar uur inversteren in adviezen, liefst op locatie met een kenner, kan je vele teleurstellingen en moeite besparen.
Als je als niet ze erg ervaren sleutelaar zaken verkeerd aanpakt en op je schreden moet terugkeren verdwijnt vaak de motivatie en de lol.
Michiel, waar woon je, ver van Breda?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie