Tips & Tricks

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Tips & Tricks

Bericht door HYvonne »

@JanW:
Vertel even hoe jij dat deksel centreren kunt met een 6mm boortje, is altijd weer leerzaam voor iedereen want (bijna) niemand heeft het centreerhulpgereedschap op de plank liggen. Kun je misschien gelijk een fotootje toevoegen om eea te visualiseren. :wink:
Laatst gewijzigd door LEiPiE op ma jun 26, 2017 11:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar een eigen topic
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

@ HYvonne, dat doe ik graag.
Ik heb ook geen centreergereedschap voor het distributiedeksel (1679-T) en zat te bedenken of ik het zelf kon maken met behulp van een draaibank.
centreren distr deksel 1679-T.jpg
Een passende pijp om zoiets eventjes te maken was niet voorhanden en ik zocht naar een methode om de afstand tussen deksel en krukas rondom gelijk te krijgen, gelijk zoals de centreerring doet.
Ik ontdekte dat de schacht van een 6 mm boortje hiervoor het juiste gereedschap is, en zo'n boortje heeft iedereen liggen!
Ik deed het volgende:

- vastzetten van het deksel met pakking met enkele boutjes lichtjes handvast zodat het nog verschuifbaar blijft.
- plaatsen van de afstandsbus op de krukas.
- Door het boortje op diverse plaatsen tussen het deksel en de bus te plaatsen (bijv op 12, 6, 9 en 3 uur) wordt een exacte centrering verkregen. Het boortje past overal exact.
- Daarna vastzetten van de boutjes en monteren van de keerring, en klaar is het.
DSCN0159.JPG
DSCN0176.JPG
DSCN0166.JPG




Ik heb ook een methode bedacht om de 2 halve oliekeerringen te centreren, zie volgende post.
Laatst gewijzigd door JanW op ma jun 26, 2017 1:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

Centreren van de halve oliekeerringen.
centreren halve oliekeerringen met 1687-T.jpg
Ook outil 1687-T is niet in ieders bezit.
Er is ook een methode om de centrering te doen met een voelerlint van 0,? mm dikte, exacte maat weet ik even niet.
Zoekende naar iets dat op een dergelijk voelerlint leek stuitte ik op een gele draagtas van een bekende supermarkt en laat nou het hengsel de juiste diameter te hebben.

- plaatsen krukas
- plaatsen van het plastic "voelerlint" rondom de krukas en met gevoel plaatsen van de halve keerringen,
- keerringen aan elkaar vastzetten
- vastzetten van 1 helft aan het blok
- scheiden van de 2 helften
en je kunt verder met de rest van de opbouw

het blijkt dat het plastic niet tot nauwelijks ingedrukt wordt en mocht dat wel zo zijn , dan overal evenveel.

in de volgende post mijn oplossing voor het keerring "probleem" van het differentieel
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door JanW »

Tip differentieelkeerringen.
Ik had keerringen besteld voor het differentieel.
De originele meten 40x61x12 mm
Het magazijn verkoopt 40x62x12 mm
Om deze te kunnen monteren moet het diff huis iets worden uitgedraaid, was mij niet bekend.
Al zoekende kwam ik de goede maat keerringen tegen bij diverse handelaren, oa de Tractionclub. Inmiddels is hierin bijkbaar voorzien. Het afdraaien stamt van vele jaren terug toen er nog weinig te koop was.
Echter bij monteren van de goede maat keerringen bleken deze ietsje te groot te zijn en waren niet te monteren zonder beschadigingen.
Ik heb op de slijpsteen een minimale hoeveelheid van de rubber ommanteling afgeslepen waarna de keerringen goed op hun plaats te brengen waren.
Als je de keerringen op je vinger en iets schuin, dus net niet in de lengterichting, tegen de steen houdt, gaan ze meedraaien op je vinger en wordt er overal evenveel materiaal afgenomen.
Mocht het niet mooi rond worden doet vloeibare pakking de rest.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Tips & Tricks

Bericht door JanW »

een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie