Geluidsisolatie
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za jan 21, 2006 2:49 pm
- Locatie: Ermelo
Geluidsisolatie
Sinds maart van dit jaar ben ik in het bezit van een standaard HY, geen camperopbouw. Nadat ik me eerst heb bezig gehouden met het technische gedeelte is het nu tijd om te gaan werken aan de carrosserie. Mijn HY is op geen enkele plaats (dan af fabriek) voorzien van geluidsisolatie. Gezien het geluidsnivo in deze lege bus wil ik toch wat aan het geluidsnivo gaan doen. Bij 80 km/h ga ik ongeveer door de geluidsbarriere. Wie heeft een aantal tips voor mij ?
Alvast bedankt,
Dick
Alvast bedankt,
Dick
HY 1971, standaard bestelauto
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
geluidsisolatie
Wat ik zoal gedaan heb door de jaren heen:
Motorkap van binnenuit isoleren (zelfklevende antidreun-mat met hitteschild).
Motorkap aan de buitenzijde bekleden.
Isolatie op de vloerplaten.
Dashboard er uit en daar achter (holle ruimte=klankkast!!!)isolatiemateriaal aanbrengen.
Onder de lade een loodmat gelegd.
In het open vakje een loodmat gelegd.
Kachelmotor er uit, paneel isoleren, luchtslang naar dashboard er uit, paneel isoleren, luchtslangen voor voetenwarmte er uit en panelen isoleren, tunnel voor de dikke slang (naar dashboard) volstoppen (holle ruimte).
Betere pookhoes gemonteerd.
Is nog in de maak: betere afdichting voor handrem.
Isolatiemateriaal aanbrengen onder het verlaagde plafond in de cabine.
Plafond bekleden.
Ik heb de kachelmotor er uit gelaten, en vervangen door een electrische voorruitverwarming. Voor de APK is dit prima. Wil je HY in de winter gebruiken is dit lastig, want een echte verwarming heb je niet. Maar ja, onze HY is een zomer-auto.
Het geluidsniveau is zeer draaglijk. Wij rijden meestal zo'n 90 km per uur en kunnen normaal met elkaar praten.
Foto's zijn in de maak.
Frank
Motorkap van binnenuit isoleren (zelfklevende antidreun-mat met hitteschild).
Motorkap aan de buitenzijde bekleden.
Isolatie op de vloerplaten.
Dashboard er uit en daar achter (holle ruimte=klankkast!!!)isolatiemateriaal aanbrengen.
Onder de lade een loodmat gelegd.
In het open vakje een loodmat gelegd.
Kachelmotor er uit, paneel isoleren, luchtslang naar dashboard er uit, paneel isoleren, luchtslangen voor voetenwarmte er uit en panelen isoleren, tunnel voor de dikke slang (naar dashboard) volstoppen (holle ruimte).
Betere pookhoes gemonteerd.
Is nog in de maak: betere afdichting voor handrem.
Isolatiemateriaal aanbrengen onder het verlaagde plafond in de cabine.
Plafond bekleden.
Ik heb de kachelmotor er uit gelaten, en vervangen door een electrische voorruitverwarming. Voor de APK is dit prima. Wil je HY in de winter gebruiken is dit lastig, want een echte verwarming heb je niet. Maar ja, onze HY is een zomer-auto.
Het geluidsniveau is zeer draaglijk. Wij rijden meestal zo'n 90 km per uur en kunnen normaal met elkaar praten.
Foto's zijn in de maak.
Frank
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Informeer eens bij http://www.noise-killer.nl zij hebben (dure) sets speciaal voor de HY. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt goed te werken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za jan 21, 2006 2:49 pm
- Locatie: Ermelo
Bedankt voor de nuttige informatie. Ben zeer benieuwd naar de foto's.
Ik ga eerst maar eens wat proberen met antidreunplaat en isolatieplaten in de klankkasten en op de vloerdelen. Verder
zal ik ook de afdichtingen van de fabriek (na 35 jaar een ietwat verdroogd) kontroleren en eventueel vervangen. Het dure noise-killerset
( Euro 450,00 !!)vind ik op dit moment geen optie.
Groet,
Dick
Ik ga eerst maar eens wat proberen met antidreunplaat en isolatieplaten in de klankkasten en op de vloerdelen. Verder
zal ik ook de afdichtingen van de fabriek (na 35 jaar een ietwat verdroogd) kontroleren en eventueel vervangen. Het dure noise-killerset
( Euro 450,00 !!)vind ik op dit moment geen optie.
Groet,
Dick
HY 1971, standaard bestelauto
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za jan 21, 2006 2:49 pm
- Locatie: Ermelo
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Door de bodempanelen aan de buitenkant te beplakken met geluidsmatten
van de bouwmarkt met in de kabine de vilt en rubberlaag (die standaard lijkt bij de HY) met daarbovenop een dempend tapijt met jute rug (open) en dit tapijt ook op de deurvlakken en in de dashbordruimten aangebracht heb ik nu last van het windgeruis bij 90kmh ......
Bij de keuze van tapijt moet je er voor de gein eens vlakbij tegen praten,
je zult dan ontdekken dat het ene tapijt veel meer dempt dan het andere
Oja, mijn HY is ondertussen wel droog vanbinnen, ook als het regent.
van de bouwmarkt met in de kabine de vilt en rubberlaag (die standaard lijkt bij de HY) met daarbovenop een dempend tapijt met jute rug (open) en dit tapijt ook op de deurvlakken en in de dashbordruimten aangebracht heb ik nu last van het windgeruis bij 90kmh ......

Bij de keuze van tapijt moet je er voor de gein eens vlakbij tegen praten,
je zult dan ontdekken dat het ene tapijt veel meer dempt dan het andere
Oja, mijn HY is ondertussen wel droog vanbinnen, ook als het regent.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: geluidsisolatie
En hier zijn ze dan >>> klikkerdeklik!rodeHY schreef: Foto's zijn in de maak.
Frank
Groetjes Patrick
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za jan 21, 2006 2:49 pm
- Locatie: Ermelo
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Wat voor geluidsisolatiematten gebruiken jullie? Van die 'eierdoppen' dingen?
Ik zit zelf te denken dat ik iets met bitumenmatten of tapijttegels ofzo moet proberen.
Van die eierdoppen heb ik al, daar heb ik m'n binnenste motorkap mee bekleedt omdat de oude bekleding vergaan was. 't helpt wel enigzins, maar om nou te zeggen dat je de motor niet meer hoort...
Ik heb trouwens geen vilt onder m'n rubbermatten, alleen een stukje rondom de pedalen...
Ik zit zelf te denken dat ik iets met bitumenmatten of tapijttegels ofzo moet proberen.
Van die eierdoppen heb ik al, daar heb ik m'n binnenste motorkap mee bekleedt omdat de oude bekleding vergaan was. 't helpt wel enigzins, maar om nou te zeggen dat je de motor niet meer hoort...

Ik heb trouwens geen vilt onder m'n rubbermatten, alleen een stukje rondom de pedalen...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Ik heb een stuk vloerbedekking in de preciese vorm van de rubbermatten uitgesneden en die onder de rubbermatten gelegd, en de binnenkant van de motorkap in de cabine bekleed met noppenschuimrubber, wel een alu hitteschildje gemaakt bij de uitlaat. Het scheelt al redelijk en kost een tientje.... Maar ook ik ben op zoek naarbetere isolatie...
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
geluidsisolatie
In het algemeen kun je zeggen dat gladde oppervlakken het geluid weerkaatsen. Ga je een glad oppervlak bekleden met bijvoorbeeld vloerbedekking, dan zal het geluid deels worden geabsorbeerd. Je kunt op deze manier wat winst behalen door het bekleden van bijvoorbeeld de deurpanelen en het plafond van de cabine. Ook een bekleed schot achter de bestuurderstoel doet wonderen. Maar... let op! Als je de deurpanelen gaat bekleden met een materiaal dat veel vocht vasthoudt, dan worden dat hele zware deuren na een regenbuitje... (mijn ramen zijn niet geheel waterdicht, waarbij het woord "geheel" gelogen is om de ernst van de situatie wat af te zwakken). Om over roestvorming maar niet te spreken! Het zelfde geldt voor de vloerplaten. Als je die van onderen isoleert, en je rijdt in de regen, vul maar in wat er gebeurd.
Het is dus zaak om goed na te denken welke materialen je gebruikt.
In het geval van de vloer is van bovenaf isoleren wellicht een goede optie. Geluid-isolerende platen zijn bij de bouwmarkt verkrijgbaar.
Een tweede punt is het ontdreunen van de carrosserie. Geluidstrillingen worden gemakkelijk doorgegeven door bijvoorbeeld de panelen achter de pedalen en bij de voeten van de passagier. Ook de bodem van het dashboard, lade en open vak lijken gemaakt te zijn van het deksel van een sardienenblikje, en geven de trillingen vrijwel ongehinderd door. Hier zijn diverse middelen voor op de markt, zoals bijvoorbeeld loodmat. Ook zijn er volgens mij pasta's te krijgen die je er op kunt smeren. Het gaat om het creeren van massatraagheid in het materiaal, zodat het niet gaat meetrillen.
Holle ruimtes werken als klankkast. Indien mogelijk volstoppen met het snij- en knipafval van voorgaande isolatieprojecten.
Geluidslekken moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Bij een HY valt dat niet mee. Of je moet een HY hebben met een automatische transmissie (geen pook en koppelingspedaal), handgas (geen gaspedaal), handrem van een 2CV (een ieder wel bekend) en een zelfdenkend rempedaal (moet nog uitgevonden worden).
Goede ideeen hiervoor zijn van harte welkom!
Pook en handrem zijn redelijk eenvoudig te doen met een stuk kunstleer en schuimrubber. De pedalen worden moeilijker, al heb ik er aan zitten denken om het stangenstelsel van het gaspedaal te vervangen door een kabel. De doorvoer van een kabel is namelijk goed te isoleren! One down, two to go. Weet iemand een rubber hoes van bijvoorbeeld een aandrijfas, stuurstang o.i.d. die qua maatvoering zou voldoen?
Gaarne reactie!
Frank
Het is dus zaak om goed na te denken welke materialen je gebruikt.
In het geval van de vloer is van bovenaf isoleren wellicht een goede optie. Geluid-isolerende platen zijn bij de bouwmarkt verkrijgbaar.
Een tweede punt is het ontdreunen van de carrosserie. Geluidstrillingen worden gemakkelijk doorgegeven door bijvoorbeeld de panelen achter de pedalen en bij de voeten van de passagier. Ook de bodem van het dashboard, lade en open vak lijken gemaakt te zijn van het deksel van een sardienenblikje, en geven de trillingen vrijwel ongehinderd door. Hier zijn diverse middelen voor op de markt, zoals bijvoorbeeld loodmat. Ook zijn er volgens mij pasta's te krijgen die je er op kunt smeren. Het gaat om het creeren van massatraagheid in het materiaal, zodat het niet gaat meetrillen.
Holle ruimtes werken als klankkast. Indien mogelijk volstoppen met het snij- en knipafval van voorgaande isolatieprojecten.
Geluidslekken moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Bij een HY valt dat niet mee. Of je moet een HY hebben met een automatische transmissie (geen pook en koppelingspedaal), handgas (geen gaspedaal), handrem van een 2CV (een ieder wel bekend) en een zelfdenkend rempedaal (moet nog uitgevonden worden).
Goede ideeen hiervoor zijn van harte welkom!
Pook en handrem zijn redelijk eenvoudig te doen met een stuk kunstleer en schuimrubber. De pedalen worden moeilijker, al heb ik er aan zitten denken om het stangenstelsel van het gaspedaal te vervangen door een kabel. De doorvoer van een kabel is namelijk goed te isoleren! One down, two to go. Weet iemand een rubber hoes van bijvoorbeeld een aandrijfas, stuurstang o.i.d. die qua maatvoering zou voldoen?
Gaarne reactie!
Frank