Oliekeerring ?
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Oliekeerring ?
Ik heb een klein probleempje.
Mijn Hy lekt steeds weer olie aan de voorste oliekeerring van de krukas.
'K heb hem reeds drie maal vervangen drie maal heb ik gekeken of er krasjes op de krukas staan maar neen.
Ik ga de keerring steeds bij de autohandel halen maar zou het nu kunnen dat deze niet geschikt zijn voor de HY motor.
Als de draairichting van de keerring anders is BV. ?
Ik ga er nu een originele halen en hoop hiermee het probleem op te lossen.
Hebben jullie hier ervaring mee ?
Mijn Hy lekt steeds weer olie aan de voorste oliekeerring van de krukas.
'K heb hem reeds drie maal vervangen drie maal heb ik gekeken of er krasjes op de krukas staan maar neen.
Ik ga de keerring steeds bij de autohandel halen maar zou het nu kunnen dat deze niet geschikt zijn voor de HY motor.
Als de draairichting van de keerring anders is BV. ?
Ik ga er nu een originele halen en hoop hiermee het probleem op te lossen.
Hebben jullie hier ervaring mee ?
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Hoi,
waarschijnlijk is het niet de oliekeerring maar de pakking van je carter die lekt. Ik heb dit ook gehad. Er zitten aan de voor en achterkant van het carter halfronde kurken pakkingen.
Misschien dat ze bij de revisie van je motor niet goed zijn komen te zitten zitten? Er hoort ook een dun plaatje staal tussen te zitten .
Trouwens, standaard oliekeerringen zijn prima, mits van de juiste maat natuurlijk.
Groeten,
Edwin.
waarschijnlijk is het niet de oliekeerring maar de pakking van je carter die lekt. Ik heb dit ook gehad. Er zitten aan de voor en achterkant van het carter halfronde kurken pakkingen.
Misschien dat ze bij de revisie van je motor niet goed zijn komen te zitten zitten? Er hoort ook een dun plaatje staal tussen te zitten .
Trouwens, standaard oliekeerringen zijn prima, mits van de juiste maat natuurlijk.
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik dacht eerst ook dat het de kurken pakking was maar na een blik op de keerring zie je duidelijk olie uit de keerring druppen.
De olie komt overal te zitten omdat de krukas ze wegslingerd.
De lek is steeds voor een korte tijd opgelost na het vervangen van de keerring.
De olie komt overal te zitten omdat de krukas ze wegslingerd.
De lek is steeds voor een korte tijd opgelost na het vervangen van de keerring.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
Wynns
Hi, je kunt het ook even proberen op te lossen door een flesje "Wynns olielekdicht" aan je olie toe te voegen. Meestal werken de producten van Wynns zeer goed.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Andere oorzaken van je terugkerende probleem kunnen zijn;
-krukaslager versleten; je krukas gaat dan slingeren in de oliekeerring
-overdruk in je karter; olie wordt naar buiten geblazen
-krukas heeft teveel speling in de lengterichting; olie wordt naar buiten gesleept.
Oliekeerring kan niet tegen de gebruikte olie; meestal wordt er minerale olie gebruikt in de HY, synthetische olie vreet oliekeerringen aan als deze alleen geschikt zijn voor minerale olie (oorzaak neerstorten dakota in waddenzee een paar jaar geleden)
Succes,
Stef
-krukaslager versleten; je krukas gaat dan slingeren in de oliekeerring
-overdruk in je karter; olie wordt naar buiten geblazen
-krukas heeft teveel speling in de lengterichting; olie wordt naar buiten gesleept.
Oliekeerring kan niet tegen de gebruikte olie; meestal wordt er minerale olie gebruikt in de HY, synthetische olie vreet oliekeerringen aan als deze alleen geschikt zijn voor minerale olie (oorzaak neerstorten dakota in waddenzee een paar jaar geleden)
Succes,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties en goede raad.
'K heb de nieuwe oliekeerring geplaatst en het blijkt nu perfect dicht te zijn.
De rubberkwaliteit lijkt me beter te zijn dan die andere.
Nu is het zwarte rubber de andere waren steeds in groene rubber en harder compound.
Op hoop van zegen!
'K heb de nieuwe oliekeerring geplaatst en het blijkt nu perfect dicht te zijn.
De rubberkwaliteit lijkt me beter te zijn dan die andere.
Nu is het zwarte rubber de andere waren steeds in groene rubber en harder compound.
Op hoop van zegen!
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
Je schrijft dat er ook een dun plaatje staal tussen moet zitten. Volgens mij bedoel je echter het voelrlint waarmee je de afstand dient te bepalen. Na het vastzetten moet dat echter wel weer verwijderd worden.ed-hz schreef:Hoi,
waarschijnlijk is het niet de oliekeerring maar de pakking van je carter die lekt. Ik heb dit ook gehad. Er zitten aan de voor en achterkant van het carter halfronde kurken pakkingen.
Misschien dat ze bij de revisie van je motor niet goed zijn komen te zitten zitten? Er hoort ook een dun plaatje staal tussen te zitten .
Trouwens, standaard oliekeerringen zijn prima, mits van de juiste maat natuurlijk.
Groeten,
Edwin.
gret,
HyPeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Hmm, ik heb hetzelfde probleem: net distributieketting vernieuwd, en sindsdien lekkage aan de voorste (nieuwe) keerring. Ik heb het distributiedeksel "op zicht" gecentreerd, doch bestaat hier misschien een speciale tool voor? De nieuwe keerring voelt van hardheid hetzelfde aan als de oude, doch hij heeft niet de schuine ribbels op de dichtingslip, maar ik vermoed niet dat dat echt de oorzaak is, heb bij de 2cv ook ooit een "gewone" ingestoken, zonder lekkage. Die met ribbels kon ik nergens vinden, waar heb jij de jouwe gevonden?hy belge schreef:Bedankt voor jullie reacties en goede raad.
'K heb de nieuwe oliekeerring geplaatst en het blijkt nu perfect dicht te zijn.
De rubberkwaliteit lijkt me beter te zijn dan die andere.
Nu is het zwarte rubber de andere waren steeds in groene rubber en harder compound.
Op hoop van zegen!
Alvast bedankt.
Peter
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik heb hem bij Hwxyz gehaald in Anderlecht.
Hwxyz@skynet.be
Die heeft me al een paar keer uit de nood geholpen
Hwxyz@skynet.be
Die heeft me al een paar keer uit de nood geholpen

Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Hoi, bedankt voor de informatie. En dat centreren van het distributiedeksel, heb je dat "op zicht" gedaan, of misschien zelf een of ander tooltje voor gemaakt? Was al aan 't denken om een harde kunststof ring te laten draaien ofzo, met de diameters van de oliekeerring, lijkt me voldoende? "Op zicht" stond dat van mij goed, maar de realiteit wijst anders uit 
Groeten,
Peter
!------!
!°/=\°!
" "

Groeten,
Peter
!------!
!°/=\°!
" "
keerring vervangen
Ik heb nu ook het probleem van een lekkende keerring
. Natuurlijk net voor onze vakantie. Wat is de juiste manier om deze te vervangen? Ik neem aan:
Radiator uitbouwen;
V-snaar demonteren;
Hy in 1e versnelling en handrem erop;
Koppeling intrappen (en vastzetten);
Poeliemoer los (sleutel 36?, rechts draad?)
Poelie verwijderen (koppeling ingetrapt houden?)
oude keerring vervangen (2 parkertjes erin draaien en daaraan trekken?);
nieuwe keerring (geolied) erin zetten
Ik ben benieuwd of dit de juiste manier is
.

Radiator uitbouwen;
V-snaar demonteren;
Hy in 1e versnelling en handrem erop;
Koppeling intrappen (en vastzetten);
Poeliemoer los (sleutel 36?, rechts draad?)
Poelie verwijderen (koppeling ingetrapt houden?)
oude keerring vervangen (2 parkertjes erin draaien en daaraan trekken?);
nieuwe keerring (geolied) erin zetten
Ik ben benieuwd of dit de juiste manier is

-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Volgorde is;
Officieel; carter los en een met een blok hout tussen kruktap en blok de moer loshalen.
Hoe ik het heb gedaan:
versnellingsbak in 3 (minste kracht op je homokineten)
koppeling niet indrukken want dan draait je motor gewoon door, en die wil je nu juist blokkeren zodat je de moer kunt losmaken
Moer in poulie losdraaien (gewone draad)
V-snaar loshalen
met een schroevendraaier je oliekeerring lospulken; hij mag kapot maar probeer geen krasjes op de as te maken (gaat later lekken)
Als je toch de radiator los moet halen nog een goede tip:
als je de onderste bevestigingsbouten van de radiator loshaalt kun je je radiator kapotdraaien; het werkt makkelijker om de radiator op de bevestigingsplaat te laten staan en alleen de 4 boutjes van deze bevestigingsplaat los te halen
Succes,
Stef
Officieel; carter los en een met een blok hout tussen kruktap en blok de moer loshalen.
Hoe ik het heb gedaan:
versnellingsbak in 3 (minste kracht op je homokineten)
koppeling niet indrukken want dan draait je motor gewoon door, en die wil je nu juist blokkeren zodat je de moer kunt losmaken
Moer in poulie losdraaien (gewone draad)
V-snaar loshalen
met een schroevendraaier je oliekeerring lospulken; hij mag kapot maar probeer geen krasjes op de as te maken (gaat later lekken)
Als je toch de radiator los moet halen nog een goede tip:
als je de onderste bevestigingsbouten van de radiator loshaalt kun je je radiator kapotdraaien; het werkt makkelijker om de radiator op de bevestigingsplaat te laten staan en alleen de 4 boutjes van deze bevestigingsplaat los te halen
Succes,
Stef
HY '76