Vlakheid koolstofring

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Vlakheid koolstofring

Bericht door Petervdl2cv »

Hoi,

ben bezig met vervangen van mijn volledige koppeling (plaat-drukgroep-druklager) en heb een vraagje over de koolstofring van de HY: de oude die er uitkwam was volledig egaal op het raakvlak, de nieuwe die ik aanschafte staat een beetje "bolvormig", of hoe moet ik die vorm omschrijven, de foto's zullen wel verduidelijken wat ik bedoel. Ik vind dit vreemd, zou verwachten dat ook deze perfect glad moet zijn, maar Citroën kennende sta ik nergens meer versteld van :-) Is er iemand die dit ook al tegenkwam en mij kan bevestigen dat dit zo hoort te zijn?
Hij heeft ook 24h in motorolie gelegen zoals voorgeschreven, kan me niet herinneren dat ik dit vooraf ook heb vastgesteld maar het lijkt me straf dat dit door de olie zou komen, lijkt me onmogelijk?
Alvast bedankt voor enige info,

groeten,
Peter
Bijlagen
HY koolstofring druklager (5).JPG
HY koolstofring druklager (4).JPG
HY koolstofring druklager (3).JPG
HY koolstofring druklager (2).JPG
HY koolstofring druklager (1).JPG
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Marc »

Voor zo ver ik weet is dit zoals een nieuwe ring er uit hoort te zien.
Marc Ambagts
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door FerrHy »

Peter,
Mijn, nieuwe, koolstoflager had ook deze vorm. Heb ik zo bij het HY team gekocht, dus dan ga ik er blind vanuit dat het goed is :lol:
Monteren en rijden!
Succes, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Otje »

Há enthousiastelingen !
Géén paniek, géén paniek: deze koolstofring met "twee keer een heuveltje en twee keer een dalletje" is exact zoals een (gloed-)nieuwe koolstofring er uit hoort te zien ! Wanneer je 'm na zo'n 100.000 km er weer uithaalt zal 'ie intussen ongetwijfeld helemaal vlak zijn geworden. En da's óók prima, zolang de koolstofring nog maar buiten de koolstofring-houder uitsteekt. En óók dat "uitgebreide oliebad" is een absoluut verplicht nummer ! De koolstof zuigt zich vol met die olie en dat geeft een vermindering van de slijtage van het (koolstof-)ringoppervlak.
En Peter: ik zag niet vermeld dat je ook een nieuwe koppelingskabel hebt aangeschaft. Als je dan tóch bezig bent ... Enne: het toplagertje in het vliegwiel, waar het uiteinde van de prise-as straks weer in moet. En de oliekeerring van de prise-as in de versnellingsbak ... Het zijn allemaal onderdelen die amper geld kosten maar wel een wezenlijke verbetering zijn wanneer je ze vervangt. Je hebt nú de boel tóch openliggen ...
En: heb jouw foto's bestudeerd en ik denk dat ik iets mis: de koolstofring wordt aan de twee vingers van de koppelings-as bevestigd d.m.v. twee klemmetjes. De boutjes waarmee deze klemmetjes worden bevestigd dienen wederom te worden geborgd door kleine metaal-stripjes. Het kàn liggen aan mijn leesbril ... maar ik zie die borging(en)strip(jes) niet ... (zie bijgaande foto)
Succes !
Gert
Bijlagen
DSC00571.jpg
DSC00571.jpg (145.03 KiB) 36328 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Otje op zo jul 17, 2016 11:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Otje »

Heb ik zo bij het HY team gekocht, dus dan ga ik er blind vanuit dat het goed is ...
Gosh Ferry ... zal dit zó letterlijk overbrengen aan de "jongens van het magazHYn ...".
Zal ze absoluut góed doen ! :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door LEiPiE »

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Petervdl2cv »

Het blijft een moeilijke bevalling, die bolle koolstofring: ik wil het geheel gaan afstellen, vrije slag pedaal is ok, en wil de speling (vrije slag) van de koolstofring gaan afstellen (in het WPH vond ik een tekening van het te gebruiken kaliber = dikte 2mm).
Nu blijkt in ruststand de koolstofring niet helemaal vertikaal te hangen maar onder eenlichte hoek. Kan wel rechtgebracht worden maar komt direct terug in de schuine stand te zitten. Gevolg: als ik hem afstel op ongeveer 2mm speling dan is dat slechts op één positie van de ring. De rest van de ring heeft dan nog 7-8mm speling, door het schuinzitten enerzijds en door de vorm van het koolstofdeel anderzijds. Eigenlijk als ik een speling van 0.5mm zou nemen op de dichtstaanliggende plaats van de ring, dan heb ik in praktijk nog altijd een 6-tal millimeter 'te overbruggen', niet echt speling, maar ook niet echt 'aangrijpen' tijdens dit traject...
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Petervdl2cv »

Nog een bijkomende vraag vergeten te stellen daarnet: aan de linker 'flens' van de versnellingsbak (uitgaande as) hangt een gebogen plaatje met een gaatje in, ik herinner mij dat hier een veer aan hoort te hangen om de koppelingshefboom terug te trekken. Vind ik toch niet meer terug waar het andere eind van de veer aan moet hangen zeker? In die hefboom vind ik nergens een gaatje, dacht nogchtans dat het zoiets moest zijn. Iemand een tip, of afbeelding?

Tijd dat de bus af raakt, mijn verlof zit er bijna op :-)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Otje »

Peter: even het WPH vergeten. Vervolgens: linker vóór-vloerplaat even terugzetten. Als het goed is zit er op de verticale stang van jouw koppelingspedaal een verstelbare "aanslag" (klem o.i.d.). Klem losmaken en (even op jouw rug ónder de bus gelegen) het koppelingspedaal met de hand zóver naar beneden trekken totdat je "voelt" dat de koppelingskabel strak staat. Op dat moment moet je die "aanslag" (klemring o.i.d.) van het koppelingspedaal - nèt tegen de vloerplaat aan - weer vastzetten. Daarna kun je de "fine-tuning" van de (ont-)koppeling op een meer verfijnde manier afstellen d.m.v. de stelmoeren op de koppelingskabel.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Petervdl2cv »

Ja, klopt, maar dan blijft het feit dat je met een soort "lang-gerokkenspeling" blijft zitten: na 1mm raakt één kant van je koolstofring de drukring, en pas 7mm dieper begint de "overkant" van de ring te raken en dan pas volledig contact...
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Otje »

(Wellicht een beetje "lange" antwoorden maar soms ontkom je er niet aan ...)

Ja, dat klopt dus helemaal. Het zal altijd zo zijn dat de koolstofring (in rust) enigszins "gekanteld" (dus "schuin") staat en pas op het moment van koppelen - dus wanneer 'ie tegen de druktafel wordt geduwd - ontstaat er volledig contact tussen de koolstofring en druktafel en staat 'ie alsdan helemaal verticaal (en zonder speling).

De handelswijze die ik uitlegde is slechts het eerste begin; je moet daarna "proefondervindelijk" - dus "in de praktijk" - de "vrije slag" van het koppelingspedaal fine-tunen d.m.v. die stel-moeren op de koppelingskabel.
Oftewel: motor laten lopen, koppelen en kijken/voelen op welk moment de (ont-)koppeling "aangrijpt". Vervolgens "naar eigen welbevinden" dat "koppelmoment" fixeren d.m.v. de stelmoeren.
Dit "welbevinden" is géén duimzuigerij: ikzelf heb vrij lange benen en heb - door middel van het "spelen" met de fixatie van die "aanslag" op de stang van het koppelingspedaal alsmede de stelmoeren op de koppelingskabel - de "stand" van het koppelingspedaal op een voor mij ideale hoogte kunnen fixeren. Die zal beslist afwijken van de "fabrieks-voorschriften" maar zolang e.e.a. "technisch verantwoord" is en alles naar behoren werkt zal me dat een zorg zijn.

Succes !!
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vlakheid koolstofring

Bericht door Petervdl2cv »

Otje schreef:(Wellicht een beetje "lange" antwoorden maar soms ontkom je er niet aan ...)
Die 'lange' antwoorden worden zeker in dank afgenomen Gert, bedankt voor de duidelijke uitleg! Zo had ik het nog niet bekeken, om de afstelling van het pedaal te gebruiken om de koppeling zo 'comfortabel/ergonomisch' mogelijk af te stellen zonder de goede werking ervan te ondermijnen.

Alweer wat bijgeleerd seh, merci!

Groet,
Peter
Plaats reactie