Renovatie Deense HY

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 75-YB-34

Re: Renovatie Deense HY

Bericht door FerrHy »

Het volgende werkje was het plaatsen van de verwarmingsluchtbuis (50mm) die de voeten van de bijrijder verwarmd.
Ik had bij het HY Team magazijn gekozen voor de aluminium versie. Ik dacht handig, stevig en blijft wellicht wat frisser dan de papieren versie. De alu-buis zit in een doos van ongeveer 30cm en kan uitgerekt worden tot max een meter. Uit de doos oogt deze buis stevig. Ik start met de montage links (gezien vanaf de voorkant) bij de uitgang van de bijrijdersplaats. Dat ging soepel. Maar toen... bij het uittrekken van de buis om lengte te maken naar de rechterkant scheurde deze direct stuk... :evil:
Niet het aluminium gaat stuk, maar een plastic soort zakje dat om de buis zit en de gangen alu bij elkaar houd.
Lastig uitleggen, ik heb er geen foto's van gemaakt, dat lukt helaas niet als ik in een :evil: staat ben :?
Als je iets te hard trekt gaat het plastic stuk en heb je een strip aluminium die als het ware rond gedraaid is met steeds een paar milimeter overlap. Het aluminium is van zichzelf geen buis maar een lange rechte strip, rond gedraaid en dat wordt door het plastic bij elkaar gehouden. Wat een fragiele troep, sorry voor de inkoper van het HY team magazijn, maar mijn advies zou zijn om beter materiaal te kopen of deze uit het assortiment te schrappen!
Gelukkig scheurde de buis vlakbij het begin. Ik heb eerst nog geprobeerd de buis te herstellen, maar als het plastic lost gaat zit het nergens meer vast en voor je het weet is de hele buis waardeloos. Het plastic direct met ducktape geborgd en vervolgens de rest afgeknipt. Nu eerste heel voorzichtig de buis op lengte gemaakt a om te zien of ik nog genoeg had, b om te voorkomen dat het weer zou scheuren bij montage. In uitgerekte toestand is de buis ineens niet meer zo stevig bij iedere aanraking duw je de buis uit model, lees is niet meer rond.
Vooral de montage rechts bij de verwarming is op deze manier een behoorlijke uitdaging. Je kan er al niet lekker bij en vlak voor dat je m om het pijpje schuift moet je door een gat.
Om een kort verhaal lang te maken, na veel tijd en minder nette woorden zit het kreng dan eindelijk op z'n plaats.
Bijlagen
IMG_3110.jpg
IMG_3110.jpg (146.7 KiB) 20802 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

En dan last but not least was ik gisteren na de montage van de radiateur zover dat ik het koelsysteem kon vullen.
Ik was ervan overtuigd dat alles goed zat, dus waarom eerst water en niet direct koelvloeistof?
De eerste 5 liter gingen probleemloos ik hoorde af en toe wat geborrel en de vloeistof verdween mooi in het systeem.
Bij de tweede jerrycan ging het na 3 liter mis. Op drie plaatsen begon de vloeistof uit het systeem te zeiken :evil:
1) Het ergste bij de kleine radiateur van de kachel. Gereviseerd model gekocht en als enig niet getest :oops:
2) Ergens bij het spruitstuk van de motor
3) bij een van de onderste tapeinden of bouten van de waterpomp
Wat geeft dat een ongelooflijke klerezooi!!
IMG_3126.JPG
IMG_3126.JPG (167.72 KiB) 20798 keer bekeken
Alles weer afgetapt en gedweild en maar even gestopt. Ik was niet in een staat om helder de lekkages bij de kop te vatten.
Heeft iemand een advies voor de waterpomp? Ik voel er niets voor om deze te demonteren en de pakkingen te 'verliezen'.

Op dat moment werd ik gebeld dat mijn velgen klaar waren:
IMG_2257.jpg
En bij thuiskomst waren de bodemplaten geschilderd!
IMG_2251.JPG
Heeft zo'n dag toch weer een mooi einde!
Groeten,
Ferry
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Die laatste loodjes ook.

Bij die van ons was het ook een waterballet. Balen als je alles denkt schoon en netjes te hebben opgebouwd. Is het zeker weten een tapeind waar water doorheen komt. Dan zou die in verbinding staan met watercircuit. Bij die van mij was het het asje waar ondanks controle toch water door lekte. Moet dus in de revisie. Gelukkig waren de pakkingen weer bruikbaar.
Nadeel is dat de hele boel er weer voor vandaan moet.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Gisteren met hulp van mijn oudste dochter het remsysteem gevuld.
Duurde voor mijn gevoel heeel lang voordat er rechtsachter vloeistof kwam.
Eerst 'gespoeld' toen alles gevuld was nog een ronde ontluchten en het lijkt erop dat er geen lek zit.
Daar ben ik wel heeel blij mee! Veel werk om die remmen handel weer uit elkaar te halen.
Als ik op het pedaal trap is het hard voordat de plaat bereikt wordt en blijft het ook hard.
Ik hoop dat ik dit goed gedaan heb :)

's middags met mijn echtgenoot de pezen in de ramen getrokken. In een kleine twee uur de zes ramen gedaan.
Met de nodige vaseline en een pezentrekker ging dat best vlot.
Bijlagen
IMG_3164.JPG
IMG_3164.JPG (127.47 KiB) 20763 keer bekeken
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Vandaag begonnen met het demonteren van het koelsysteem, de waterpomp en het spruitstuk.
Na een belletje met het HY team, heeft Stan mij naar van Tiel verwezen om na te gaan of het klopt dat het bij de tapeinden lekt.
Bij van Tiel kreeg ik de HY motor monteur aan de telefoon en die vertelde dat het kan dat daar water uit lekt.
De gaten van de tapeinden komen rechtstreeks in het koelkanaal uit. Hij verwees mij weer naar het HY Team met de boodschap dat zij 'verkeerde' tapeinden leveren...
Oplossing is vloeibare pakking of hard wordende loctite.
Ik heb vloeibare pakking staan, dus het spruitstuk verwijderd en alle tapeinden herplaatst.
IMG_3181.JPG
IMG_3181.JPG (120.91 KiB) 20759 keer bekeken
Ook de waterpomp eraf gehaald. Pakking verspeeld, maar gelukkig had ik nog een setje liggen.
Alles goed schoongemaakt, dun ingesmeerd met vloeibare pakking en opnieuw gemonteerd.
In de tussentijd de radiateur met een slag van onder vol water gezet en ook de kleine verwarmingskachel vol water en met een slag de einden afgesloten.
Beide radiateuren zweten iets water. Tien druppels per uur. Normaal gesproken zou ik ermee terug gaan omdat beide 'gereviseerd gekocht zijn. Ze liggen echter al drie jaar op de plank... weet iemand een oplossing of toch proberen te reclameren?
Na montage van de rest van het koelsysteem is alles (op de druppels na) dicht!!!
Das een hele opluchting!
Einde van de dag de motor proberen te starten!
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

einde van de middag benzine gehaald, tank gevuld en de motor gestart.
en....

Niets :evil:

Met steeds enige tijd er tussen en nog een uurtje accu laden, geprobeerd met: choke half, helemaal uit, helemaal in, gas op de vloer, alleen starten. Maar nog steeds geen lopende motor. op een gegeven moment begon hij wel te hoesten en kwam er wat 'rook' uit de uitlaat. Af en toe dacht ik, ja nu komt ie, maar dan ging hij toch niet lopen.
Voor mij allemaal nieuw en ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.
Als eerste stap wilde ik de ontsteking afstelling controleren, maar na twee uur zoeken kan ik mijn slinger niet vinden.
Het zoeken van het ontstekingsgat met de hand lukt mij niet...

Even of mijn redenering klopt;
Pen in gat bij versn-bak en gat ik vliegwiel zoeken. Dit is ontsteking moment van de cilinder die het dichtst bij de waterpomp zit, toch? We noemen dat cilinder 1, maar op de deksel staat 4.
De stand van de kleppen van deze cilinder is: beide kleppen staand dicht. bijna aan het einde van de volgende slag gaat de uitlaatklep open en even daarna de inlaatklep. na weer een slag van de cilinder staan beide kleppen dicht en komt het ontsteking moment. Gat vliegwiel staat weer bij gat versn-bak.
Als ik het allemaal goed begrepen heb moet ik de 123 zo zetten dat op dit moment het groene lampje gaat branden. De rotor wijst dan naar de cilinder die ik net beschreef.
Voordat het paard teruggeplaatst werd heb ik zo de 123 afgesteld.

Jullie reacties zijn welkom!
Ferry
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: mb-72-02

Bericht door Marc »

Best Ferry, volgens mij klopt je redenering niet. Als ik mijn ontsteking stel doe ik het volgende. Draai de bougie van cilinder 1 er uit. Dus die waar ook 1 op het kleppendeksel staat. Steek een lange pen in het bougiegat en draai het vliegwiel. Op het moment dat de pen op de hoogste stand komt valt de pin in het gat van je vliegwiel. Dit is het ontstekingsmoment. Nu kun je de 123 afstellen. Hoe dat moet weet ik niet, want ik heb nog een ouderwetse ontsteking. Vergeet vooral niet om de pin uit het vliegwiel te halen voordat je de motor start. Succes!
Marc Ambagts
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

inderdaad, de klachten klinken alsof de stroomverdeler of de verdeling van de bougiekabels 180 graden verkeerd staan
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ferry zat wel op de goede weg toch? Het timingsgat komt twee keer langs en je moet inderdaad die hebben waar de rotor naar de waterpomp wijst. Tenzij de 123 er verkeerd om in zit (ik weet even niet meer of dat kan en of je het kunt zien... volgens mij moet het stuk waar de draden uit de 123 komen richting de bobine wijzen).
Overigens is de motor in principe ook wel met behulp van de poelie te draaien met de hand, tenzij dat bij mij bus dan te los zit ofzo :) Als je dat punt hebt gevonden is het wel handig ff een streepje op de poelie te zetten.

Maar uhm, ik vind het vreemd dat het HY Team je moet verwijzen om te vragen of de tapeinden in de koelkanalen steken... dat is dacht ik algemeen bekend. Is altijd kl*te als je een moer van het spruitstuk wil verwijderen en het tapeind komt mee... dan loopt namelijk de kop leeg. Dat is gewoon zo, heeft ook niet veel met verkeerde tapeinden te maken lijkt me, tenzij ze te dun zijn natuurlijk en/of de draad in de kop wat ruim is. Daar een pakking tussen, of staallijm om het permanent op te lossen (wat lastig is mocht er iets breken) is wel handig.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Hij verwees mij weer naar het HY Team met de boodschap dat zij 'verkeerde' tapeinden leveren...
Absolute onzin. Betreft allemaal M7 draad en de draadeinden worden "nagelneu" geleverd; het zou echter wèl kunnen zijn dat - bij het door het revisiebedrijf verwijderen van "oude" draadeinden - de "draad" in de cilinderkop is beschadigd en daardoor achteraf waterlekkage ontstaat. Vloeibare pakking biedt dan uitkomst waarbij echter wel moet worden opgelet of de draadeinden nog voldoende "houvast" in de kop hebben ! Ik spreek uit ervaring ... Anders wordt het òf "helicoils" òf òp-tappen naar M8.

Heb afgelopen zondagmiddag - vanuit Citromobile - de telefonische "vergadering" tussen Ferry en Fons (Dijkstra) over de start- en ontstekingsproblemen van dichtbij kunnen meemaken/luisteren/volgen ... ben héél benieuwd hoe de zaken nu staan ...

Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Otje schreef:... ben héél benieuwd hoe de zaken nu staan ...
De zaken zijn niet veel veranderd... ik sta nog steeds met het innerlijke van de bus te tobben!
IMG_3232.JPG
IMG_3232.JPG (130.02 KiB) 20677 keer bekeken
Aan uiterlijk vertoon geen gebrek.
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Afgelopen week is mij ega bezig geweest met schilderen en behangen.
IMG_3193.JPG
IMG_3193.JPG (96.05 KiB) 20676 keer bekeken
IMG_3190.JPG
IMG_3190.JPG (114.13 KiB) 20676 keer bekeken
IMG_3188.JPG
IMG_3188.JPG (123.35 KiB) 20676 keer bekeken
Zo langzamerhand wordt het een plaatje!
Gisteren werden de kussens geleverd. Ik ben erg blij met het resultaat.
IMG_3215.JPG
IMG_3215.JPG (125.39 KiB) 20676 keer bekeken
IMG_3233.JPG
IMG_3233.JPG (110.56 KiB) 20676 keer bekeken
Nu die motor nog...
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

ziet er goed uit, nu nog een keertje "live" zien.
is het de bedoeling dat er kaboutertjes komen voor die motor, ze kunnen in elk geval gezellig bij elkaar zitten achterin met hun kleine beentjes :wink:
ben je niet bang dat die tegeltjes breken als de wagen gaat rijden en dus ook beweegt?
ik ben in blijde verwachting van het nieuws dat je motor loop, ik weet alleen niet wanneer ik ben uitgeteld! :mrgreen:
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: US-04-51

Bericht door Gert-Jan Brink »

Om heeĺ snel te achterhalen of je ontsteking 180 graden verkeerd staat kun je de bougiekabels op de verdelerkap 2 gaten opschuiven. Loopt ie dan wel moet je je onsteking dus 180 graden omdraaien en natuurlijk de kabels weer 2 gaten terugzetten.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door FerrHy »

Gert-Jan,
Inmiddels heb ik de afgelopen dagen van alles geprobeerd.
Ook het verzetten van de kabels... 180 graden, 90 graden vooruit en achteruit,
Vonken testen, is de uitlaat 'open', enz.

Overigens heb ik in theorie (Op citromobiel en aan de telefoon met Fons) en met de stand van de kleppen gecontroleerd hoe eea nu zit met het timing-gat en welke cilinder daar bij hoort. Het timing-gat komt twee keer voorbij in een totale cyclus van de motor. Probeer maar, je moet de slinger twee keer helemaal rond draaien om de rotor van de ontsteking 1x rond te krijgen.
De ene keer staat het timing-gat correct voor cilinder 1 op de kleppendeksel (versnellingsbak zijde) en de volgende ronde staat het timing-gat correct voor cilinder 4 op het kleppendeksel (waterpomp zijde). Het maakt dus niet uit aan welke kant je begint, als je maar net de juiste gang van het vliegwiel timing-gat gebruikt.
Vervolgens werkt in beide gevallen de volgorde 1-3-4-2. De wonderen van onze motor ontrafeld...

De theorie snappen en vertalen is niet het probleem, wel het aan de gang krijgen van de motor. Ik heb nu een (hopenlijk goed werkende) 'leen' carburateur om ook de werking van mijn carburateur uit te sluiten. Zodra de resultaten bekend zijn, zal ik de saga rond de motor vervolgen.

Ferry
Plaats reactie