Zeer moeilijk starten
Zeer moeilijk starten
Dag HY-liefhebbers,
Misschien dat iemand me kan helpen met het volgende euvel: onze HY start zo nu en dan zeer slecht (koude start). De startmotor draait gewoon prima rond overigens. Na een tijdje proberen te starten begint de koelvloeistof uit de radiateur te lopen. Is dat te verklaren? De boegies zijn al jarenlang niet vervangen. De benzinetoevoer is verder prima.
Alvast bedankt.
Groet,
Michiel
Misschien dat iemand me kan helpen met het volgende euvel: onze HY start zo nu en dan zeer slecht (koude start). De startmotor draait gewoon prima rond overigens. Na een tijdje proberen te starten begint de koelvloeistof uit de radiateur te lopen. Is dat te verklaren? De boegies zijn al jarenlang niet vervangen. De benzinetoevoer is verder prima.
Alvast bedankt.
Groet,
Michiel
Re: Zeer moeilijk starten
Wat je als eerste moet vervangen geef je zelf al aan.
Is de bus op andere gebieden ook zo slecht onderhouden?
Dan eerst maar eens alles nalopen voordat je te moeilijk gaat denken:
- kleppen stellen
- ontsteking afstellen. (nieuwe puntjes en condensator?)
- bougies vernieuwen
Koelvloeistof die uit radiateur loopt weet ik zo niet. Waar komt hij er precies uit?
Misschien aan de achterkant en komt het eigenlijk uit je waterpomp?
Is de bus op andere gebieden ook zo slecht onderhouden?
Dan eerst maar eens alles nalopen voordat je te moeilijk gaat denken:
- kleppen stellen
- ontsteking afstellen. (nieuwe puntjes en condensator?)
- bougies vernieuwen
Koelvloeistof die uit radiateur loopt weet ik zo niet. Waar komt hij er precies uit?
Misschien aan de achterkant en komt het eigenlijk uit je waterpomp?
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Zeer moeilijk starten
Michiel
aanvullend op de reactie van Joost:
het koelvloeistof-peil in de radiateur staat normaliter ca. 1 à 2 cm. boven de koelribben. Dus alles wat je er extra in gooit komt er weer uit. Het zou echter kunnen dat er (ergens) in het hele koelsysteem een verstopping zit.
Naast het kraantje onderaan de voet van de radiateur zit er aan de (rechter-)zijkant van het motorblok een aftap-plug voor het verwijderen van het koelwater. Je zou eens kunnen proberen om via beide kanalen àlle koelwater te lozen (bij louw-warme motor), vervolgens een tuinslang met stromend water boven in de radiateur te hangen (terwijl kraantje + aftap-plug "open" zijn) en de motor even te laten draaien zodat het koelsysteem eens wordt "doorgespoeld". Zou me niet verbazen als er een hoop rommel naar buiten komt. Vervolgens tuinslang eruit, hele bubs uit laten lekken, aftap-plug + aftapkraan dicht en 10 liter koelvloeistof in de radiateur gieten.
En zéker het advies van Joost opvolgen ! (Tip: als je er het geld voor over hebt: schaf een 123-ontsteking aan !)
Succes !
Gert
aanvullend op de reactie van Joost:
het koelvloeistof-peil in de radiateur staat normaliter ca. 1 à 2 cm. boven de koelribben. Dus alles wat je er extra in gooit komt er weer uit. Het zou echter kunnen dat er (ergens) in het hele koelsysteem een verstopping zit.
Naast het kraantje onderaan de voet van de radiateur zit er aan de (rechter-)zijkant van het motorblok een aftap-plug voor het verwijderen van het koelwater. Je zou eens kunnen proberen om via beide kanalen àlle koelwater te lozen (bij louw-warme motor), vervolgens een tuinslang met stromend water boven in de radiateur te hangen (terwijl kraantje + aftap-plug "open" zijn) en de motor even te laten draaien zodat het koelsysteem eens wordt "doorgespoeld". Zou me niet verbazen als er een hoop rommel naar buiten komt. Vervolgens tuinslang eruit, hele bubs uit laten lekken, aftap-plug + aftapkraan dicht en 10 liter koelvloeistof in de radiateur gieten.
En zéker het advies van Joost opvolgen ! (Tip: als je er het geld voor over hebt: schaf een 123-ontsteking aan !)
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Zeer moeilijk starten
10 liter? Ik dacht dat er maar 7.5 in ging... 
Maar goed, een voorraadje moet je toch hebben en dan gewoon vullen tot de radiatordop.
Even een paar keer met de slinger ronddraaien (contact uit uiteraard) om te kijken of er nog luchtbellen uitkomen en daarna eens rustig de motor starten en eventjes laten lopen en controleren wat het niveau doet.

Maar goed, een voorraadje moet je toch hebben en dan gewoon vullen tot de radiatordop.
Even een paar keer met de slinger ronddraaien (contact uit uiteraard) om te kijken of er nog luchtbellen uitkomen en daarna eens rustig de motor starten en eventjes laten lopen en controleren wat het niveau doet.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Zeer moeilijk starten
Beste hy liefhebbers,
Onze hy start nog steeds moeilijk met een warme motor. Ook heb ik het idee dat de motor geen natuurlijk geluid maakt. Soms lijkt het in de verte op een tractorgeluid. Loopt hij dan wel op alle cilinders? Recentelijk ook de 123 ontsteking vervangen.
Is er komende zaterdag toevallig iemand in het magazijn aanwezig om hier naar te kijken? Verder zijn er wat kleinere euvels aan waar ik zelf ook niet uit kom.
Groet.
Michiel
Onze hy start nog steeds moeilijk met een warme motor. Ook heb ik het idee dat de motor geen natuurlijk geluid maakt. Soms lijkt het in de verte op een tractorgeluid. Loopt hij dan wel op alle cilinders? Recentelijk ook de 123 ontsteking vervangen.
Is er komende zaterdag toevallig iemand in het magazijn aanwezig om hier naar te kijken? Verder zijn er wat kleinere euvels aan waar ik zelf ook niet uit kom.
Groet.
Michiel
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Zeer moeilijk starten
Trap je bij starten met warme motor wel het gaspedaal in?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Zeer moeilijk starten
is je probleem met koude start opgelost en heb je nu een probleem met warme start?
Dan is denk ik je bobine de eerste verdachte of je bougiekables. Maar dan ga ik ervan uit daj de bougies en ontsteking inmiddels vervangen hebt.
Dan is denk ik je bobine de eerste verdachte of je bougiekables. Maar dan ga ik ervan uit daj de bougies en ontsteking inmiddels vervangen hebt.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Zeer moeilijk starten
Er is zaterdag zeker wel iemand in het HY Team magazijn aanwezig zijn.
En vast wel iemand die naar jouw HY wil kijken/ luisteren.
En vast wel iemand die naar jouw HY wil kijken/ luisteren.

HY rijder sinds 1995.
Re: Zeer moeilijk starten
Ik vind het wel jammer dat na de vorige aangedragen oplossingen niet is teruggekoppeld wat er alleemaal aan de bus gedaan is en of het opgelost is.
Warm slecht starten zou ik ook aan de bobine denken.
Warm slecht starten zou ik ook aan de bobine denken.
Re: Zeer moeilijk starten
in 2013 kwam er koelvloeistof uit de radiateur bij starten; is dat nog steeds zo? en zo nee, wat was de oorzaak?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Zeer moeilijk starten
Helemaal gelijk. Ik zie dat de post van 2013 was. Ik weet me zo eigenlijk niet meer te herinneren wat er exact aan de bus is gedaan. Niet veel in ieder geval. Toen hadden we problemen met een koude start. Nu dus met een warme start. Na zelfs een relatief kort ritje en een korte pauze gehouden te hebben wil de bus nauwelijks starten. Kost zeer veel pogingen (minuten lang). Met gas geven.Ik vind het wel jammer dat na de vorige aangedragen oplossingen niet is teruggekoppeld wat er alleemaal aan de bus gedaan is en of het opgelost is.
Afgelopen meivakantie is de 123 ontsteking vervangen én de bobine. Ik geloof niet dat de ontsteking optimaal is afgesteld na deze ingreep bij deze garage. Kan dat het zijn? Ik heb er allemaal niet al te veel verstand van maar zou het kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden?
De motor loopt nu in ieder geval ongelijkmatig. Zeker bij lagere toeren. Ik heb het gevoel dat bij hogere snelheid het tractorgeluid minder wordt.
Groet,
Michiel
Ps er komt nu geen koelvloeistof uitgelopen. Wel is het zo dat na enkele honderden kilometers het vloeistofpeil aantoonbaar lager staat.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Zeer moeilijk starten
Aantoonbaar lager dan .... ? En wat is laag?
Zolang het niveau boven de koelribben staat, is het goed. De rest er boven kan er namelijk uit worden geperst tijdens het rijden (er zit een overloop onder de vuldop met een slangetje er aan).
Zolang het niveau boven de koelribben staat, is het goed. De rest er boven kan er namelijk uit worden geperst tijdens het rijden (er zit een overloop onder de vuldop met een slangetje er aan).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Zeer moeilijk starten
Nou dan geef ik hetzelfde advies als in 2013. 
Eerst kleppen stellen en ontsteking op tijd en bougies vervangen. Al is het maar dat je zeker weet dat die dingen in orde zijn.
Koelvloeistof kan er ook teveel uit gegooid worden als je dop niet goed is. ( dan gaat hij te vroeg open)
Ik heb dat gehad naar de wereldmeeting in Polen. In totaal 8 liter bijgevuld op ca 3000 km.
Het was daar ook warm en icm langzaam rijden loopt de temperatuur van de motor ooit hoog op. Ik verdacht eerst de koppakking maar hier in nl heb ik nergens last van.
Nu een andere dop maar heb nog niet dezelfde omstandigheden gehad.

Eerst kleppen stellen en ontsteking op tijd en bougies vervangen. Al is het maar dat je zeker weet dat die dingen in orde zijn.
Koelvloeistof kan er ook teveel uit gegooid worden als je dop niet goed is. ( dan gaat hij te vroeg open)
Ik heb dat gehad naar de wereldmeeting in Polen. In totaal 8 liter bijgevuld op ca 3000 km.
Het was daar ook warm en icm langzaam rijden loopt de temperatuur van de motor ooit hoog op. Ik verdacht eerst de koppakking maar hier in nl heb ik nergens last van.
Nu een andere dop maar heb nog niet dezelfde omstandigheden gehad.
Re: Zeer moeilijk starten
- slecht koud starten en koelwater kwijtraken kan bij een klein lek in de koppakking passen. Dan heb je 1 oorzaak voor beide problemen. De problemen kunnen ook een aparte oorzaak hebben. Bijv de reeds genoemde radiatordop; als deze niet afsluit of te vroeg opent gaat er water verloren zeker als het niveau te hoog komt bij bijvullen. Een vinger boven de lamellen is voldoende; de bak boven in de radiateur fungeert nl als expansievat. Teveel erin, gaat er ook weer uit en er lijkt dan vloeistofverlies te zijn als je weer tot boven aan gaat bijvullen.
moeizame warme start komt bij deze motoren vaak voor en ligt vaak aan aan de carburateur; na stilzetten verzuipt de motor alsnog. Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier en gas vol open, om meer lucht bij de al aanwezige benzine te krijgen. Als je t gaspedaal 1x loslaat en weer intrapt wordt het mengsel nog rijker. Dat alsnog verzuipen kan liggen aan vlotterniveau, niet goed afsluitende vlotternaald, slechte isolatie tussen carburateur en spruitstuk met "koken" van de benzine omdat er bij afgezette motor geen koellucht meer is, en benzineleidingen die te warm worden met hetzelfde effect, nl. overlopen carburateur.
IK ben 1 van de gelukkigen bij wie de motor warm en koud start zonder het gaspedaal aan te raken, zowel bij de HY, traction, als de ID met allen dezelfde motor. Dus het moet kunnen.
moeizame warme start komt bij deze motoren vaak voor en ligt vaak aan aan de carburateur; na stilzetten verzuipt de motor alsnog. Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier en gas vol open, om meer lucht bij de al aanwezige benzine te krijgen. Als je t gaspedaal 1x loslaat en weer intrapt wordt het mengsel nog rijker. Dat alsnog verzuipen kan liggen aan vlotterniveau, niet goed afsluitende vlotternaald, slechte isolatie tussen carburateur en spruitstuk met "koken" van de benzine omdat er bij afgezette motor geen koellucht meer is, en benzineleidingen die te warm worden met hetzelfde effect, nl. overlopen carburateur.
IK ben 1 van de gelukkigen bij wie de motor warm en koud start zonder het gaspedaal aan te raken, zowel bij de HY, traction, als de ID met allen dezelfde motor. Dus het moet kunnen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Zeer moeilijk starten
Langzaam hoeft niet, want onze carbs hebben geen acceleratiesproeierJanW schreef:Remeidie is dan starten met een langzaam tot de bodem ingetrapt gaspedaal en daar ook houden tot de motor loopt. Langzaam, om te voorkomen dat er teveel benzine meekomt via de acceleratiesproeier ...
