hete cups

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

marko schreef:Mocht de kosten inderdaad 1500 euro bedragen dan ben ik overigens bankroet en gaat mijn vakantie ook niet door. Maar ik heb het gevoel dat het wel mee kan vallen.
€1500 kan je verwachten in het geval van nieuwe cups, schoenen etc. Het kan dus zeker meevallen. Good luck!

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ree schreef: €1500 kan je verwachten in het geval van nieuwe cups, schoenen etc. Het kan dus zeker meevallen. Good luck!
Ree
Da's nogal een bedrag!

4cups voor de voorremmen en 4 stofhoezen was ongeveer E22.
2 sets remschoenen E170

Zelfs als je allevier de remcylinders in de voortrommels vervangt voor nieuwe ben je
'slechts' E400 lichter :wink: . 2 vervangende trommels E 100

Meestal kun je echter prima volstaan met het vervangen van de cupjes en evt het
honen van de remcylinders en het gladmaken van de zuigertjes (polijsten met koperpoets oid,
evt braampjes met zeer fijn schuurpapier (400 of fijner) en dan weer polijsten.
In elkaar zetten met speciaal remmenvet voor DOT4 zodat de zuiger minder snel
vast gaat zitten.

Zelfs bij mijn oude rammelbus (de rechtse 8) ) was ik dus klaar met nieuwe cupjes
en stofhoezen een tuupje remmenvet en wat Dot4 zeg bij elkaar E40.

Een garagist zal natuurlijk zijn uren nog rekenen en die zijn niet gratis!

Ben ik toch benieuwd waar die E1500 precies in is gaan zitten...
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi,

ik ben het een beetje met Aad eens,
de meeste garages zijn gewoon duur.
M´n buurman ging voor een kleine beurt met z´n Xsara naar de garage (olie, filter, ruitenwissers, computer uitlezen) en was 200 euro lichter ?!

Alhoewel van bemmelen op zich OK is vindt ik hem ook aan de prijzige kant. Je kan het het beste zelf doen maar ik begrijp ook dat niet iedereen de mogelijkheden of tijd hiervoor heeft.
Al de keren dat ik bij een garage geweest ben kwam ik van een koude kermis thuis, vaak was het niet goed gedaan en moest het opnieuw.

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Webmeistera schreef: Ben ik toch benieuwd waar die E1500 precies in is gaan zitten...
Ik heb hier in huis een bonnetje liggen voor een voorremrevisie a €1500, hij was nog dramatisch slecht uitgevoerd ook.

ps, niet door een garage en Delft uitgevoerd, voor de denkers onder jullie ;)

Ree
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

En op mijn voorremrevisie-bonnetje staat: 600 euro materiaal, 400 euro arbeidsloon, 200 euro BTW. Zelf doen scheelt dus de helft.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik weet nog dat ik veel kwijt was voor mijn remrevisie aan de voorkant, maar zoveel echt niet. Ik had 4 compleet nieuwe cilinders. Schoenen enz. waren nog goed. Ik zal de rekening nog eens opzoeken, mmar ik dacht 600 euro of zo.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Boudewijn schreef:Ik weet nog dat ik veel kwijt was voor mijn remrevisie aan de voorkant, maar zoveel echt niet. Ik had 4 compleet nieuwe cilinders. Schoenen enz. waren nog goed. Ik zal de rekening nog eens opzoeken, mmar ik dacht 600 euro of zo.
En natuurlijk zijn we dan benieuwd waar je het hebt laten doen :D
Zelf heb ik rechtsvoor de remcilinders gehohnt en van nieuwe cups en remmenvet voorzien, maar omdat de remschoenen en ankerplaat beschadigingen hebben ben ik er niet geheel gerust op. De cilinders zijn verder allemaal wel goed verwacht ik, ik zou dus graag een garage vinden die op een eerlijke manier de huidige onderdelen kan beoordelen en dan alleen vervangt en afstelt wat gedaan moeten worden (geen KwikFit taferelen ;)).
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do jun 29, 2006 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Jullie zijn toch, neem ik aan, lid van de één of d'andere club?

Daar zijn de kennis en vaardigheden om (rem)onderdelen te beoordelen
toch gewoon in huis? Maak daar gebruik van zou ik zeggen.

Er zijn vast geen garages meer die de Hy in regulier onderhoud hebben,
voor hen is het dus ook allemaal bijzonder, wat extra uitzoekwerk betekend
en dus extra tijd = kassa!

Bovendien zijn de onderdelen via een clubmagazijn vast goedkoper als 't
spul wat een garage viavia moet zien te regelen.

Ik vind de HY geen moeilijke wagen.
(Ik vind hem wel groot, zwaar en ontoegankelijk :wink:)
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Ik heb nu toch een probleem. Bij het opkrikken van het voorwiel bleek deze toch weer vast te zitten, en goed ook. Ik moet echt kracht zetten en je hoort hem schuren. Nu moet ik toch nog een ritje van 60km afleggen naar de garage in Delft, maar ik durf dit zo niet aan.
Nu schijnen er stelnokken te zijn, die mijn apk garage dus ook gevonden had, waarmee ik het wiel weer enigzins los kan krijgen. Mijn vraag is nu of het verstandig is om hiermee te experimenteren en zo ja, weet iemand waar ik op moet letten.

Groeten,

Marko
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou ja, jij kunt 'm tenminste nog op handkracht ronddraaien, dat ging bij mij helemaal niet meer!
Beste ANWB tip: niet remmen... ik weet niet of die 60KM allemaal binnendoor is, maar probeer in ieder geval zo min mogelijk te remmen en zeker niet hard. Desnoods je handrem loskoppelen aan de kant die slecht is en dan als het nodig is om zachtjes af te remmen je handrem (ge)(mis)bruiken.

De stelnokken zijn een beetje vervelend: omhoog draaien (per wiel draait de linker dus vanaf buiten gezien met de klok mee en de rechter tegen de klok in) zet ze strakker en naar beneden zet ze losser.
Echter: ze kunnen oneindig ronddraaien, dus als je ze ver naar beneden draait zitten ze alsnog weer vast :(
Dat vergt dus veel voelen, stellen, voelen, stellen etc.

Het klinkt iig alsof een van je remcilindertjes vast zit, dat had bij mij dezelfde symptomen: remmen worden op zich altijd wel handwarm na een stuk rijden, maar rechtsvoor was bij mij zo heet dat ik m'n vingers er zo ongeveer aan verbrandde (da's dan op de trommel gevoeld, wieldop was op zich ook wel warm).
Bij mij was dus een van de remcilinders vast komen te zitten en wel in z'n uiterste stand.
De truuk om 'm het wiel uberhaupt weer rond te kunnen draaien:
1. krik de slechte kant op, verwijder het wiel en zorg dat het andere wiel wel goed op de grond staat.
2. start de motor, trap koppeling in, zet 'm in z'n 1 en laat heel gecontroleerd de koppeling opkomen totdat je voelt dat de bus van z'n plek wil. Ondertussen kan iemand aan de andere kant dat zien natuurlijk en kan met een moker de remtrommel bewerken om de remschoen verder te lossen.
3. motor weer uit als het wiel eenmaal aardig rond draait op handkracht

Daarna was het een kwestie van slagtrekker in combinatie met moker vanaf de achterkant om de remtrommel er af te kunnen krijgen en daarna kon je al makkelijk zien welke cilinder er mis was.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

marko schreef:Mijn vraag is nu of het verstandig is om hiermee te experimenteren en zo ja, weet iemand waar ik op moet letten.
Er mee expterimenteren kan geen kwaad. Rijden misschien wel.

Aan de achterkant van ieder wiel zitten twee stelnokken. Het zijn "bouten" met slechts twee afgevlakte kanten, voor de rest zijn ze rond. Als je er een sleutel op zet (of een waterpomptang) en deze naar beneden draait, dan zal de remschoen verder van de trommel af komen te staan en komt er dus meer speling tussen.

Aan de andere kant denk ik gewoon dat je cups vastzitten vanwege de troep en de oudheid (zie LEiPiE's site voor voorbeeld vaste cups en een aantal andere remmen topics op dit forum). Afstellen heeft in dat geval geen zin. Als je het idee hebt dat je APK garage het al goed gedaan heeft zal ik er niet op rekenen jij het beter kan alleen door aan de stelnokken te draaien. Wat eerder helpt is je rem goed hard intrappen, en hopen dat ze dan los schieten. Maar je kan er niet een lange rit niet opvertrouwen dat ze iedere keer weer los zullen schieten.

Anyway, in ieder geval kijken of je je rem los krijgt, anders niet gaan rijden (en bel de wegenwacht). Lukt het wel, zorg dat je er zeker van bent dat het iedere keer lukt. En beter wat te vaak stoppen om het te controleren dan risico's te nemen.

Groet,

Ree

edit: gelukkig was LEiPiE me al grotendeels voor ;)
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Vrijdag ben ik met mijn bus naar de garage gereden. Een keer gestopt om te voelen hoe warm de remmen aanvoelden en het viel mee, dus het laatste stuk in een keer, exclusief file, doorgereden.
Daar de garage achteraf toch geen tijd voor me had en ook geen onderdelen kon krijgen door een afwezige leveranier, had ik de afspraak gemaakt dat ik die van mij, en de onderdelen van 2 andere bussen die ze nodig hadden, wel zal halen in Heesch.
Die avond zal ik gebeld worden over de staat van mijn remmen en welke onderdelen ik hiervoor zaterdag moest gaan halen.
Tot mijn grote verbazing werd ik inderdaad gebeld, maar niet met een lijst van remonderdelen die ik nodig had. De remmen bleken goed, het probleem was de handrem die aanliep. Er waren geen dure onderdelen nodig waardoor de kosten zouden meevallen.
Toch ben ik naar het magazijn in Heesch gereden op zoek naar onderdelen voor de andere twee bussen: een voorwiellager, stuurhuishoes en alle water en radiateur slangen. Ik heb uiteindelijk alles gevonden, dankzij de hulp in het magazijn en toen ik later de onderdelen afleverde bij de garage in Delft was mijn bus ook net klaar. Als beloning voor mijn koeriers werk werd mijn rekening meer dan gehalveerd en was ik voor een doorgesmeerde hy met gangbaar gemaakte handrem E 150 kwijt.
Mijn vakantie is gered.Het viel gelukkig allemaal weer mee.

Groeten,

Marko
Plaats reactie