Benzinemeter
Benzinemeter
Dag,
Aangezien ik nu toch bezig ben met een serieuze revisie pak ik nu ook gelijk de benzinemeter mee. Deze heeft sinds de aanschaf een jaar of 5 geleden nooit gefunctioneerd. Wat is de meest effectieve aanpak om er achter te komen wat het euvel is? Alle andere zaken op het dashboard werken naar behoren dus ik vraag me af of het iets van elektronische aard is.
Alvast bedankt.
Michiel
Aangezien ik nu toch bezig ben met een serieuze revisie pak ik nu ook gelijk de benzinemeter mee. Deze heeft sinds de aanschaf een jaar of 5 geleden nooit gefunctioneerd. Wat is de meest effectieve aanpak om er achter te komen wat het euvel is? Alle andere zaken op het dashboard werken naar behoren dus ik vraag me af of het iets van elektronische aard is.
Alvast bedankt.
Michiel
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Benzinemeter
Probeer een bij de vlotter te komen, daar kun je kijken wat hij doet in de hoge en lage stand.
Re: Benzinemeter
je kunt bekijken of de vlotter vrij kan bewegen, of de contacten goed zijn, of de weerstandsdsraad niet onderbroken is
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Benzinemeter
Ik zou beginnen met de massa 

Re: Benzinemeter
Ik zou de draad op de tankvlotter eens tegen de carrosserie aan houden.
Slaat hij uit dan werkt je benzine meter. Blijft hij op 0 staan dan zoeken in de draad richting de meter.
Andersom hij slaat wel uit maar op de tankvlotter met volle tank niet dan een andere tankvlotter of schoonmaken.
Slaat hij uit dan werkt je benzine meter. Blijft hij op 0 staan dan zoeken in de draad richting de meter.
Andersom hij slaat wel uit maar op de tankvlotter met volle tank niet dan een andere tankvlotter of schoonmaken.
Re: Benzinemeter
Dag,
Bedankt voor de duidelijke reacties. Even voor de zekerheid: om de vlotter los te halen moet ik dan de bovenste 3 boutjes losdraaien of alleen de voorste? Dat laatste heb ik namelijk gedaan maar er is daarna met wat kracht geen beweging in te krijgen. Mocht het toch alleen dit schroefje zijn: gewoon de brute kracht inzetten?
Michiel
Bedankt voor de duidelijke reacties. Even voor de zekerheid: om de vlotter los te halen moet ik dan de bovenste 3 boutjes losdraaien of alleen de voorste? Dat laatste heb ik namelijk gedaan maar er is daarna met wat kracht geen beweging in te krijgen. Mocht het toch alleen dit schroefje zijn: gewoon de brute kracht inzetten?

Michiel
Re: Benzinemeter
aller eerst moet je beginnen met het verwijderen van stof en vuil rond het gat , dit wil je vast niet in je tank hebben
als je "tankvlotter citroen hy " googeld bij afbeeldingen kom je een duidelijke tekening tegen hoe eea. is gemonteerd.
hier zie je dat het vlotter met 3 boutjes vast zit aan de tank.
suc6.

als je "tankvlotter citroen hy " googeld bij afbeeldingen kom je een duidelijke tekening tegen hoe eea. is gemonteerd.
hier zie je dat het vlotter met 3 boutjes vast zit aan de tank.
suc6.
Re: Benzinemeter
De benzinemeter werkt nog steeds niet. Ik heb vandaag het paneeltje weggehaald en de vlotter geïnspecteerd. In de vlotter zit een klein beetje benzine. Als ik de draadjes tegen de carrosserie houd, slaat de meter niet uit. Er zitten overigens 3 draadjes bij het tankvlotter element: een draadje zit aan de carosserie (zie foto links). Een draad zit rechts aangesloten op het element en loopt voor de tank door naar voren. En als je goed kijkt zie je op de foto rechtsachterin nog een losse draad hangen die niet was aangesloten. Ik heb geen flauw idee waar deze draden voor dienen en of ze goed zijn aangesloten. Kan iemand mij daar bij helpen?
Ik heb overigens onder het dashbord gekeken. Daar blijkt bij de benzinemeter (carburant) slechts één draad aangesloten te zijn. Hoort dat zo te zijn?
Alvast bedankt voor tips.
Michiel
Ik heb overigens onder het dashbord gekeken. Daar blijkt bij de benzinemeter (carburant) slechts één draad aangesloten te zijn. Hoort dat zo te zijn?
Alvast bedankt voor tips.
Michiel
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Benzinemeter
Ik wilde verwijzen naar https://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=382 maar zie dat mijn plaatje niet meer werkt, foei. Schema van Bert daaronder echter wel
Ik zal even kijken of ik die van mij kan repareren.

Ik zal even kijken of ik die van mij kan repareren.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Benzinemeter
De bedrading is dus als volgt (volgens het schema dan): draad van vlotter naar carosserie voor aarde, draad van vlotter naar meter, draad van meter naar 12V (bij contact aan).
Dus je meter zou twee draden moeten hebben, net als de vlotter.
Wat in bussen nog wel eens gebeurd is dat als er ergens een draadbreuk is, er een extra draad wordt getrokken en de oude dus lekker blijft zitten (bij MurpHY in ieder geval wel
), dus: meten is weten...
Dus je meter zou twee draden moeten hebben, net als de vlotter.
Wat in bussen nog wel eens gebeurd is dat als er ergens een draadbreuk is, er een extra draad wordt getrokken en de oude dus lekker blijft zitten (bij MurpHY in ieder geval wel

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Benzinemeter
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik ga morgen aan de slag. Echter, ik lees vaker op de site dat je draden moet doormeten om te bekijken of er ergens spanning op staat. Hoe doe ik dat precies? (voordat ik ergens kortsluiting oid ga veroorzaken) Ik heb een voltmeter met 2 van die prikelementen. Een op de draad en de ander tegen de carrosserie?meten is weten...
Bedankt alvast.
Noob
Re: Benzinemeter
Nog bedankt voor de link! Ik heb alles doorgemeten. Beide draden bleken een breuk te hebben dus ik heb een nieuwe kabel gelegd van het dashboard naar de benzinemeter. Vanaf de voordeur gezien heb ik op de eerste aansluiting vd benzinemeter 12V aangesloten en op de 2e aansluiting de draad naar de benzinemeter. Op de benzinemeter/vlotter heb ik de draad vanaf het dashboard op de linkse aansluiting geprikt. Op de rechtse aansluiting gaat een draad naar de carrosserie. Als ik de vlotter uit de tank heb en ik beweeg de vlotter tussen de 2 uiterste posities beweegt de meter perfect mee. Tijdens het monteren van de vlotter (boutjes indraaien) schiet de meter echter alle kanten op (zonder dat de vlotter dus beweegt). Als alles uiteindelijk gemonteerd is en ik het contact een aantal keer aan en uit zet, geeft de meter vaak wisselende standen weer. De ene keer de helft dan weer helemaal vol.
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt.
Michiel
Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt.
Michiel
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Benzinemeter
ik zou zeggen: slechte massa.
Re: Benzinemeter
Zou je mij kort uit kunnen leggen hoe ik dat mogelijk zou kunnen verhelpen? (Wat zijn de meest voor de hand liggende struikelpunten)ik zou zeggen: slechte massa.
Alvast bedankt.
Michiel