DOT 5 siliconenolie
DOT 5 siliconenolie
Hallo allemaal,
hy belge gebruikt DOT 5 siliconen remolie in zijn bus,
en ik moet zeggen, het lijkt nogal wat voordelen te bieden:
- geen gecorrodeerder remcylinders en zuigertjes meer
- bijna nooit meer remolie vervangen
- de DOT 5 remolie heeft een smerende werking en neemt geen vocht op
Ik zou dit ook willen gaan gebruiken en ik wil graag weten van anderen die deze remolie gebruiken wat de ervaringen zijn.
Het gekke is, het lijkt alleen maar voordelen te bieden, maar ik ken bijna niemand die ermee rijdt. Komt dit alleen door de prijs?
Graag je ervaringen!
Edwin.
hy belge gebruikt DOT 5 siliconen remolie in zijn bus,
en ik moet zeggen, het lijkt nogal wat voordelen te bieden:
- geen gecorrodeerder remcylinders en zuigertjes meer
- bijna nooit meer remolie vervangen
- de DOT 5 remolie heeft een smerende werking en neemt geen vocht op
Ik zou dit ook willen gaan gebruiken en ik wil graag weten van anderen die deze remolie gebruiken wat de ervaringen zijn.
Het gekke is, het lijkt alleen maar voordelen te bieden, maar ik ken bijna niemand die ermee rijdt. Komt dit alleen door de prijs?
Graag je ervaringen!
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Ik zal al even de reden geven waarom ik overgeschakeld ben.
De kost van de olie wordt ruim goed gemaakt door het verminderd onderhoud.
Het risico op lekages is bijna nihil.
Geen aangevreten lak meer.
Als eerste auto heb ik m'n 2cv van 1956 op deze olie gezet, doordat ik hem niet vaak gebruik kwamen de remcilinders steeds vast te zitten.
Sinds ik SBF er ingedaan heb heb ik geen problemen meer.
Het was dus snel beslist voor de H hetzelfde te doen.
Na drie jaar heb Ik nog geen enkel nadeel ervaren met deze olie.
Ik ben zelf dus ook wel geintereseerd naar mogelijke nadelen.
Het merk dat ik gebruikt heb is AUTOMEC Silicone Brake Fluid DOT5.
Prijs is €64 voor 1 liter.
ATE heeft silicone based brake fluide maar die wordt alleen in de race's gebruikt voor het hoge kookpunt maar de andere voordelen bezit deze niet (ze is dan ook een stukje goedkoper)
De kost van de olie wordt ruim goed gemaakt door het verminderd onderhoud.
Het risico op lekages is bijna nihil.
Geen aangevreten lak meer.
Als eerste auto heb ik m'n 2cv van 1956 op deze olie gezet, doordat ik hem niet vaak gebruik kwamen de remcilinders steeds vast te zitten.
Sinds ik SBF er ingedaan heb heb ik geen problemen meer.
Het was dus snel beslist voor de H hetzelfde te doen.
Na drie jaar heb Ik nog geen enkel nadeel ervaren met deze olie.
Ik ben zelf dus ook wel geintereseerd naar mogelijke nadelen.
Het merk dat ik gebruikt heb is AUTOMEC Silicone Brake Fluid DOT5.
Prijs is €64 voor 1 liter.
ATE heeft silicone based brake fluide maar die wordt alleen in de race's gebruikt voor het hoge kookpunt maar de andere voordelen bezit deze niet (ze is dan ook een stukje goedkoper)
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Hallo allemaal,
ik heb eens wat rondgebeld,
en ik heb gesproken met een bedrijf dat zelf klassiekers restaureert.
Zij gebruiken altijd siliconen remolie (dot 5), vanwege de voordelen,
maar ALLEEN als het remsysteem compleet nieuw opgebouwd is, dus helemaal schoon met nieuwe rubbers.
Als het remsysteem al in aanraking is geweest met DOT 4 remvloeistof, doen ze er nooit siliconen in, ook niet nadat het systeem byvoorbeeld gespoeld is.
Volgens dit bedrijf is er een grote kans namelijk dat je rubbers gaan opzwellen als je dit doet, hij heeft dit zelf al meegemaakt.
Nu ja... in ieder geval: Niet meteen allemaal naar de winkel rennen dus,
tenzij je remsysteem compleet nieuw is opgebouwd.
Edwin.
ik heb eens wat rondgebeld,
en ik heb gesproken met een bedrijf dat zelf klassiekers restaureert.
Zij gebruiken altijd siliconen remolie (dot 5), vanwege de voordelen,
maar ALLEEN als het remsysteem compleet nieuw opgebouwd is, dus helemaal schoon met nieuwe rubbers.
Als het remsysteem al in aanraking is geweest met DOT 4 remvloeistof, doen ze er nooit siliconen in, ook niet nadat het systeem byvoorbeeld gespoeld is.
Volgens dit bedrijf is er een grote kans namelijk dat je rubbers gaan opzwellen als je dit doet, hij heeft dit zelf al meegemaakt.
Nu ja... in ieder geval: Niet meteen allemaal naar de winkel rennen dus,
tenzij je remsysteem compleet nieuw is opgebouwd.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Re: DOT 5 siliconenolie
En zijn er mensen die zijn overgestapt op een 'groene' rem? Als je toch al je rubbers aan het vervangen bent kun je net zo goed overgaan op LHM, weet wel dat er ambulance-HY's zijn met een groen en rood systeem maar is het remsysteem dan ook groen of alleen de hydrauliek? En waar vind je die specifieke LHM rubbers?
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Ik weet dat er iemand hier in belgië een ambulance heeft met hydraulische achtervering en dubbel LHM remsysteem.(volgens mij bekrachtigd)
Nu is het systeem gaan lekken en heeft hij de grootste moeite om de onderdelen te vinden.
Het nadeel van LHM is dat het kookpunt vrij laag ligt waardoor je in de problemen kan komen als je in de bergen gaat rijden.
Tot nu toe rij ik al 5 jaar met de siliconen olie en heb er nog geen spijt van.
Vooral de bedrijfszekerheid vindt ik fantastisch.
Nu is het systeem gaan lekken en heeft hij de grootste moeite om de onderdelen te vinden.
Het nadeel van LHM is dat het kookpunt vrij laag ligt waardoor je in de problemen kan komen als je in de bergen gaat rijden.
Tot nu toe rij ik al 5 jaar met de siliconen olie en heb er nog geen spijt van.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
hy-belge schreef:
vraag 1: Heb je andere (groene) rubbers gebruikt in de afdichting van de leidingen? Of is dat alleen bij LHM nodig?
vraag 2: Ben je inderdaad met een "schoon" remsysteem begonnen, dus niet eerst dot4 er in gehad?
Mijn systeem is rondom voorzien van nieuwe cupjes en stofkappen en ook het rubber onder het remoliepotje is nieuw, dus ik ben wel in voor dot5. Het leidingwerk moet nog (nieuw) worden aangelegd.
flyinghy
Even twee directe vragen:Tot nu toe rij ik al 5 jaar met de siliconen olie en heb er nog geen spijt van.
vraag 1: Heb je andere (groene) rubbers gebruikt in de afdichting van de leidingen? Of is dat alleen bij LHM nodig?
vraag 2: Ben je inderdaad met een "schoon" remsysteem begonnen, dus niet eerst dot4 er in gehad?
Mijn systeem is rondom voorzien van nieuwe cupjes en stofkappen en ook het rubber onder het remoliepotje is nieuw, dus ik ben wel in voor dot5. Het leidingwerk moet nog (nieuw) worden aangelegd.
flyinghy
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Bert,
Siliconenolie is 100% compatibel met de standaard rubbertjes ed en helemaal niet agressief. Het enige dat je niet moet doen is siliconenolie gebruiken in een verontreinigd systeem. Jij bent nu in de ideale situatie om te schakelen naar siliconen. Meteen doen zou ik zeggen!
Gr, Matthijs
Siliconenolie is 100% compatibel met de standaard rubbertjes ed en helemaal niet agressief. Het enige dat je niet moet doen is siliconenolie gebruiken in een verontreinigd systeem. Jij bent nu in de ideale situatie om te schakelen naar siliconen. Meteen doen zou ik zeggen!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Ik ben met een volledig vernieuwd remsysteem begonnen.
Maar je kan even goed met een gereinigd en doorgespoeld systeem op DOT 5 overschakelen.
Ik heb een 2CV van 1957 waar ik gereinigd en gespoeld heb en die staat al 8 jaar op DOT 5 zonder probleem.
Je moet alleen vermijden dat DOT 4 en 5 gemengd wordt, in dat geval zijn het de waarden van de DOT 4 die gelden ook voor het onderhoud.
Zeker geen rubbers voor LHM plaatsen die kunnen niet tegen synthetische olie (moest je bus ooit terug naar DOT 4 overschakelen)
In jou geval zou ik echt niet twijfelen gewoon doen het is geen goedkope oplossing maar op lange termijn heb je er zeker voordeel aan.
Ik heb het merk automec die kost in belgië "na wat zoekwerk" ongeveer 30 € per liter.
Maar je kan even goed met een gereinigd en doorgespoeld systeem op DOT 5 overschakelen.
Ik heb een 2CV van 1957 waar ik gereinigd en gespoeld heb en die staat al 8 jaar op DOT 5 zonder probleem.
Je moet alleen vermijden dat DOT 4 en 5 gemengd wordt, in dat geval zijn het de waarden van de DOT 4 die gelden ook voor het onderhoud.
Zeker geen rubbers voor LHM plaatsen die kunnen niet tegen synthetische olie (moest je bus ooit terug naar DOT 4 overschakelen)
In jou geval zou ik echt niet twijfelen gewoon doen het is geen goedkope oplossing maar op lange termijn heb je er zeker voordeel aan.
Ik heb het merk automec die kost in belgië "na wat zoekwerk" ongeveer 30 € per liter.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
HY belge, bedankt voor de reactie. Dat wordt DOT5 dus.
flyingHY
flyingHY