"Waggelende" aandrijflijn ...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
EUREKA !!!
De u allen welbekende "Albert H. te B." had gelijk ! Zie het laatste plaatje: in het linker-tripodehuis blijken zelfs alle drie (!) de tripodekogels als gekken tekeer te zijn gegaan ! Ongetwijfeld is hier een lange aanloop aan vooraf gegaan, echter was er tijdens het rijden niets van te merken. Dankzij het rHYden zonder binnen-motorkap is e.e.a. "zichtbaar" geworden.
V.w.b. de fusee's: de bovenste blijken goed te zijn; de beide onderste "bungelen" losjes in hun fusee-schalen ... Morgen e.e.a. demonteren en eens nader bekijken.
Tevens is - dankzij deze exercitie - gebleken dat (in ieder geval één van) de stofhoe(s)(zen) van een/de homokinetische koppeling(en) moet(en) worden vervangen. Is nog een leuke klus want beide stofhoezen (homokinetische koppeling alsmede tripodehuis) kunnen enkel worden verwijderd door het sterstuk (jawel, dat ding met die drie asjes waar de tripode-kogels op draaien) van de as àf te persen ...
(tja, eigenlijk is het "verwijderen" van die hoezen slechts een kwestie van één stevige haal met een Stanley-mes o.i.d. ...).
Echter ... deez' exercitie geldt natuurlijk tevens voor het wederom monteren van nieuwe hoezen.
Gelukkig heeft ons magazHYn de nodige hulpmiddelen/-stukken in huis
Wordt vervolgd.
De u allen welbekende "Albert H. te B." had gelijk ! Zie het laatste plaatje: in het linker-tripodehuis blijken zelfs alle drie (!) de tripodekogels als gekken tekeer te zijn gegaan ! Ongetwijfeld is hier een lange aanloop aan vooraf gegaan, echter was er tijdens het rijden niets van te merken. Dankzij het rHYden zonder binnen-motorkap is e.e.a. "zichtbaar" geworden.
V.w.b. de fusee's: de bovenste blijken goed te zijn; de beide onderste "bungelen" losjes in hun fusee-schalen ... Morgen e.e.a. demonteren en eens nader bekijken.
Tevens is - dankzij deze exercitie - gebleken dat (in ieder geval één van) de stofhoe(s)(zen) van een/de homokinetische koppeling(en) moet(en) worden vervangen. Is nog een leuke klus want beide stofhoezen (homokinetische koppeling alsmede tripodehuis) kunnen enkel worden verwijderd door het sterstuk (jawel, dat ding met die drie asjes waar de tripode-kogels op draaien) van de as àf te persen ...
(tja, eigenlijk is het "verwijderen" van die hoezen slechts een kwestie van één stevige haal met een Stanley-mes o.i.d. ...).
Echter ... deez' exercitie geldt natuurlijk tevens voor het wederom monteren van nieuwe hoezen.
Gelukkig heeft ons magazHYn de nodige hulpmiddelen/-stukken in huis
Wordt vervolgd.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Al met al ben je lekker bezig en is dit forum wéér wat rijker aan nuttige informatie.
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Zou een universele aandrijfas hoes iets zijn? Dan hoeft de as niet uit elkaar.
Met speciaal gereedschap wordt de hoes zover uitgerekt dat hij over de homokineet heen kan.
Met speciaal gereedschap wordt de hoes zover uitgerekt dat hij over de homokineet heen kan.
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Dat 3 pootje eraf halen is met een trekker zo gepiept
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Dat hij door slechte aandrijfassen gaat schudden had ik het nooit in gezocht. Je zou juist denken dat het minder wordt door ruimte op de kogels.
Ben benieuwd naar het resultaat
Ben benieuwd naar het resultaat
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Zal morgen nog een paar "plaatjes" schieten.
We hebben vandaag nog even zitten filosoferen over het hóe, wàt en wáárom, waarbij Albert H. consequent als reden aanhoudt dat Otje vele, vele kilometers moet hebben gemaakt. Alle nu aan het licht gekomen gebreken en slijtages (zoals o.a. onlangs dus is gebleken bij de revisie van de V-bak en nú door die tripode) zijn puur het gevolg van "slijtage door normaal gebruik". En ik vertrouw op de ervaring en deskundigheid van Albert. Soît.
Hint: er van uitgaande dat iedere rHYder (minimaal) één maal per jaar z'n TUB helemaal checkt en (eventueel) een "beurt" geeft (olie, bougies, doorsmeren, luchtfilter etc. etc. ...) is het misschien nog helemaal niet zo'n gek idee eens een proefritje te maken met de binnen-motorkap open. Je "hoort" en "ziet" dan wat er in het vóóronder gebeurt ...
We hebben vandaag (na het verwijderen van de borgring alsmede de smeernippel) onder de pers de as uit het "sterstuk" (zoals het officiëel heet) geperst, vervolgens beide hoezen geplaatst waarna het sterstuk wederom retour kon worden gezet d.m.v een holle pijp + hamer.Dat 3 pootje eraf halen is met een trekker zo gepiept
Nou Joost ... deze hoezen bestaan uit zeer dik en zeer stug rubber, je krijgt ze onmogelijk zó ver opgerekt dat ze over die homokineet of over dat sterstuk kunnen worden geschoven. Zoals JanW al schreef was het verwijderen van het sterstuk eigenlijk een fluitje van een cent. Mits ... je natuurlijk beschikt over het benodigde gereedschap ...Zou een universele aandrijfas-hoes iets zijn? Dan hoeft de as niet uit elkaar. Met speciaal gereedschap wordt de hoes zover uitgerekt dat hij over de homokineet heen kan.
Het ligt dus ook niet aan de assen maar aan het tripode-gedeelte. En ja hoor, het hele zaakje stond zeer duidelijk zichtbaar heen en weer te schudden.Dat hij door slechte aandrijfassen gaat schudden ...
We hebben vandaag nog even zitten filosoferen over het hóe, wàt en wáárom, waarbij Albert H. consequent als reden aanhoudt dat Otje vele, vele kilometers moet hebben gemaakt. Alle nu aan het licht gekomen gebreken en slijtages (zoals o.a. onlangs dus is gebleken bij de revisie van de V-bak en nú door die tripode) zijn puur het gevolg van "slijtage door normaal gebruik". En ik vertrouw op de ervaring en deskundigheid van Albert. Soît.
Hint: er van uitgaande dat iedere rHYder (minimaal) één maal per jaar z'n TUB helemaal checkt en (eventueel) een "beurt" geeft (olie, bougies, doorsmeren, luchtfilter etc. etc. ...) is het misschien nog helemaal niet zo'n gek idee eens een proefritje te maken met de binnen-motorkap open. Je "hoort" en "ziet" dan wat er in het vóóronder gebeurt ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Plaatjes ...
Morgen aan de slag met de wederopbouw.
Morgen aan de slag met de wederopbouw.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Bijna .... bijna ... maar nog niét helemaal ...
Bij het laatste onderdeel, het monteren van de remtrommels, deed de "Wet van Murphy" zich gelden ... (Overigens heeft Ewald hier nix mee te maken !)
Na het plaatsen van de eerste trommel constateerde ik een hoop speling op het lager. Trommel er weer af, de buitenschaal van het lager kon ettelijke milimeters uit de binnenschaal getrokken worden. Tweede trommel erbij gepakt en idem dito.
Zucht. Wordt zaterdag dus wederom een retourtje Heesch. Lagers aanschaffen en gebruik maken van de aldaar aanwezige drukpers.
Bij het laatste onderdeel, het monteren van de remtrommels, deed de "Wet van Murphy" zich gelden ... (Overigens heeft Ewald hier nix mee te maken !)
Na het plaatsen van de eerste trommel constateerde ik een hoop speling op het lager. Trommel er weer af, de buitenschaal van het lager kon ettelijke milimeters uit de binnenschaal getrokken worden. Tweede trommel erbij gepakt en idem dito.
Zucht. Wordt zaterdag dus wederom een retourtje Heesch. Lagers aanschaffen en gebruik maken van de aldaar aanwezige drukpers.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Ik snap niet goed wat je bedoelt.
Constateerde je de speling met of zonder aangedraaide aandrijfas moer?
Constateerde je de speling met of zonder aangedraaide aandrijfas moer?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Zonder. Maar de remtrommel zat compleet "aan" tegen het fuseestuk en de 6 boutjes waren óók gemonteerd. In ieder geval a.s. zaterdag dat ritje naar Heesch en aldaar enkele mede-deskundigen raadplegen wàt te doen. Gaat absoluut helemaal góed komen !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Ik heb altijd gedacht dat je het lager pas mag beoordelen als de aandrijfasmoer aangehaald is. Dan worden de binnenringen op hun plasts vadtgezet. De plaat met 6 boutjes fixeert alleen de buitenring.
Ik zou dat eerst proberen alvorens veel geld in lagers te steken.
Of heb ik het bij t verkeerde eind?
Ik zou dat eerst proberen alvorens veel geld in lagers te steken.
Of heb ik het bij t verkeerde eind?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Volgens mij heeft JanW gelijk, pas als de naafmoer op het juiste moment is aangehaald, weet je of er speling is of niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Waarschijnlijk al gecontroleerd maar zitten de binnen ringen er wel tussen? Dat kan ook opgenomen voor een speling van een mm of 5.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Heren: jullie hadden allemaal gelijk !!!
Ik heb hiermee weer bewezen nog steeds een echte amateur te zijn die echter wèl naar goede raad luistert ...
Werd aldus hedenmiddag tijdens mijn huis- en tuinierswerkzaamheden wakker geschud door HYvonne die me belde over jullie unanieme reacties op het Forum. Kijk ... en dàt prikkelt hè !
Oftewel: de bladblazer, tuinhark en bezem even terzijde gelegd, beide remtrommels met een paar handenvol gereedschap richting Otje verhuisd en de trommels geplaatst, de 6 boutjes erin en tenslotte de as-moeren met flink wat kilo's vastgezet.
EN JAWEL !
Muurvast en geen mini-milimeter speling meer !!! Niet in de lagers maar óók niet (meer) in de fusees.
Heb nog een proefrit gemaakt (zonder vloer) en het hele zaakje draait bijna geheel trillingsvrij als een goed geolied naaimachientje en de gereviseerde bak laat zich vloeiend schakelen als ware het een modern exemplaar.
Er rHYd weer een blHYde rHYder over Neerlands wegen !
Bedankt voor het "meedenken" !!
Ik heb hiermee weer bewezen nog steeds een echte amateur te zijn die echter wèl naar goede raad luistert ...
Werd aldus hedenmiddag tijdens mijn huis- en tuinierswerkzaamheden wakker geschud door HYvonne die me belde over jullie unanieme reacties op het Forum. Kijk ... en dàt prikkelt hè !
Oftewel: de bladblazer, tuinhark en bezem even terzijde gelegd, beide remtrommels met een paar handenvol gereedschap richting Otje verhuisd en de trommels geplaatst, de 6 boutjes erin en tenslotte de as-moeren met flink wat kilo's vastgezet.
EN JAWEL !
Muurvast en geen mini-milimeter speling meer !!! Niet in de lagers maar óók niet (meer) in de fusees.
Heb nog een proefrit gemaakt (zonder vloer) en het hele zaakje draait bijna geheel trillingsvrij als een goed geolied naaimachientje en de gereviseerde bak laat zich vloeiend schakelen als ware het een modern exemplaar.
Er rHYd weer een blHYde rHYder over Neerlands wegen !
Bedankt voor het "meedenken" !!
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: "Waggelende" aandrijflijn ...
Fijn man!
lekker gevoel he, dat er niets erg aan de hand is?
lekker gevoel he, dat er niets erg aan de hand is?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938