Lage oliedruk
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Lage oliedruk
Ik heb mijn motorblok gereviseerd. Alle belangrijke delen zijn vervangen, cilinders en zuigers, oliepomp, drijfstang- en krukaslagers, klepseals etc.... de motor loopt goed, alleen is de oliedruk erg laag bij warme motor. Ik heb een meter ingebouwd en deze geeft 3 bar bij koude motor. Bij warme motor en een snelheid van 70km/ uur is de druk slechts 1-1,5 bar en dat lijkt mij te laag. Iemand een idee hoe dit kan?
Marc Ambagts
Re: Lage oliedruk
Lijkt mij iets aan de lage kant.
Olie pomp vervangen door nieuwe? Zo niet, is deze gecontroleerd op opbrengst en druk? Veer goed?
is de meter goed?
waar meet je?
welke olie?
hoe is de druk stationair?
Olie pomp vervangen door nieuwe? Zo niet, is deze gecontroleerd op opbrengst en druk? Veer goed?
is de meter goed?
waar meet je?
welke olie?
hoe is de druk stationair?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Lage oliedruk
ik kom juist wat getallen tegen in het handboek omdat ik de motor compleet uitelkaar heb liggen:
"oliedruk 3.7 tot 4 kg/cm2 bij 4000 rpm en olietemperatuur van 60 graden".
"oliedruk 3.7 tot 4 kg/cm2 bij 4000 rpm en olietemperatuur van 60 graden".
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Lage oliedruk
Oliepomp is nieuw. Stationair is de druk minder dan 1. Er zit Castrol classic 20w50 olie in.JanW schreef:ik kom juist wat getallen tegen in het handboek omdat ik de motor compleet uitelkaar heb liggen:
"oliedruk 3.7 tot 4 kg/cm2 bij 4000 rpm en olietemperatuur van 60 graden".
Marc Ambagts
Re: Lage oliedruk
Stationair minder dan 1 is bij nieuwe lagers wat laag. Bij een ingelopen motor is het acceptabel als de druk maar omhhog schiet bij het beroeren van het gaspedaal.
Er van uitgaande dat de pomp goed is kan het nog zijn dat de meting niet betrouwbaar is (meter en/of plaats). Je hebt geen info of de pomp goed afgeregeld is?
Als deze wel goed is blijft de motor over.
Er van uitgaande dat de pomp goed is kan het nog zijn dat de meting niet betrouwbaar is (meter en/of plaats). Je hebt geen info of de pomp goed afgeregeld is?
Als deze wel goed is blijft de motor over.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Lage oliedruk
Heren,
Voor de oliedruk is de speling op de nokkenas bij onze HY motoren van belang.
De nokkenas zit met drie (bronzen?) lagers in het blok. De olie uit de pomp bereikt als eerste de nokkenas. Als de speling op deze lagers te groot wordt, verdwijnt daar de meeste olie en druk. Dit wordt meestal het eerste zichtbaar als het olielampje gaat branden bij stationair toerental, bv bij het wachten voor een verkeerslicht.
Je kan de hele motor reviseren, van prachtige nieuwe onderdelen voorzien, maar als de speling bij de nokkenas te groot is, bereikt te weinig olie de krukaslagers en ben je weer terug bij af. Tweede oorzaak van te lage oliedruk kan zijn dat je krukas 'te veel' versleten is en je m moeten laten slijpen (en balanceren!) naar de eerst volgende overmaat, vervolgens wel je lagers aanpassen.
Succes met meten,
Ferry
Voor de oliedruk is de speling op de nokkenas bij onze HY motoren van belang.
De nokkenas zit met drie (bronzen?) lagers in het blok. De olie uit de pomp bereikt als eerste de nokkenas. Als de speling op deze lagers te groot wordt, verdwijnt daar de meeste olie en druk. Dit wordt meestal het eerste zichtbaar als het olielampje gaat branden bij stationair toerental, bv bij het wachten voor een verkeerslicht.
Je kan de hele motor reviseren, van prachtige nieuwe onderdelen voorzien, maar als de speling bij de nokkenas te groot is, bereikt te weinig olie de krukaslagers en ben je weer terug bij af. Tweede oorzaak van te lage oliedruk kan zijn dat je krukas 'te veel' versleten is en je m moeten laten slijpen (en balanceren!) naar de eerst volgende overmaat, vervolgens wel je lagers aanpassen.
Succes met meten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Lage oliedruk
precies FerrHY
daarom denk ik dat het beangrijk is waar gemeten wordt.
Ik ging er trouwens van uit dat reviseren met nieuwe lagers autoatisch slijpen van de kruktappe inhield.
Marc: is de krukas meegereviseerd? En ook gemeten met een micrometer, niet alleen schuifmaat? En de nokkennasspeling?
daarom denk ik dat het beangrijk is waar gemeten wordt.
Ik ging er trouwens van uit dat reviseren met nieuwe lagers autoatisch slijpen van de kruktappe inhield.
Marc: is de krukas meegereviseerd? En ook gemeten met een micrometer, niet alleen schuifmaat? En de nokkennasspeling?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Lage oliedruk
De krukas is niet geslepen, wel gemeten en is in orde bevonden. Ik denk dat Ferry zijn opmerking over de nokkenas wellicht in de goede richting wijst. Die is niet aangepakt. Al doende leert men zal ik maar zeggen. ......
Marc Ambagts
Re: Lage oliedruk
daarom is het belangrijk om te wete waar gemete wordt.
Het kan best zijn dat de hoofdlagers wel genoeg druk aangeboden krijgen
Het kan best zijn dat de hoofdlagers wel genoeg druk aangeboden krijgen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Lage oliedruk
De meting vindt plaats op de plek waar normaal gesproken her oliedruk contact zit.
Marc Ambagts
Re: Lage oliedruk
Bij mijn oliepomp zijn destijds extra ringen aangebracht om de oliepomp beter te laten functioneren.
Dit is gedaan door een oude rot in het vak wat betreft HY's.
Het is alweer even terug dat ik de pomp heb gezien maar dat zou ook een optie kunnen zijn.
Dit is gedaan door een oude rot in het vak wat betreft HY's.
Het is alweer even terug dat ik de pomp heb gezien maar dat zou ook een optie kunnen zijn.
Re: Lage oliedruk
Opvoeren van de druk bedoel je Ghys. Wat hier nodig is, is meer opbrengst om het vermeende lek bij de nokkenas op te vangen.
Maar er is hier een nieuwe pomp gemonteerd.
Maar er is hier een nieuwe pomp gemonteerd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938